BasBQ
Beef en Steak

HM 6 DIY Rene Team!

Nosmo zei:
Ik vind die eerste keer opstarten nog altijd een beetje spannend, ook omdat het een klein minuutje duurt voordat het display iets laat zien.

Met de eerste batch SMD heatermeters had ik het solderen van de atmega's nog niet helemaal goed in de vingers dus soms deden ze het niet de eerste keer, de tweede batch was wel 100%. Al doende leert men, en ik soldeer ze nu met de soldeerbout en niet meer met hete lucht.

Was zeker even spannend. Leek niets te gebeuren maar toen we eenmaal het contrast van het display gingen afstellen :)
 
Vandaag heb ik de wi-fi dongel binnen gekregen, voor het mac adres van de dongel en de vaste adapter heb ik een reservering gemaakt in DHCP.
De USB en RJ45 aansluiting van de Pi passen niet helemaal mooi in het doosje, na een beetje vijl en schuurwerk past nu perfect.
Het doosje kan nog niet helemaal netjes dicht (heb de boutjes niet te vast gedraaid) i.v.m. het display. Deze past Renedv nog eventjes voor mij aan.

Ik kon het natuurlijk niet laten om er even mee te spelen dus heb ik maar even gekeken hoe de probes het deden. Uiteindelijk de offset voor de PID Probe(0) op +1 gezet en probe 1 op -1. Beide waren zo bij komend water precies 100 Graden c.

Morgen hoop ik de eerste test run te gaan doen, ben erg benieuwd hoe het gaat werken met mijn smoker.



In elkaar geknutselde fan. Past precies op de lucht toevoer van mijn smoker.



 
Zo vandaag heb ik mooi even kunnen spelen met de HM. Zoals sommige misschien al in een ander topic van mij gezien hebben heb ik een zelf bouw smoker gemaakt van LPG tanks. Mooi dik staal.
Dit betekend echter wel dat het even duurt voordat de hitte er goed in zit. Tot die tijd kun je er nog niet erg veel mee. Vandaag dacht ik, ik zal hem eens met hout opstoken maar dat zullen de buren mij niet in dank hebben afgenomen denk ik :). De HM in combinatie met hout was ook niet zo'n succes. Normaal stook ik met Houtskool van de Hanos, maar, 1 die zak was leeg, en 2 vreet mijn Q houtskool. Dus ik dacht ik zal eens briketten van Weber (Long lasting oid.) proberen. Hopelijk geeft dit een wat stabieler en langer temperatuur. Het doel van de HM is immers onder andere dat ik wat langer bij de Q weg kan tijdens de lange sessies.

Tijdens het spelen met het hout en de briketten merkte ik al dat je snel teveel lucht naar binnen blaast, dit met als gevolg veel rond vliegend as en de rook kamer die zelfs in temperatuur daalt door de koude lucht die je naar binnen blaast. Uiteindelijk heb ik de FAN output op MAX 50% gezet, de lucht toevoer geknepen en de schoorsteen geknepen.

Om de eerste run niet helemaal voor niets te doen heb ik een simpel beenhammetje van de AH gekocht. De Q had ik inmiddels rond de 130/140 graden. De verpakking zei 1 uur bij 175 graden in de oven. Ik heb de PIT Temp. op 150 gezet en de HM begon zijn werk te doen. Zie hier onder het resultaat. Een voor mij verbazingwekkend strakke lijn  :-O .
Rond 17:50 zie je iets grappigs in de grafiek, de set temp heb ik 10 graden verhoogd, en de fan speed gaat omlaag. Ziet er onlogisch uit maar als ik de grafiek goed begrijp is mijn verklaring als volgt: Het percentage van de FAN die je in de grafiek ziet is het percentage van die 50% max die ik eerder heb ingesteld. Maar dan is het nog vreemd hoor ik je al denken. Maar ik heb de max FAN speed verhoogd naar 65%, ik vond namelijk dat hij in verhouding dus hard aan het draaien was.



Eerste testrun geslaagd dus, maar mijn mand zat nog vol met gloeiende briketten. Nu dus de volgende test(s).
Hoe doet hij het bij 110 graden?
En Hoe lang zou ik er dan theoretisch bij weg kunnen blijven met 1 lading zoals deze ?
Ik heb de PIT Temp set op 110 graden gezet, en direct zakte hij naar 110 graden. En zoals je hier onder kunt zien pakte hij deze lijn ook direct stabiel op. Ik weer stom verbaasd hoe goed dit ging  :-O. Zoals je ook kunt zien heeft hij de eerste 20 minuten nagenoeg niet hoeven blazen, dit zal de hitte van het staal geweest zijn vermoed ik. Verder ziet het er prima uit, de piekjes die je ziet zijn de momenten dat ik even door de briketten gerommeld heb. Rond 20:50 en 21:20 zie je dat hij steeds meer moeite moet doen, de briketten begonnen dan ook op te raken. Voor een langere sessie had ik dus bij 20:50 ongeveer moeten gaan aanvullen.



Conlusie, ik ben zeer tevreden over het resultaat. Ik kan bij een lange sessie bij 110 graden zeker 4 uur bij de Q weg zodra alles goed is ingeregeld.
Vandaag was overigens een zeer winderige dag in Franeker, dit werkt ook erg nadelig bij een Q als de mijne.
 
Top Rene en bij deze je display aangepast ;)
 
Mooi werk hoor! En wat een geweldig ding he. Ik hen de mijne denk ik alweer een jaar geleden bij Nosmo gekocht en verwonder me nog steeds over hoe handig dit ding is.
 
echt een super ding idd.. straks een stuk schouder in de Q en dan lekker low en slow PP maken :) Fotos komen op de site
 
Lijkt het zo of is dit een zwaardere fan die je op de foto hebt staan.
Aangezien ik een behoorlijke smoker heb en de bij mij bij geleverde fan eigenlijk iets te licht is ben ik erg benieuwd.
 
Welke bedoel je Danny?
 
Terug
Bovenaan Onderaan