BasBQ
Beef en Steak

Het Grote BBQ Kerstdiner Topic

Wij gaan dit jaar het Kerstdiner ook op de Q's bereiden. Vooralsnog staat het volgende op de planning:
Brisket (voor het eerst dus spannend(ik wil een koetje voor kerst  :p)
Burned ends (Je moet wat met de point toch?)
Pulled Pork
BB Ribs

Ik moet de boeken nog in voor bijgerechten, iets zoets en kaas maar dat gaat wel goed komen.
Het kan zijn dat heel het menu nog omgegooid wordt want morgen volg ik met wat vrienden de "Ultimate X-mas prep BBQ workshop" van Smokey Goodness. Als we daar iets tofs (en vooral lekkers) leren dan komt dat ook op het menu. We beginnen het weekend ervoor al aan alle gerechten en m.b.v. mijn nieuwe vacumeermachine zorgen we dat alles nog minimaal werk behoeft op de avond zelf.

Wij hebben er onwijs veel zin in en zullen de resultaten ook zeker delen!
 
Fired Up! zei:
Het kan zijn dat heel het menu nog omgegooid wordt want morgen volg ik met wat vrienden de "Ultimate X-mas prep BBQ workshop" van Smokey Goodness. Als we daar iets tofs (en vooral lekkers) leren dan komt dat ook op het menu. We beginnen het weekend ervoor al aan alle gerechten en m.b.v. mijn nieuwe vacumeermachine zorgen we dat alles nog minimaal werk behoeft op de avond zelf.

Wij hebben er onwijs veel zin in en zullen de resultaten ook zeker delen!

Wauw, gaaf zeg!
 
Bobvt78 zei:
Fired Up! zei:
Het kan zijn dat heel het menu nog omgegooid wordt want morgen volg ik met wat vrienden de "Ultimate X-mas prep BBQ workshop" van Smokey Goodness. Als we daar iets tofs (en vooral lekkers) leren dan komt dat ook op het menu. We beginnen het weekend ervoor al aan alle gerechten en m.b.v. mijn nieuwe vacumeermachine zorgen we dat alles nog minimaal werk behoeft op de avond zelf.

Wij hebben er onwijs veel zin in en zullen de resultaten ook zeker delen!

Wauw, gaaf zeg!
Laat wat van je horen als je geweest bent. Wilde daar ook graag naar toe. Was echter te laat. Begrijp dat hij ook een en ander uit zijn nieuwste boek gaat maken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

 
Zal ik doen
Ja in het boek staat een volledig kerstdiner uitgeschreven. Ik vermoed dat dit het programma gaat zijn maar ik zal een topic in de rookkamer starten met een verslag van de dag.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

 
Leuke ideeen allemaal!

Wij nemen traditioneel als familie allemaal iets mee, dit jaar ga ik 2 picanha's maken aan het spit.
57er + spit mee in de kofferbak en ter plaatse grillen. Heb er nu alweer zin in!  B-)
 
KaYDee zei:
Leuke ideeen allemaal!

Wij nemen traditioneel als familie allemaal iets mee, dit jaar ga ik 2 picanha's maken aan het spit.
57er + spit mee in de kofferbak en ter plaatse grillen. Heb er nu alweer zin in!  B-)

Dat vind ik altijd een leuk idee inderdaad!
Ik ben tegenwoordig zo bedreven in het BBQ'en dat het mij niet eens meer uitmaakt welke gang van het diner ik maak  ;)
 
KamadoNovice zei:
RvH6511 zei:
Wij gaan op de Q voor de kerst maken:
*  Coquilles met gekruide garnalen als vooraf
*  Zalm naturel van de cederhouten plank
*  Groene asperge van de BBQ
*  Gegrilde groenten
*  Ribeye rustig aan gegaard en af-fikken
*  Pannenkoek van de BBQ met verwarmde Amarena kersen en ijs

Uiteraard begeleidt met een mooie Chardonnay voor de het voorgerecht en de Zalm en een mooie rode Pinotage voor bij het vlees :D :D
Ja ja, ben helaas bezet die dagen maar was graag aangeschoven, lekker menu hoor :D
Thanks
 
Holkers zei:
Hans zei:
Holkers zei:
Waarom geen 4 kilo stuk nemen en zeker voldoende hebben? 2.5 is aan het einde vaak minder door vochtverlies en bijvoorbeeld vette stukken of bot. Neem 4 kilo, scheelt vaak niet zoveel in tijd en je hebt zeker voldoende. In het slechtste geval heb je de dag erna ook nog vlees voor op brood 😉

4 kilo is een behoorlijk brok vlees, moet dan wel goed op je Q tje passen. ;)
Om een idee te geven , dit is 3,5 kg op een 47 cm bbq.

Hij heeft een 57cm, dus dat gaat passen. Zelf op een 57cm 5.5 kilo gehad dus komt goed

Ik was bij de Makro geweest en het grootste stuk dat ze hadden was 2,5 kilo. Maar dan moet ik het misschien maar ergens anders halen 4 kilo past er Idd makkelijk op.
 
marc85 zei:
Holkers zei:
Hans zei:
Holkers zei:
Waarom geen 4 kilo stuk nemen en zeker voldoende hebben? 2.5 is aan het einde vaak minder door vochtverlies en bijvoorbeeld vette stukken of bot. Neem 4 kilo, scheelt vaak niet zoveel in tijd en je hebt zeker voldoende. In het slechtste geval heb je de dag erna ook nog vlees voor op brood 😉

4 kilo is een behoorlijk brok vlees, moet dan wel goed op je Q tje passen. ;)
Om een idee te geven , dit is 3,5 kg op een 47 cm bbq.

Hij heeft een 57cm, dus dat gaat passen. Zelf op een 57cm 5.5 kilo gehad dus komt goed

Ik was bij de Makro geweest en het grootste stuk dat ze hadden was 2,5 kilo. Maar dan moet ik het misschien maar ergens anders halen 4 kilo past er Idd makkelijk op.

Wellicht is B&S of BBQuality een optie, goede ervaringen mee. :-?
Of onze huisslager levert het op verzoek ook wel. ;)
 
BBQuality heeft Boston buts liggen vanaf 4100 gram, dus die kunnen je zeker helpen
 
Ik ben meestal een of twee van de 3 kerstvieringen verantwoordelijk voor het hoofdgerecht. Dit jaar dus ook weer, en er is dan geen twijfel over mogelijk, het hoofdgerecht moet voor het overgrote deel van de bbq(s) afkomen.

Ik zit aan het volgende te denken(alles lekker low and slow om de hout gestookte reverse flow):

- Zalmzijde, niet teveel aan doen en warm roken.
- Australische grain fed picanha.
- Australische grain fed ribeye.

Of er op de steaks nog een steak rubje of iets in de richting van rozemarijn en knoflook komt ga ik dinsdag eens proberen, dan is er weer een bbq met de afdeling op het werk en daar komen "heel toevallig" bijna dezelfde producten voorbij. Laten we zeggen dat het mijn oefen ronde is.

Sides ben ik nog niet helemaal uit.
Iets in de vorm van:
- hasselback met knoflook en wat groene kruiden of gepofte aardappel.
- zoete aardappel met een beetje piri piri of iets dergelijks.
- beetje milde knoflook of truffel mayonaise achtige saus voor bij de aardappelen.
- gegrilde groene asperges, paprika, courgette, little gem, flespompoen of iets in die richting.
- coleslaw als frisse tegenhanger.

Wat zouden jullie als sides pakken?



Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
 
Wij gaan ook op de Q aan de gang.
Ik denk aan runderribstuk, garen/roken op 120 indirect tot kern temp 50 gr van de Q af in aluminium dan naar de kerst feest locatie 1 uur rijden.
Daar andere Q opstoken tot 180 en daar de na sear tot 55 gr temp en dan opdienen.


Nu twijvel ik alleen of ik die "pause" wel kan toepassen en bij welke temp ik dit het best kan doen. Normaal staat in het recept garen tot 52 graden en dan Q direct opstoken.


Mogelijk dat jullie mij hiermee wilt helpen?
 
Kerstavond: konijn
1ste kerstdag: ribrack
2de kerstdag: pannenkoeken (uit een pan)

2 dagen traditie en 1 dag vrije keuze (en nieuw, nog nooit ribrack gemaakt, neem recept uit SG2)
 
Daanton zei:
Wij gaan ook op de Q aan de gang.
Ik denk aan runderribstuk, garen/roken op 120 indirect tot kern temp 50 gr van de Q af in aluminium dan naar de kerst feest locatie 1 uur rijden.
Daar andere Q opstoken tot 180 en daar de na sear tot 55 gr temp en dan opdienen.


Nu twijfel ik alleen of ik die "pause" wel kan toepassen en bij welke temp ik dit het best kan doen. Normaal staat in het recept garen tot 52 graden en dan Q direct opstoken.

Mogelijk dat jullie mij hiermee wilt helpen?

Tip van de week:
Vlees thuis voorbereiden, kan als s' morgens. Daarna laten rusten zodat de sappen weer goed tot rust komen (inpakken hoedt niet!!!). Op plaats van bestemming vlees snijden. BBQ (of oven) voorverwarmen op 180 gr. Vlees in circa 3 minuten verwarmen en opdienen op voorverwarmde borden.
Ik doe dit tegenwoordig altijd als ik meerdere eters krijg, geeft 's avonds heel veel rust.
Succes
 
Ik dank je voor de reactie, dus geheel afmaken in de ochtend en in de middag verwarmen en opdienen.

Ik dank je.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Op BeefenSteak.nl hebben ze wel een aardige rib roast te koop, maar de kleinste is ca 3250 gram. Ik heb het idee dat dit teveel is voor de 7 personen die ik te eten krijg en die ook nog 2 voorgerechten en een dessert voorgeschoteld krijgen. Hoewel er natuurlijk ook nog bot in dat gewicht zit. Iemand een idee hoeveel je aan moet houden per persoon? Of andersom gezegd: voor hoeveel personen zou jij rekenen met 3250 gram incl bot? (https://beefensteak.nl/kerstvlees/aberdeen-angus-rib-rack/)
 
JWZ zei:
Op BeefenSteak.nl hebben ze wel een aardige rib roast te koop, maar de kleinste is ca 3250 gram. Ik heb het idee dat dit teveel is voor de 7 personen die ik te eten krijg en die ook nog 2 voorgerechten en een dessert voorgeschoteld krijgen. Hoewel er natuurlijk ook nog bot in dat gewicht zit. Iemand een idee hoeveel je aan moet houden per persoon? Of andersom gezegd: voor hoeveel personen zou jij rekenen met 3250 gram incl bot? (https://beefensteak.nl/kerstvlees/aberdeen-angus-rib-rack/)

Ik zou het doen, liever teveel als te weinig..
 
Een mooi wild zwijn rack vind ik ook wel echt gaaf. In het boek Hete Kolen staat een recept met kastanje-champignons-koffie-saus. Ook wel tof met een lekkere gerookte aardappelpuree en gepofte rode bieten.
 
Het liefst zou ik met kerst een lekkere steak eten. Gewoon een dikke vette ribeye. Pepersaus met Grimbergen. Aardappeltjes in een ovenschaal met wat knoflook en kruiden. En als groenten een salade van witlof oid.
Niet te ingewikkeld koken. Lekker tijd hebben voor de familie en gasten. Vaak gaat er bij ons ook nog een lekker gevuld plankje vooraf. Drankje er bij. Muziekje aan. Lekker chill.
 
freddeblok zei:
Een beetje een uitdaging maar ik ga voor een Beef Wellington dit jaar. En gewoon vanaf een ei.
Guga van guga foods en sous vide everything heef vandeweek een geweldige wellington gepost op YouTube!

Verstuurd vanaf mijn EML-L29 met Tapatalk

 
Terug
Bovenaan Onderaan