BasBQ
Beef en Steak

It's happening, we're going kamado!

Dit weekend een Bastard Large mogen aanschouwen, geen nieuwe, maar bij iemand thuis. Erg fraai, lekker de ruimte met 57cm grilloppervlak. Dat vergelijk had ik nog niet meegenomen in mijn hele plan, want de BGE en KJ waar ik naar kijk zijn 46-47cm.  oppervlakte. Bastard wat mij betreft dus weer volledig terug in de race ...
 
Bobvt78 zei:
Dit weekend een Bastard Large mogen aanschouwen, geen nieuwe, maar bij iemand thuis. Erg fraai, lekker de ruimte met 57cm grilloppervlak. Dat vergelijk had ik nog niet meegenomen in mijn hele plan, want de BGE en KJ waar ik naar kijk zijn 46-47cm.  oppervlakte. Bastard wat mij betreft dus weer volledig terug in de race ...

De basterd large is qua rooster gelijk aan een BGE large en aan een KJ... Allemaal ongeveer 47cm
 
je hebt gelijk; Ik was in de war met de buiten diameter.
 
Ik ben ook aan het kijken,wikken en wegen, nu zeg ik een basterd large. Het 2019 model wordt compleet geleverd dus kan je gelijk aan de slag zonder extra aanschaf.
Bge is echt boven mijn budget. Verder zou ik gaan voor een solo en dan inbouwen, kan je gelijk de juiste hoogte bepalen

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

 
Keuzes keuzes keuzes......bik blijf twijfel tussen een bge en een basterd 2019.
 
Ik heb nu een aantal weken de Bastard medium. Los van de grootte zijn de opties hetzelfde. Moet zeggen dat de asbak heel erg fijn is. Daarnaast ziet het er naar mijn idee erg netjes uit voor de prijs. Enige wat mij (en nog meer) tegenvalt is de top vent. Deze lekt lucht waardoor de bbq moeilijk uit gaat. Is wel op te lossen maar niet ideaal...
 
Vluggejaapie zei:
Ik heb nu een aantal weken de Bastard medium. Los van de grootte zijn de opties hetzelfde. Moet zeggen dat de asbak heel erg fijn is. Daarnaast ziet het er naar mijn idee erg netjes uit voor de prijs. Enige wat mij (en nog meer) tegenvalt is de top vent. Deze lekt lucht waardoor de bbq moeilijk uit gaat. Is wel op te lossen maar niet ideaal...

daar heeft onze vriend Noskos een filmpje van op youtube gezet vorige week. wel een tegenvaller dat een dergelijk product zoveel speling heeft dat de kamado moeilijk uit gaat.
 
Dit filmpje dus

https://youtu.be/GE-7StZ3NyM
 
Gisteren een Bastard Large in het echt bekeken bij een tuincentrum. Er stond ook een indrukwekkende stelling naast met accessoires, die mij in verhouding qua prijs erg meevielen.
Er stonden ook nog andere kamado's, waaronder Green Eggs en wat merkloze goedkopere. En de bastard medium was ook aanwezig.

Opvallende zaken:

Bastard Large is gr??t, echt groot! Als weber gebruiker is dat iets wat meteen opvalt. Echter als je de deksel opendoet, blijft er een heel normaal grilloppervlak over. Mijn eerste ingeving was; De medium is groot genoeg, totdat ik die open deed en de grootte van het grilloppervlak zag, dat is gewoon - naar mijn zin - veel te klein.

In vergelijking met een merkloze goedkopere kamado, voelt de bastard gewoon v??l kwalitatiever aan (green egg trouwens ook).

Daarnaast is de Bastard behoorlijk compleet; Kolenmand, deflector plates, meteen alles in huis (miste alleen een drip-pan).
Het rooster is mega kwalitatief, echt opvallend zwaar ook.

Qua prijs-kwaliteit verhouding lijkt mij de Bastard dus een prima keuze, de honderden euro's meer voor een Kamado Joe of een Green Egg zie ik op dit moment niet.

De top-vent viel mij direct op inderdaad, dat ziet een leek zelfs nog. Erg jammer, benieuwd of daar een oplossing voor komt, tot die tijd inderdaad de noskos oplossing maar gebruiken.

Maar dan nu de volgende twijfel; Gaat-ie in een een tafel en koop ik dus een solo, of houd ik 'm los en koop ik dus een complete?
Een losse staat erg mooi, maar geeft weinig werkruimte. In een tafel staat meer bescheiden, maar wel veel stabieler en geeft meer werkruimte.

De weber moet sowieso blijven, dus idealiter komen ze naast elkaar.  Nu dus beslissen of dat in een tafel wordt of stand-alone met de weber in een kleine tafel ernaast.
 
Bobvt78 zei:
Gisteren een Bastard Large in het echt bekeken bij een tuincentrum. Er stond ook een indrukwekkende stelling naast met accessoires, die mij in verhouding qua prijs erg meevielen.
Er stonden ook nog andere kamado's, waaronder Green Eggs en wat merkloze goedkopere. En de bastard medium was ook aanwezig.

Opvallende zaken:

Bastard Large is gr??t, echt groot! Als weber gebruiker is dat iets wat meteen opvalt. Echter als je de deksel opendoet, blijft er een heel normaal grilloppervlak over. Mijn eerste ingeving was; De medium is groot genoeg, totdat ik die open deed en de grootte van het grilloppervlak zag, dat is gewoon - naar mijn zin - veel te klein.

In vergelijking met een merkloze goedkopere kamado, voelt de bastard gewoon v??l kwalitatiever aan (green egg trouwens ook).

Daarnaast is de Bastard behoorlijk compleet; Kolenmand, deflector plates, meteen alles in huis (miste alleen een drip-pan).
Het rooster is mega kwalitatief, echt opvallend zwaar ook.

Qua prijs-kwaliteit verhouding lijkt mij de Bastard dus een prima keuze, de honderden euro's meer voor een Kamado Joe of een Green Egg zie ik op dit moment niet.

De top-vent viel mij direct op inderdaad, dat ziet een leek zelfs nog. Erg jammer, benieuwd of daar een oplossing voor komt, tot die tijd inderdaad de noskos oplossing maar gebruiken.

Maar dan nu de volgende twijfel; Gaat-ie in een een tafel en koop ik dus een solo, of houd ik 'm los en koop ik dus een complete?
Een losse staat erg mooi, maar geeft weinig werkruimte. In een tafel staat meer bescheiden, maar wel veel stabieler en geeft meer werkruimte.

De weber moet sowieso blijven, dus idealiter komen ze naast elkaar.  Nu dus beslissen of dat in een tafel wordt of stand-alone met de weber in een kleine tafel ernaast.

Keuze voor de basterd is dus gemaakt?
Bij mij blijft deze vraag nog actueel: Als geld geen probleem is. Wat is dan kwalitatief het verschil tussen de Basterd 2019 en de BGE.
 
BGE zal kwalitatief nog even beter zijn, en wellicht ook een stukje merkbeleving.  Da's een keuze. Zoals ik zei; De Bastard is op dit moment voor mij de beste prijs-kwaliteit verhouding.

Vergelijk het met auto's; Ik heb voor mijn werk een VW, prima wagen, rijdt heerlijk,  lekker comfortabel. Maar toch n?t niet de Audi die ik priv? rijd, da's net wat spectaculairder en luxer, meer emotie, maar daar betaal je dan ook voor. Da's een keuze die je maakt.
 
@Beeros, heb hetzelfde onderzoek gedaan, totdat ik gisteren een paar Duitse filmpjes tegen kwam over Monolith, heel compleet met onderstel vanaf 899,00 voor de Classic L , mijn keuze wordt denk ik toch de Classic pro, super compleet maar ook veel acc. Bij te kopen, o.a. Een bakplaat lijkt mij super gaaf, in een van de Duitse filmpjes wordt de kolen bak opgestookt tot 700 graden en met geweld terug gekoeld zonder scheuren, Solo voor 1249,00 pro model, of basis compleet 899,00 die je helemaal kunt uitbreiden in de toekomst, de service schijnt tegenwoordig ook super te zijn . Dus het wordt voor mij toch de Monolith i.p.v. de Bastard . Succes met jouw keuze ( ps heb 6 weken ?onderzoek? gedaan voor deze mooie aankoop)

Lees op Bastard Facebook toch wel de nodige problemen.
 
Monolith is, net als bijv; Basterd, Kamado Joe, Primo en Big Green Egg, een 'premium' / A kwaliteit kamado.


Ja, soms zit een keer iets niet helemaal lekker; zo had weber (geen kamado, maar even ter voorbeeld) een aantal jaren ontzettend slechte chrome roosters, primo een 'te strak' kolenrooster, basterd momenteel een uitdaging met de topvent, had kamado joe destikds niet iets met geregeld een scheur in de firering?, etc, etc.. Het grote voordeel van de topmerken; ze lossen het voor zover ik weet altijd netjes en binnen garantie op (en daar betaal je bij de aanschaf ook voor).
Het dingetje van Basterd dat momenteel loopt op het 2019 model; verwachting is dat ze daar gewoon netjes een ?chte oplossing voor gaan bieden en geen prul kletspraat dat 'het wel dicht slibt'. (Aangezien het een bewegend onderdeel is, geloof ik er geen bal van; volgens mij druk je dat beetje aanslag gewoon bij het draaien aan de kant, maargoed dat even terzijde)
Samengevat; er is niet zo heel veel 'mis' te kopen bij eerder genoemde merken. (Excuses als ik er een paar gemist heb uiteraard).
 
Duidelijke taal @silverfox

Dat van die bastard topvent had ik meteen al door inderdaad. Ik wil de kamado dan ook het liefst bij een winkel kopen, zodat ik daar meteen wat van kan zeggen; Heb ik ook gelijk een gevoel bij de service die gegeven gaat worden.
 
@kamadogrill-alex, Dan moet je richting Uden. Bas en Yvette van BasBQ zijn de Nederlandse importeurs van Monolith. Mooie zaak, fijne service en mensen met een barbecue hart, ook fijn
 
noskos zei:
@kamadogrill-alex, Dan moet je richting Uden. Bas en Yvette van BasBQ zijn de Nederlandse importeurs van Monolith. Mooie zaak, fijne service en mensen met een barbecue hart, ook fijn


Daar sluit ik mij bij aan.

Ik zelf heb een KJ 1 stond laatst bij BasBQ te kijken naar een Monolith dat zijn toch wel erg mooie kamado?s
Als ik een nieuwe kamado zou kopen ga ik voor een monolith de D&C hebben ze door ontwikkeld
 
Bobvt78 zei:
BGE zal kwalitatief nog even beter zijn, en wellicht ook een stukje merkbeleving.  Da's een keuze. Zoals ik zei; De Bastard is op dit moment voor mij de beste prijs-kwaliteit verhouding.

Vergelijk het met auto's; Ik heb voor mijn werk een VW, prima wagen, rijdt heerlijk,  lekker comfortabel. Maar toch n?t niet de Audi die ik priv? rijd, da's net wat spectaculairder en luxer, meer emotie, maar daar betaal je dan ook voor. Da's een keuze die je maakt.
Dit is inderdaad naar mijn idee wat het is. Naast keiharde pecunia die je neertelt is een BBQ keuze gebaseerd op een "gevoel". 
Waar voel jij je het beste bij? Er zijn mensen die alleen italiaanse auto's rijden en er zijn mensen die louter in een duitse kar willen stappen.
Dat heeft vaak alles te maken met gevoel en beleving.

Ik had ook heel veel online reviews gelezen en filmpjes gekeken, maar als je dan bij de dealer staat heb je toch een bepaald "gevoel" bij een BBQ (*of juist niet!).
Dat is ook wat waard en die beleving ga je online niet krijgen. Dus wat je budget ook is, het kan nooit kwaad om eens in het echt te gaan kijken bij de dealer.  :)


Ik ben overigens uiteindelijk voor een Primo Oval XL gegaan - fantastisch ding. Enige waar ik spijt van heb is dat ik hem niet jaren eerder gekocht heb.  :)
 
Ik heb, mede met het oog op de nieuw te maken buitenkeuken, lang zitten wikken en wegen over het plaatsen in een tafel of op een onderstel. Uiteindelijk besloten dat ik toch voor de tafel ga; Het scheelt in aanschafprijs van de kamado, het geld dat ik bespaar kan ik steken in het aankopen van hout voor en mooie en kwalitatieve tafel.

Waar ik nu een dicht keukenblok met deurtjes heb, wil ik straks eigen een tafel met lekker robuuste poten en een 3 laags blad er in; 1x werkblad, 1x draagblad voor de kamado en 1x onderblad voor het neerzetten van kratten met spulletjes.

Verder is de keuze voor the bastard nu wel redelijk vast, dus tijd om de aanbiedingen in de gaten te gaan houden.
 
Mij lijkt dat de margriet schijf van The Basterd in de aansluiting tussen het vaste en het bovenste draaiende deel, conischer over elkaar heen moeten vallen, dan is het probleem verholpen. Zonder het uiterlijk disign verder aan te tasten.

Verder ben ik erg tevreden over mijn aankoop van The Basterd Urban Large 2019. Prijs/Kwaliteit/Aftersales

Ga tegenwoordig in geval van garantie rechtstreeks naar de bron is mijn advies!

Ook de bereidheid van "The Basterd" (lees: 200 Farenheid) om tot een oplossing te komen van geconstateerde gebreken gedurende de eerste gebruiks periode is er echt wel en zijn oplossing gericht.

Dat er dingen beter kunnen klopt, maar waar is dat niet.
 
BGE, KMJ, Bastard en Monolith stonden op mijn lijstje, gisteren de keuze gemaakt voor de Monolith veel gelezen en ?onderzoek? gedaan, ben er van overtuigd dat alle 4 uitstekend BBQ,s zijn. Zondag was ik op het BGE Event en het beleef gevoel krijg je daar echt wel, alles klopt maar stevig aan de prijs, kijk ik naar de toekomst dan heeft Monolith mooie optie,s die bij mij passen, bakplaat, gedeelde houtskoolbase, rookhout toevoer, en niet te vergeten totale kwaliteitsuitstraling, ook hoor ik veel goede berichten over de huidige service en daar laat de Bastard in mijn beleving een steekje vallen vandaar mijn keuze. Terwijl de Bastard Large 2019 (810,00 euro) boven aan mijn lijstje stond . Succes met jullie keuze,s ik ken het gevoel  :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan