BasBQ
Beef en Steak

DIY PID BBQ controler

Gaaf project!!!! Ik hou je in de peiling!
 
Ik vind dit zo geweldig om te volgen, voor mij ben je net McGyver ;).
 
We gaan het volgen 8), denk dat we wel het 1 en ander op het werk bespreken :)

 
Ik hoop het beter te doen dan macguivert  ???, want dit moet echt gaan werken, zonder allerlei Hollywood special effects.  ;)
 
Terwijl ik in Mexico zat zijn ook de laatste belangrijke items voor de iPid5 binnen gedruppeld. Ik kan nu gaan beginnen met het programmeerwerk. Dit zal wel enige tijd gaan duren want ik ben niet bekend met het arduino platform.

Arduino Uno en ethernet shield;
iPid5_1.jpg


Klein routertje die de wifi verbinding gaat leveren naast de Arduino.
Deze gaat nog wel verbouwd worden want ik wil een externe antenne;
iPid5_2.jpg


Deze ICtjes gaan de thermocouple interface worden.
Nou kan ik behoorlijk goed solderen, maar dit zal hele toer worden :eek: ;
iPid5_3.jpg


Ik heb uiteraard nog allerlei klein grut nodig, maar dat haal ik wel bij de plaatselijke onderdelenboer of bij Conrad of zo.
 
Zijn dat SMD ICtjes?
 
Ja SMD IC's, 1,25mm steek, dus het valt nog wel mee (zegt hij nu nog).

Ik denk dat ik dit maar even op m'n werk ga solderen, daar is eventueel hulp en betere apparatuur aanwezig.
 
Pfft, sterkte :D Heb vroeger nog de eerste playstations e.d. omgebouwd, maar toen alles SMD werd ben ik daarmee gestopt, veel te klein voor mijn grote handen. Apperatuur helpt inderdaad een hoop met dat spul. Zijn die IC's er niet in grotere uitvoering?
 
Leuk speelgoed, misschien moet je Nico op het werk ff vragen.
 
noskos zei:
Zijn die IC's er niet in grotere uitvoering?

Ze zijn helaas niet in een normaal formaat te krijgen, deze waren trouwens al moeilijk te vinden, uiteindelijk heb ze in China besteld. Ik heb speciale printjes waar ik ze op ga solderen, dan krijgen ze een wat handelbaarder formaat.

@RoBBQ: Ik hoop de komende drie weken niet op de zaak te komen, dus probeer ik het eerst wel zelf. 8) 
 
Nog geen idee hoe me planning er nu uit ziet zo maar eens kijken.

Lekker 3 weken vrij, moet ook maar wat vrij plannen, weinig zin om de afdeling te verkassen.
 
Voor mij is het tovenarij.. Respect!
 
Even een kleine update;

Omdat ik op het moment in Spanje op klus ben heb ik de laatste weken weinig tijd gehad om aan de iPid5 te werken.
Het enige waar ik me wel mee bezig heb kunnen houden is het maken van de webinterface en het schrijven van de onderliggende javascript code. Op dit moment werkt de communicatie tussen de Arduino en de webserver en wordt de informatie op de webinterface continue gerefreshed.

De eerste opzet van de web interface ziet er nu zo uit;

iPid5_4.jpg


De temperaturen zijn gesimuleerd want de thermocouple interface is nog niet klaar.

Er moet nog heel veel aan gebeuren, maar opbouwende kritiek is altijd welkom.
 
Misschien een food setpoint zodat je een alarm ken triggeren dat het klaar is.
 
Die stond al op de lijst. Op den duur wil ik ook een functie maken om de WSM in warmhoud stand te zetten bij een bepaalde vleestempetatuur.

Alarmen via email, twitter of sms? ;)
 
Bij de CyberQ zie je hoeveel procent van de tijd de ventilator blaast, als dat te hoog wordt zeg 80% dan kan je het blaasgat vergroten. Als dat niet werkt moeten er kolen bij ;).
 
Ik heb in al die tijd dat ik mijn DigiQ heb die warmhoudstand nog nooit gebruikt. Open lid detectie heeft hij die, want dat is veel nuttiger.
 
Hoe werkt dat, open lid detectie?
Bij iPid 4 heb ik gewoon een schakekaartje op de fan.
 
Als de DigiQ ziet dat de temperatuur plotseling veel daalt dan gaat hij ervan uit dat de deksel wel open zal zijn en blaast hij een tijd geen lucht in. Als hij weer een opwaartse temperatuur ziet dan gaat hij weer regelen.
 
Maar weer eens een klein schopje.

Ik heb de thermocouple interfaces inmiddels werkend, dat wil zeggen een van de chipjes is defect :mad: zodat ik maar een kanaal tegelijk kan uitlezen, maar als ik de chipjes omwissel werkt het andere kanaal wel gewoon.

Er zit ook een vervelende bug in de web interface die ik nog steeds niet heb kunnen oplossen, het icoontje die aangeeft of de fan draait, werkt wel gewoon op Android of op Windows XP, maar in Windows 7 werkt het soms wel maar meestal niet, erg raar.

De wifi router heb ik ook eindelijk werkend, deze was geleverd met Chinese software (moet je maar niet in HongKong gaan shoppen sukkel! ;)), en mijn Chinees is nou niet helemaal jedat. Ik heb de originele firmware nu vervangen door OpenWRT dat is een stuk minder gebruiksvriendelijk, maar ik kan het in ieder geval lezen.

De router zorgt nu voor de communicatie tussen de Arduino en m'n thuis netwerk.

Een paar foto's als bewijs ;)

Die rode en gele draadjes zijn dus een K-type thermocoupe.
Ipid5_5.jpg


Ipid5_6.jpg


Ipid5_7.jpg


Ipid5_8.jpg


Ipid5_9.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan