BasBQ
Beef en Steak

DIY PID BBQ controler

Nog weer een kleine update;

Alle hardware zit nu in elkaar en functioneert. Ik heb besloten om hem de "iPid 4N" te noemen ;) "It's the most amazing iPid yet"  :D
pid9.jpg


Fan en WSM adaptor.
pid10.jpg


pid11.jpg


Er is nog een connector bijgekomen aan de achterkant voor de probe of de fan.
pid13.jpg


Het maakt niet uit in welke aansluiting je de probe en de fan prikt.
pid12.jpg


Morgen de praktijk test.  ???
 
Grote klasse, succes morgen ( maar dat gaat vast lukken)
 
Spannend! Mooi project geworden zo.
 
Zo we Zijn weer terug van vakantie en alwe van de eerste klus dus, hopelijk wat meer tijd om te lezen en schrijven. Moet denk ik toch die app bekijken om eventueel van de iPhone of iPad de boel te bekijken.


Maar goed weer even om topic,

Ik lijk ook wel wat onderdelen van ons werk te herkennen.
Maar ziet er super uit, denk dat Derek er ook wel 1 wilt als het goed werkt.
 
De regelaar lijkt aardig goed te werken, morgen maar eens een testje doen met wat vleesch op de smoker.

Op temperatuur na het tunen.
pid14.jpg


Alles aangesloten.
pid15.jpg


WSM adaptor van dichtbij.
pid16.jpg


Grafiekje. Het setpoint stond eerst op 110C om 12:40 heb ik het setpoint verlaagd tot 107C
PIDtemps.jpg
 
Ziet er goed nosmo!
Ik ga binnenkort ook het een en ander bestellen, kan ik het testen met een PP sessie haha
 
Er komt toch meer bij kijken dan wat draadjes aan elkaar solderen denk ik ?!? Het ziet er zo eenvoudig uit ;).
 
Het meeste werk gaat zitten in de optische dingen, dus dat alles goed past en netjes recht zit. Als je de juiste elektronische onderdelen besteld is het verder inderdaad gewoon alles in elkaar solderen volgens schema, testen en afregelen. Je hoeft er echt geen raketgeleerde voor te zijn.

De RVS plaatjes waar de fan mee vast zit zijn gemaakt door een collega van me die daar weer een stuk handiger in is.
 
Een beetje hulp dat scheelt natuurlijk. Dat afregelen hoe gaat dat dan in zijn werk, een schroefje vaster of losser zetten of is het ingewikkelder? Je fan lijkt op wat ze bij de stoker gebruiken.
 
Je moet de P,I en D parameters van het systeem zien te bepalen, dit kan erg complex en tijdrovend zijn maar gelukkig heeft deze regelaar een functie om dit automatisch te doen. Dit is de "auto tune" functie. Met de juiste PID parameters kan de regelaar van te voren "voorspellen" wanneer de fan aan of uit moet zodat je geen over of undershoot van de temperatuur krijgt. Volgens mij werkt dit bij alle commerciële BBQ regelaars ook zo maar daar heb je dan als consument geen weet van.

Veel meer afstel werk is er niet, behalve dat ik erg heb lopen pielen om het terugslagklepje van de fan een beetje soepel open en dicht te laten gaan.

Frits zei:
Je fan lijkt op wat ze bij de stoker gebruiken.

Stelletje dieven! Ik zal ze maar eens gauw om royalty's gaan vragen.  ;D
 
Mocht je hulp nodig hebben Frits, ik heb ooit in een heel ver verleden MTS elektronica gedaan, dus dat solderen en zo lukt wel denk ik :)
 
Mooi resultaat Nosmo! En op de fan's van BBQGuru zit geen terugslagklepje trouwens, er zit een schijfje waarmee je de fan kunt knijpen, en zo ook de flow die er ontstaat wanneer de fan niet draait.
 
Op een ander Nederlandstalig barbecue forum  ::) kreeg ik de vraag of ik van de onderdelen die ik via ebay gekocht had een lijstje wilde posten. Dit voor mensen die er ook een wilden gaan bouwen. Misschien is het lijstje ook bruikbaar voor mensen het genootschap dus plaats ik hem ook hier.

Als je de onderstaande zoektermen gebruikt in ebay.nl moet je bij de juiste onderdelen uitkomen. Wel even in ebay aangeven dat je wereldwijd wilt zoeken.


Dual Digital F/C PID Temperature Controller Control weather devices
pid.jpg


Thermocouple Sensors K Type Bayonet Mount 3m (10')
K-Type.jpg


Aluminum Project Box Enclousure Case Electronic DIY_Mid
kastje.jpg


2 pcs Brushless DC Cooling Blower Fan 6015S 12V Black
fan.jpg


DC 12V Power adapter supply Charger for Security CCTV Camera

voeding.jpg



Bij de temperatuur regelaar wel even controleren of hij geschikt is voor een 400C k-type thermokoppel.
Bij de 12V DC voeding is het belangrijk dat hij minimaal 500mA kan leveren. De soort stekkers die aan de voeding zitten zijn niet belangrijk want die worden er toch af geknipt.
 
Dank je wel, dat maakt het leven weer een stukje gemakkelijker!
 
Dat lijkt me wel leuk, er valt vast wel wat te leren(lees namaken) van de concurrent ;)
 
Beter goed "gejat" dan slecht bedacht 8)
 
Zo'n iPid 4N is natuurlijk leuk en aardig maar het is wel het 2011 model :-[, dus tijd om eens na te denken over de opvolger.

Uiteindelijk moet de nieuwe controller de volgende functies krijgen;

- 2 Kanaals temperatuur uitlezing, zodat naast de BBQ temp. ook de kerntemperatuur uitgelezen kan worden
- PID controller voor de WSM.
- Alles via WIFI te bedienen via en compacte web interface met beperkte logging functie.
- Uitgebreide data logging naar SD kaart.

De controller krijgt alleen een aan/uit knopje en een paar status leds, de rest van de besturing gaat via een webinterface. Ik blijf de zelfde thermokoppels en fan gebruiken die ik nu ook gebruik want die bevallen goed.

Nou heb ik me een beetje ingelezen in de arduino materie die door veel andere zelfbouwers gebruikt wordt en heb besloten om het volgende te gaan kopen en maken;

- Arduino Uno (reeds gekocht)
- W5100 ethernet shield met SD card (reeds gekocht)
- Twee kanaals thermocouple interface met MAX6675 IC's (zelfbouw). Deze IC's hebben een ingebouwde AD converter en cold junction compensatie en zijn nauwkeuriger dan de analoge ingangen van de arduino.
- Voor de wifi heb ik de TP-Link 703N router op het oog maar heb eigenlijk liever iets van de zelfde afmetingen maar met een externe antenne.

Dit wordt geen project van een weekje, ik denk dat vooral het programmeer werk veel tijd gaat kosten. Ik ben wel redelijk bekend met het programmeren van computers maar dit is toch weer een hele nieuwe uitdaging voor me. Nu maar hopen dat de Chinese postbode een beetje opschiet, zodat ik niet zo lang hoef te wachten op de arduino.  ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan