BasBQ
Beef en Steak

Ik wil beter worden in barbecue

Lexie010

Sprokkelaar
Berichten
40
Hoi allemaal. Ik ben nu een aantal jaar wat aan het aanrommelen. Echt tevreden ben ik niet over mijn resultaat. Ik lees mij veel in en kijk veel video’s op YouTube. Ondanks dat, niet tevreden dus. Zou graag op een hoog niveau willen barbecuen, maar weet niet zo goed waar te beginnen. Ik sta open voor het volgen van workshops. Wat kunnen jullie mij aanraden om te doen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Dag Lexie,

Waar zou je zeggen dat je nu staat en waar zou je naartoe willen groeien? Met wat voor grills werk je graag?
 
Wat @george aangeeft, wat vind je dat er verbeterd kan/moet worden?

Workshops kan natuurlijk, maar als je nog niet de beste spare rib naar jou smaak hebt ontdekt dan kun je je beter hier wat inlezen.

Zoek je wat uitdaging in het onbekende dan is de fotowedstrijd hier op het forum misschien een leuk begin.
(Zelf probeer ik, als ik meedoe, mezelf uit te dagen met iets wat ik nog niet ken)
Vind je dit niks of ga je voor het grotere werk dan zijn de georganiseerde wedstrijden misschien wel iets voor jou.

Laat maar weten wat je mist, dan vullen wij het wel in voor je.
 
Ik heb zelf 2 BGE. Ik ben meerdere keren op een KCBS wedstrijd geweest en dat is wel het niveau wat ik wil bereiken. Maar in de basis gaat het bij mij al mis. Niet de juiste kwaliteit vlees, smaken niet in balans. Te veel rook smaak, te droog of juist te vet. Ik wil mij nu focussen om pulled pork, ribben en kip perfect te krijgen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Welkom Lexie, veel plezier en inspiratie hier!
 
Bij mij hebben de boeken het Ultieme Kamado boek van Zowie Tak en het Vuurde Baas van Noskos mij enorm geholpen om de kamado te begrijpen en aan de slag te gaan.

Ook de YouTube videos van Noskos, NasQ en Ralph de Kok geven goede uitleg met waarom iets wel of niet op een bepaalde manier doen.
En daarna veel uitproberen. Niet alles lukt even goed maar altijd een reden om het daarom nog een keer te proberen.
 
Inderdaad, sommige boeken zijn zeer leerzaam.
YouTube is bijna altijd mooi gebracht om sommige spullen of producten in de kijker te plaatsen.
Er zijn goede YouTube filmpjes maar ook veel niet volledige vind ik.
Als beginnend BBQer heb je daar weinig aan.
Wat het vlees betreft, zoek een goede slager.
Ikzelf heb nu een 3 tal slagerijen waar ik mijn vleeswaren koop.
Allemaal zaken waar men tijd maakt om te luisteren wat ik wil, samen beslissen we dan wat beste stuk vlees is voor wat ik wil gaan bereiden.
Voor kruiden mixen en BBQ sauzen, veel zelf mengen en proberen en proeven.
 
Vooral veel doen, en dan noteren wat en hoe je het gedaan hebt. En natuurlijk het resultaat beoordelen. Vergeet niet dat je het doet om plezier te hebben, eens om jezelf lachen is ook niet erg.
 
Ik heb vandaag Smokey Goodness 1 aangeschaft. Ik ga daar eens mee aan de slag. Is het misschien ook mogelijk om eens met een bbqteam mee te mogen kijken op een wedstrijd?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Lexie, in dat boek staat een heel leuk deel speciaal over wedstrijd bbq (KCBS) dus dan kom je wel aan je trekken. Maar een goed bedoele tip. Op wedstrijden wordt voor een jury gekookt binnen hele specifieke marges. Alles is gericht op 1 hapje van elk jurylid. Als je lekkerder wil leren barbecueen zou ik me niet blind staren op wedstrijden. Dan is een culinaire wedstrijd of bijvoorbeeld het receptenboek (ook online op de bge-site) van bge misschien meer geschikt als inspiratie?
 
Ik heb zelf 2 BGE. Ik ben meerdere keren op een KCBS wedstrijd geweest en dat is wel het niveau wat ik wil bereiken. Maar in de basis gaat het bij mij al mis. Niet de juiste kwaliteit vlees, smaken niet in balans. Te veel rook smaak, te droog of juist te vet. Ik wil mij nu focussen om pulled pork, ribben en kip perfect te krijgen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Welkom. Alles staat of valt met plezier en het leuke van deze hobby is dat het altijd beter kan en niet altijd helemaal voorspelbaar is.

Ik probeer zoveel mogelijk op te schrijven voor , tijdens en na mijn sessie om daarvan te leren.
En zaken hier op het forum te lezen en te bespreken.

Over smaak valt veel te twisten maar door te lezen en te proberen ontwikkel je daarin ook je eigen voorkeur.
Lang niet alles wat een ander lekker of erg bijzonder vindt ervaar jezelf ook op die manier.
 
Voor rub inspiratie, kijk eens op de site van pitmaster x of Noskos. Beide hebben interessante rub samenstellingen op de site staan. Maak er eens een paar en kijk wat je lekker vind. Is iets te zoet, zout, zuur of bitter kan je altijd minderen van een bepaald ingrediënt, andersom werkt hetzelfde.

Kwaliteit vlees is nogal een discussie punt. Ik ben aangewezen op de Sligro en Hanos. De slagers hier in de buurt zijn geen "echte" slagers meer helaas. Online vind ik de prijzen soms buiten proportie, maar goed dat ben ik. Google eens zou ik zeggen naar hoe je goed vlees herkend. Een brisket heeft bijvoorbeeld behoorlijk wat vet dooradering nodig, spareribs hoeven dan voor mij weer niet idioot veel vet erop/eraan te hebben. Iberico spare ribs bijvoorbeeld zijn niet aan mij besteed.

Je geeft aan dat je smaken niet in balans zijn, te veel rook etc. Wat ervaar je met de smaken?

En te veel rook smaak? Kan je daar iets over vertellen? Heb je het idee dat je een natte boom aan het likken bent?
 
Als ik jou was zou ik de lat niet meteen zo hoog leggen.
Leer eerst wel ingrediënt wat doet in welke hoeveelheid.
Zelf diverse keren Spareribs gemaakt en d’r valt nog steeds veel op aan te merken.
Niet voor niets dat de grote mannen het al jaren doen.
Dit komt bij jou zeker ook maar oefening baart kunst en dat kan een paar jaartjes duren.
Tot dan gewoon genieten en leren en stukje bij beetje beter worden.👍
 
Aan dat beter worden komt nooit een einde :D
In afwachting van de levering van de kamado ben ik beginnen lezen in 'Hete Kolen'. Daar staat zowat de geschiedenis van de kamado in, alsook alle technieken. Eigenlijk een top basis om mee te beginnen.

Daarna op dit forum terecht gekomen en hier ook enorm veel geleerd. En als ik eens iets nieuws wil maken, ga ik eerst altijd op google zoeken met in de vraag 'noskos'. Hij heeft al heel veel gemaakt en het is altijd top uitgelegd. Ik volg vaak zijn manier en dat gaat eigenlijk nooit mis. Als je dan gewoon gaat googlen, dan kom je eigenlijk 100 manieren tegen en zie je het bos door de bomen niet meer.

Maar een workshop is ook altijd leuk. Heb vorig jaar in december bij BBQ Experience in Herent (B) de Meat 2.0 gedaan. Zalige ervaring, zeker omdat het inclusief drank is. :ROFLMAO: 13 januari staat de volgende op: Wild & Winter 2.0. Ik kijk er weer naar uit.

In ieder geval leer je heel veel bij op dit forum in tegenstelling tot de populaire BBQ groep 'Belgian BBQ Group' op facebook, waar je meestal de verkeerde adviezen krijg van de vele klavierhelden daarop.
 
Aan dat beter worden komt nooit een einde :D
In afwachting van de levering van de kamado ben ik beginnen lezen in 'Hete Kolen'.

Da's een top boek. Zowel qua leesbaarheid en achtergronden als qua technieken en recepten!
 
Da's een top boek. Zowel qua leesbaarheid en achtergronden als qua technieken en recepten!

Dat is echt. Nu, er zullen veel goede boeken zijn en ik hoop ook nog steeds 'Het Vuur de baas' vast te kunnen krijgen in hard copy.

Maar zonder Hete Kolen was mijn start helemaal anders geweest, want wist ik niets van initial-sear, reverse-sear,... . Ik kende alleen cremeren :ROFLMAO:
 
Ik heb SG1 vandaag binnen gekregen. Het valt mij even snel op dat Jord ipv rookchunks (die je rijkelijk op YT gebruikt ziet worden) houtsnippers gebruikt bij spareribs. Waarom is dat?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan