BasBQ
Beef en Steak

Dinsdag Dilemma: Pizza in kamado

PieketJ

Tondelzoeker
Berichten
8
Hi BBQgezelschap,

Leuk om zoveel inspiratie op te doen op dit forum. Bedankt daarvoor!

Vanwege mijn nieuwgestarte hobby pizzabakken heb ik een half jaar geleden een kamado (bastard) aangeschaft.

Ik ben er onwijs blij mee en maak allemaal bbq klassiekers (ribs, steaks, van alles).

Ik merk echter, dat ik geen pizzas bereid op de kamado omdat ik het:
1. veel werk vind voor twee pizzas (voor mijn vriendin en ikzelf) om de bbq tot 300+ graden op te stoken
2. Zonde vind om zak met mooie houtskool (a 25euro per stuk) voor 1/3 op te branden aan twee pizzatjes

Graag wil ik vaker pizzas gaan bereiden op mijn bastard. Weten jullie hoe ik dit dilemma kosten+moeite dragelijker kan maken?

Gebruiken jullie goedkopere/andere houtskool bijvoorbeeld? Of vullen jullie de kamado niet helemaal vol zodat je minder veel houtskool verbrand bij het pizzas bakken?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen!
 
Dit zijn inderdaad de redenen dat ik een Ooni Koda 12 gekocht heb.
Zoek een beetje een leuke aanbieding en houd hem tegen Hornbach's lage prijs garantie en je hebt voor de rond de 250 euro een mooie pizza oven.
Hij is zuinig op gas en bakt (met enige ervaring) geweldige pizza's.

Het is wel weer een hobby die je los trekt, dus het wordt gaande weg ook wel weer een uitgave post, haha!

Er zitten hier ondertussen al best wel een handje vol mensen die een Ooni hebben.
Je kan ook nog wat geld besparen en een goedkopere variant zoeken zoals Burnhard ofzoiets..?
maar je weet wat ze zeggen he..
 
Laatst bewerkt:
Je hebt reeds een Kamado, dus een kleine pizza oven zoals een Ooni, Glowen, of een ander merk. Of je koopt een weber kettle en zo een pizzaring erbij. 2-3 kilo briketten en paar blokjes hout en je hebt ook pizza. Er zijn keuzes genoeg. Maar een gas pizza oven is toch wel denk ik het meest voordelige qua gebruik en zeker als het maar om 2 pizza's gaat.
 
en je hebt voor de rond de 250 euro een mooie pizza oven.
Γ’ef ik zie nu dat hij ondertussen wel weer duurder geworden is.
330 nu nieuw.. daarvoor heb je ook de jongegebruikte Koda 16 op marktplaats.
 
Bedankt voor jullie reacties [mention]cricque [/mention][mention]SandyMan [/mention][mention]Stijn [/mention] [mention]Hetoudestrandhuis [/mention]

Ik kom momenteel nog steeds bij van de uitgaves aan de bastard + accessoires. Ooni lijkt mij super maar qua gebrek aan ruimte in mijn kleine tuin houd ik het momenteel bij de kamado.

Hebben jullie andere tips hoe ik hiermee op een dragelijkere manier pizzatjes kan bakken in mijn kamado?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Volgens jouw opgave geeft je 8 euro uit aan kolen per sessie. Ik vraag me af of dit niet aan de hoge kant is.
Maar laat voor het rekenvoorbeeld we er van uit gaan dat een sessie op de kamado 5 euro duurder is dan op de Ooni om makkelijk te rekenen.

Dan moet je 60 pizzasessies houden om breakeven te spelen als je de Ooni koopt voor 300 euro. Even los van het extra gemak dat de Ooni biedt: Hoe lang denk je over 60 sessies te doen? Als je 4 keer per jaar pizza wilt bakken omdat je vaak ook andere lekkernijen op de kamado maakt doe je er 15 jaar over.

Vond zelf het verbruik ook duur, maar voor de prijs van 2 pizza's afhalen kan ik er 5 zelf maken afhankelijk van de toppings.

Wat in verbruik wel veel scheelt is wat voor soort pizza je bakt. Als je iets langer wilt wachten kun je op 250-275 graden pizza bakken. Maarja je kunt ook op 400 graden bakken.
 
Ik vind 1/3 zak van 25 kg inderdaad ook wel aan de hoge kant. Ik kan met een goed gevulde kolenmand best tot de 300 - 350 komen voor een paar pizza's. (Bastard L)
 
Met een volle kolenmand kan je echt wel 5 a 6 pizza's maken.
Ik vind 1/3 zak ook wel wat aan de hoge kant voor 2 pizza's.

Daarnaast is een BBQ opstoken naar 300 graden toch niet echt veel werk?
Gewoon aansteken en wachten. Je moet er wel wat voor over hebben als je iets graag wilt maken lijkt mij.
 
Als het je echt alleen om de pizza`s gaat had je idd beter een pizza oven kunnen kopen dan een kamado.
Maar dan had je niet van die lekkere spare ribs kunnen maken πŸ˜‰ .

Als het puur om de pizza`s gaat in kleine oplagen is de Ooni het voordeligst.
Alle grotere pizza ovens warm je veel massa op om langdurig een stabiel resultaat te boeken. Die massa gebruik je niet als je er maar 2 bakt.

Mijn oplossing? Ik maak er minimaal 5!
 
Ter aanvulling: Ik schakel altijd een handlanger in om te beleggen of te bakken.
We bakken de pizza`s in vlot tempo af zodat de BBQ niet onnodig lang heet hoeft te zijn.
 
[mention]Lennart_Diegast [/mention] natuurlijk kan je makkelijk 5/6 pizzas maken met een volle kolenmand, maar doorgaans ben ik maar met twee personen dus dan blijft het bij twee pizzas. Voor twee pizzas vind ik het te veel kolen kosten om de kamado tot 300 graden op te stoken. Daarom zoek ik naar tips/alternatieven
 
Ter aanvulling: Ik schakel altijd een handlanger in om te beleggen of te bakken.
We bakken de pizza`s in vlot tempo af zodat de BBQ niet onnodig lang heet hoeft te zijn.

Ja ik begrijp hem. Bij een groter aantal pizzas is de kolen/moeite meer waard. Kort om: pizza party!!

Ook al werk je snel kost het bakken van pizzas (incl afkoelen kamado) al snel 1/3 zak houtskool, denk je niet?
 
[mention]Lennart_Diegast [/mention] natuurlijk kan je makkelijk 5/6 pizzas maken met een volle kolenmand, maar doorgaans ben ik maar met twee personen dus dan blijft het bij twee pizzas. Voor twee pizzas vind ik het te veel kolen kosten om de kamado tot 300 graden op te stoken. Daarom zoek ik naar tips/alternatieven
Als je er geen kolen voor wilt verspillen, is de Ooni inderdaad een voor de hand liggend alternatief, maar daar heb je geen ruimte voor.
Dan wordt het een lastige opgave om met een kamado pizza's te maken zonder veel kolen op de branden. It is what it is πŸ˜„

Ter aanvulling: Ik schakel altijd een handlanger in om te beleggen of te bakken.
We bakken de pizza`s in vlot tempo af zodat de BBQ niet onnodig lang heet hoeft te zijn.
Dat doe ik ook altijd. Mijn vriendin maakt de pizza's. Ik regel de BBQ :D
 
Ik zou gewoon goedkopere houtskool gebruiken voor pizza'tjes :)
Dit is inderdaad het andere wat je kan doen.
Een goedkopere houtskool kopen en die opfikken als je pizza's wilt bakken.

En ja het gaat inderdaad over hoeveelheden.
Als je het rekenvoorbeeld van Edwin neemt:
Als je 4 keer per jaar pizza wilt bakken omdat je vaak ook andere lekkernijen op de kamado maakt doe je er 15 jaar over.

Is het totaal onzin dat je er op probeert te besparen.
Als je 40x per jaar pizza wil maken (een keer in de week en 12 weken niet) dan zit je dus al op 1,5 jaar?
En daarnaast houdt de Ooni ook nog wat waarde na gebruik en kolen fik je weg.
Dus je hoeft de Ooni niet in zijn geheel terug te verdienen Edwin.

En als je de Ooni zonde geld vind, dan stook je lekker kolen weg. Kan ook, toch?
Koop je een compacte kamado erbij, of een small, voor pizza's. Die zijn sneller heet.

Je kan ook je oven aan zetten in huis, sommige ovens kunnen ook tot 375 graden gaan.

En anders bestel je nyp of domino's.
 
Terug
Bovenaan Onderaan