BasBQ
Beef en Steak

Koud gerookt zalm

Ergens staat onder de 25 graden Celsius. Maar zoals @Ericamado zegt hoe kouder hoe beter, onder de 15 graden vind ik een prima temp
Maar wel boven het vriespunt.

Voor alle zekerheid, vanwege interesse bij 'beginners' die 25°C is de max in de smoker als omgevingstemperatuur, niet per sé de buitentemperatuur. Ik heb verschillende apparaten waarbij het product soms dchterbij de smeulende csg is dan anders. Ook de zon is best bepalend voor bijvoorbeeld de zwarte Smokey Mountain. Als die uit de wind en in de zon staat in het voorjaar is het al snel ook te warm binnen in het apparaat. Je kunt koelen met ijs in je waterpan, maar nu is het echt ideaal!
 
Laatst bewerkt:
Voor alle zekerheid, vanwege interesse bij 'beginners' die 25°C is de max in de smoker als omgevingstemperatuur, niet per sé de buitentemperatuur. Ik heb verschillende apparaten waarbij het product soms dchterbij de smeulende csg is dan anders. Ook de zon is best bepalend voor bijvoorbeeld de zwarte Smokey Mountain. Als die uit de wind en in de zon staat in het voorjaar is het al snel ook te warm binnen in het apparaat. Je kunt koelen met ijs in je waterpan, maar nu is het echt ideaal!
Idd. Ik rook in een zwarte weber ketel.
Uit de zon houden Is het devies.
Mede daarom rook ik in de nacht. Geen zon, temperatuur ligt lager en het duurt ca 12 uur. Na het avondeten aansteken en in de loop van de volgende ochtend klaar :cool:
 
Ik had een proQ CSG zo'n vierkante die je met een waxinelichtje aan kan steken. Die optie ervan werkt niet prettig
Zeg maar gerust : die optie Is ruk
Daarom heel simpel met een gasbrander aansteken, zie foto in dit topic. Werkt altijd in 1x
 
@Peter64 ik heb destijds bij vuur en rook een pakket gekocht met een csg en 10 kg diverse soorten mot erin.

Heb ff gekeken, hebben ze nu helaas niet.
 
Zeg maar gerust : die optie Is ruk
Daarom heel simpel met een gasbrander aansteken, zie foto in dit topic. Werkt altijd in 1x
Hier ook. :giggle:

20240107_110138.jpg
 
Deze maand ga ik ook voor het eerst zalm koud roken (erg veel zin in) Ik heb nog geen goed adresje waarvan ik denk mooie prijs, ik kocht voorheen kilos zalm op bijv een markt.

Is iemand bekend met deze zalm?
urkerseafood

Ben van plan om deze winter meerdere kilos koud te roken, vacuumsealen en weg te geven aan familie.

Ik hoor graag jullie bevindingen of iemand bekend is met die zalm of een ander leuk online adresje heeft.
 
Laatst bewerkt:
Ik haal zelf geaag zalm bij Smit Vis in de Sligro. Of wilde Sockeye bij Hanos. Online zou ik zelf niet doen, het moet wel echt koud blijven maar juist weer niet ingevroren zijn. Na het roken alles vacuum invriezen werkt top!
 
Laatst bewerkt:
Ik haal zelf geaag zalm bij Smit Vis in de Sligro. Of wilde Sockeye bij Hanos. Online zou ik zelf niet doen, het moet wel echt koud blijven maar juist weer niet ingevroren zijn. Na het roken alles vacuum invriezen werkt top!
Ja vandaar dat ik vraag of mensen hiermee bekend zijn.
Ik kan niks vinden over leveringsvoorwaarde.
Ze hebben het over verse vis, kan ook vers ingevroren zijn ik heb geen idee.


Ik kom helaas te weinig bij de hanos of sligro, hen zelf geen pasjes kan ze wel van iemand lenen maar vergeet dat dan ook weer.
Heb ook zo geen idee wat je voor 1 kilotje zalm betaald bij de sligro? Voor bijv Smit vis @Sander72 heb je een indicatie? wellicht toch dat tripje deze maand maken 🤣
 
Laatst bewerkt:
Bij Forepark onlangs in de aanbieding dan betaal je € 13,49 ex btw (9%) voor vers. Die wordt op ijs bewaard, niet gevroren dus je behoudt structuur. Ik had onlangs gevroren Sockeye, dat is niet zo fijn werken als vers. De vis verliest structuur na het vriezen.
 
Even leren van je/jullie... Ik heb mijn koudgerookte zalmpjes tot nu toe steeds 24 uur gepekeld. Ik lees hier vier dagen... Wat gebeurt er in die resterende drie dagen pekelen, wat niet al gebeurd is in de eerste dag?
 
Even leren van je/jullie... Ik heb mijn koudgerookte zalmpjes tot nu toe steeds 24 uur gepekeld. Ik lees hier vier dagen... Wat gebeurt er in die resterende drie dagen pekelen, wat niet al gebeurd is in de eerste dag?
Het is een andere en betere methode waarbij je veel minder zout gebruikt dan voorheen.
Doordat je een afgepaste hoeveelheid zout gebruikt (2,5%) kun je de zalm veel langer pekelen zonder het risico dat hij te zout wordt, bijkomend voordeel de pekel kan tot in de kern doordringen en je zoutgehalte in de zalm is altijd precies hetzelfde.
 
Het is een andere en betere methode waarbij je veel minder zout gebruikt dan voorheen.
Doordat je een afgepaste hoeveelheid zout gebruikt (2,5%) kun je de zalm veel langer pekelen zonder het risico dat hij te zout wordt, bijkomend voordeel de pekel kan tot in de kern doordringen en je zoutgehalte in de zalm is altijd precies hetzelfde.
Thanks, ga ik volgende keer eens testen. Benieuwd! Door de pekel komt de houdbaarheid niet in het geding neem ik dan aan?
 
De Sligro en Makro zijn ook mijn hofleveranciers wat betreft zalm.

De laatste keer heb ik de zalm gepekeld met het zoutmengsel van Vuur en Rook en hun recept aangehouden wat betreft tijd (2-3 uur). Het resultaat werd door iedereen erg elkker gevonden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan