BasBQ
Beef en Steak

Keuzes, keuzes, keuzes

DutchOven

Tondelzoeker
Berichten
3
Omdat ik graag een stap wil maken van mijn vrij standaard Weber barbecue naar een kamado ben ik in de wereld van de kamado gedoken en wat gingen er deuren open zeg. Er is meer dan ik had verwacht en daardoor werd alles inlezen en uitzoeken een werkje. Ik ga met dergelijke uitgaven sowieso niet over een nacht ijs.

Nu heb ik eigenlijk nog drie over en ben ik benieuwd naar jullie ervaringen.

- Kamado Joe Classic 1: volgens mij een fantastisch instapmodel waar qua accessoires alleen nog een kolenmand bij zou moeten. Maar rood en dat is misschien nog wel een dingetje
- Grill Bill Pro II Large: mooi ding, afwijkend design en goede reviews. Maar ook een kleinere speler en minder garantie. Voelt ook wat aan als heel veel marketing op de website.
- Masterbuilt: een zwarte Kamado Joe Classic 1 volgens mij. Nu wel duurder dan ze ooit waren en nog geen divide&conquer. Iets wat ik wel graag wil. Nu zijn die er ook van "huismerken" maar hoe die dan weer zijn? De originele van Kamado Joe die er sowieso oppast is al snel een stuk duurder.

Natuurlijk is het belangrijk wat ik mooie vind, maar ga ook graag voor de juiste prijs/kwaliteit. Aangezien ik graag hele maaltijden op een barbecue maak is het Divide & Conquer in mijn ogen wel een onmisbare accessoire.

Ik benieuwd naar jullie redenaties en ervaringen. :)
 
Zijsprong: als je tevreden bent over de Weber, overweeg de Weber summit ook eens. Kan je je huidige accessoires blijven gebruiken.

Verstuurd vanaf mijn SM-F731B met Tapatalk
 
Ik heb zelf de KJC1 en ben daar erg tevreden over. Rood doet het best goed in de tuin, maar dat is persoonlijk. Voor mij waren de garantie en de beschikbare accessoires een belangrijke factor.
 
Vraag me af of hittebestendig spuitbusje zwart bestand tegen +-600 graden niet over zo'n rood monster gespote kan worde ik hou persoonlijk ook echt niet van de kleur rood 😆🤣

Desalniettemin is kamado joe wel echt een top bbq 👌
 
Laatst bewerkt:
De grillbill is ook een prima keuze , idd niet zo grote speler als de andere maar zeker goed . Tja waar hebben we de garantie voor nodig na 2 jaar ?
De meeste gebreken komen binnen die periode toch te voorschijn ? Ik heb mijn masterbuilt alweer enkele jaren en ben er blij mee ( geen "schoorsteenkap" die afbladerd ) . De kjc1 en masterbuilt zijn in mijn ogen identiek op de kleur na dan.
Wel grappig dat de masterbuilt weer word aangeboden , heb hem al lang niet meer gezien. Al met al word je van dit verhaal niet veel wijzer natuurlijk😂.
Zou ik zelf nu de keuze moeten maken zou ik de Grillbill nemen denk ik .
Succes met je keuze
 
Belangrijkste afweging vind ik zelf: wat wil je eraan uitgeven en hoe vaak ga je hem gebruiken?
De garantie van het merk is ook belangrijk om na te lopen.
 
Misschien moeten we eens een lijstje gaan maken wat iedereen vind, want deze vraag komt zo vaak voor.
Beetje naam en rugnummer erbij

Kamado Joe:
  • Goedkoper dan een Big Green Egg.
  • Direct starten met veel accessoires
  • Garantie, Levenslang
    • Garantie verloopt via KJ. Als er iets is, zelf contact opnemen met KJ > die sturen vervanger op afhankelijk van voorraad + levertijd.
  • Knal rode kleur.
  • Plastic handvat
  • Veel varianten:
    • Kamado Joe Junior (Draagbaar) (36cm)
    • Classic is 1 maat (46cm rooster), Versie 1 2 of 3 beschikbaar
    • Big Joe is de grotere (64cm rooster), Versie 1 2 of 3 beschikbaar
    • Konnected Joe (46cm) (met blower ingebouwd)
    • Pellet Joe (46cm), werkt op pellets
  • Merk staat bekend om zijn innovativiteit en goeie garantie.

Big Green Egg:
  • De Original, 50 jaar ervaring in het merk.
  • Kale BBQ, de accessoire die je wilt koop je erbij (kan je ook als nadeel zien)
  • Garantie, Levenslang
    • Garantie verloopt via jouw Dealer. Als er iets is ga je langs (verzenden kan, maar liever niet), en je gaat weer naar huis met een vervanger (afhankelijk van voorraad)
  • Groene kleur, Houten (Acacia) handvat
  • Veel verschillende maten (rooster maat)
    • van klein naar groot: Mini (25), Minimax (33), Small (33), Medium (40), Large (46), XLarge (61), 2XLarge (73)
    • Mini en Minimax zijn 'draagbaar'.
  • Merk staat bekend om zijn degelijkheid en goeie garantie
  • Door een stabiele lijn in producten zijn de nieuwe accessoiren altijd passend op de eerdergaande modellen.
  • Enorm veel accessoire beschikbaar, allemaal met bijbehorende premium prijzen.
    • Zout/Peper molens, thermometers, aan zeepdispensers, kleding tot complete modulaire buitenkeukens, etcetcetc.
Primo:
  • Ovale vorm rooster (2 delig)
    • Meer mogelijkheden met je firebox, links/rechts
    • Langere producten kunnen makkelijker in de lengte liggen
  • Kale BBQ, de accessoire die je wilt koop je erbij (kan je ook als nadeel zien)
  • Veel verschillende maten;
    • Oval Junior 200, Oval Junior GO (draagbaar), Oval Large 300, Oval Junior All-in-One, Oval XL 400, Oval Large All-in-One, Oval XL All-in-One.
  • Garantie, 20 jaar op keramiek
  • Merk staat bekend om zijn vorm, goeie garantie.
<Te weinig ervaring om er wat nuttigs over te zeggen>

Bastard
  • Goedkoper dan Kamado Joe.
  • Zwart, in glanzend of mat (afhankelijk van model, bij sommigen beide beschikbaar)
  • Veel maten..
  • Merk staat bekend om ruigheid, stoer, no nonense
  • Recent een vernieuwd VX-model uitgebracht

Ik heb geen in meer.
Iemand anders die m nog aan wilt vullen?
 
Hierboven staat dat de Bastard goedkoper is dan Kamado Joe, maar klopt dat wel?

Beste advies is misschien ook eens gaan kijken naar een speciaalzaak en praten met een adviseur daar. Wellicht dat je dan makkelijker kunt kiezen,
 
Hierboven staat dat de Bastard goedkoper is dan Kamado Joe, maar klopt dat wel?

Beste advies is misschien ook eens gaan kijken naar een speciaalzaak en praten met een adviseur daar. Wellicht dat je dan makkelijker kunt kiezen,
In de meeste gevallen is de Bastard wel goedkoper dan Kamado joe ja.
Alleen de VX zit een beetje in dezelfde prijsklasse bij de nieuwere modellen
 
Ik ben ook recent overgestapt van een Weber kogel naar een kamado en ik heb gekozen voor de Grill Guru large.
Ook omdat ik graag hiermee wil leren maar ook om de prijs.
Grill Guru is een zustermerk van tmThe Bastard en komt uit dezelfde fabriek. (Heb ik mij laten vertellen) het enige wat anders is is het uiterlijk (Bastard is wel mooier, vind ik) en het garantiebeleid.

Ik zou zeggen let goed op welke maat je neemt aangezien voor veel "goedkopere" kamado niet alle accessoires beschikbaar zijn.
Succes met je keuze.
 
Kamado Joe:
  • Garantie, Levenslang
    • Garantie verloopt via KJ. Als er iets is, zelf contact opnemen met KJ > die sturen vervanger op afhankelijk van voorraad + levertijd.
Big Green Egg:
  • Garantie, Levenslang
    • Garantie verloopt via jouw Dealer. Als er iets is ga je langs (verzenden kan, maar liever niet), en je gaat weer naar huis met een vervanger (afhankelijk van voorraad)

Dit is enkel op het keramiek, op de metalen onderdelen zit maar 5 jaar garantie.

Houten onderdelen zelfs maar 1 jaar (is dit trouwens niet in strijd met de Europese wetgeving die 2 jaar verplicht?)
 
Persoonlijke noot, eigen ervaring.

Ik heb enorm veel plezier gehad van mijn Weber MT.
Ik kan daar alles op, en alles mee.
Maar uiteindelijk gegaan voor een kamado.

Wat ie kost vergeet je toch, en die 4/500 euro verschil die ga je echt niet merken na 2 jaar.
Kies gewoon waar je je het beste bij voelt, en wat jou de fijnste bbq lijkt.

Ik vond het acacia van de BGE fijn aan de hand, en waardeer dat meer dan een plastic handvat
Daarnaast vind ik zo'n rode kegel in de tuin niets, maar donkergroen wel.
Ook die klip die de deksel vast houdt vind ik onhandig en onnodig bij KJ.
Daarnaast ben ik fan geworden van het BGE merk, waar het voor staat en hoe het zich gedraagd.
Ik loop rond in hun sokken, shirts, truien.. ik kijk trouw de youtube filmpjes, bezoek ze op events en alles er op en eraan.

Een ander vind het weer totale onzin, en is ontzettend blij met zijn KJ. (En begrijpelijk)
Ik ken 2 mensen die een KJ hebben, die zijn er allebei lovend over en willen niets anders.

Mijn Kamado is de beste, dat voelen de meeste mensen.
Bij Jouw Kamado komt voor Jou ontzettend lekker eten vanaf en daarom ben je er dol op.
Zo ook bij mij, zo ook bij Stijn, zo ook bij Marcel etc etc.
 
Zoals de meeste al zeggen, het is een persoonlijk ding . Bij de bekende merken zwart rood of groen, zit geen miskoop tussen.
Garantie is bij alle merken beperkt, alleen op Dome en base word bij sommige merken levenslang garantie gegeven. De andere onderdelen zul je tussentijds moeten vervangen, ( of je leeft te kort 🫣) .
Succes met je luxe probleem 😅.
 
Een ander vind het weer totale onzin, en is ontzettend blij met zijn KJ. (En begrijpelijk)
Ik ken 2 mensen die een KJ hebben, die zijn er allebei lovend over en willen niets anders.

Volgens mij ken je er meer :) .

Zelfs heb zowel een KJ1 met wat upgrades van de KJ2 als een BGE L.
De 2 gedoodverfde concurrenten... mijn persoonlijke voorkeur gaat naar de BGE.
Waarom?
- Eggspander is zo veel handiger als D&C in gebruik.
- BGE verbruikt minder houtskool
- Subjectief, vind groen mooier als rood in de tuin.
 
Het grote nadeel van een kamado tov een Weber (naar mijn mening) is dat je niet heel snel tussen direct & indirect kan wisselen.
Bij Weber werk je vaak met een koude en warme zone. Ik heb de Weber Summit en vind hem echt super. Enige nadeel is de druippan. Die kan vies worden en dan krijg je vieze rook. Daarom moet daar dan weer een bak op staan. (maar eigenlijk dus hetzelfde als bij een kamado. )
Maar ook de flexibiliteit om toch te blijven werken op de Weber manier als nodig.
 
Volgens mij ken je er meer :) .
Ja maar ik probeerde juist het punt te maken dat er mensen bestaan die blij zijn met hun KJ.
Als ik jou dan weer erbij trek kies ik weer een Team-Groen spreker :ROFLMAO:

Het grote nadeel van een kamado tov een Weber (naar mijn mening) is dat je niet heel snel tussen direct & indirect kan wisselen.
Daar is de EGGspander voor, of de D&C of hoe de fabrikant de zijne ook noemt.
Of, je neemt 2 kamado's. een kleine en een grote.
 
Dat advies kun je ook geven als iemand niet kan kiezen tussen KJ of Green Egg. Koop ze maar allebei dan heb je zeker geen spijt :ROFLMAO:
Is wel geen woord van gelogen 😆
 
Of, je neemt 2 kamado's. een kleine en een grote.
Ik heb dus een L en een MM. Niet per se het advies wat hier gevraagd wordt, maar het is wel een overweging waard als je snel van indirect naar direct wilt wisselen. Al die dingen als de EGGspander of D&C zijn ook prijzig. En als je de ruimte hebt (en een partner die je kan overtuigen), dan zou ik dat zeker overwegen.

Al moet ik zeggen, ik heb net gegoogeld. Ik heb mijn Large destijds aangeschaft voor de prijs van een MM van nu zie ik (BGE L, met verrijdbaar onderstel voor €1150 in 2016). Was weliswaar 1 weekend gebruikt tijdens de Flavour Fair, maar is voor mij als nieuw met bijbehorende garantie. Jeetje, wat een verschil. Het is nog geen 8 jaar geleden!
 
Terug
Bovenaan Onderaan