BasBQ
Beef en Steak

Dammers Marabu

BigRedClassic

Tondelzoeker
Berichten
23
Hi allemaal!

Ik heb net een nieuwe zak Dammers Marabu. Ik kreeg 't afgelopen zondag maar moeilijk aan onder een hoop geknetter en rook. Is dit normaal voor Marabu? Met zachtere houtskool heb ik hier nooit last van gehad en moest ik juist opletten dat de temperatuur niet te snel doorschoot. Hier leek de houtskool niet vooruit te branden en vloog het letterlijk om m'n oren!

Verder zat mn hele rooster onder de grijze as, alsof het als een fohn door de hele kamado werd geblazen, ondanks de platesetters die er in zaten. Ik heb dit nog nooit meegemaakt met houtskool eigenlijk.

Overigens was de Marabu eenmaal op temperatuur wel heel fijn. Heel stabiel en geen schommelingen, ook niet bij het deksel iets langer open. Nu alleen het proces van aandoen iets zien te stroomlijnen.

Benieuwd naar andere ervaringen met Marabu!
 
Marabu is lastiger aan te krijgen dan de zachtere soorten en wil als je veel zuurstof toelaat nogal knetteren.
 
Zulke kolen best aansteken met een beetje zachtere kolen.
Een handje kleine stukjes met een aanmaakblokje op de harde kolen en je bent vertrokken.
Harde kolen vragen wel iets meer tijd om op gang te raken.
 
Marabu gaat vaak wat moeilijker aan en het staat erom bekend dat het weleens wil knetteren. Ik sluit me bij @Ghost aan of je zou een extra wokkel/aanmaakblokje kunnen gebruiken. Dat is wat ik meestal deed.
 
Super! Ik ga dat deze week maar eens proberen. Nu ben ik ook aan het kijken naar een Looflighter of andersoortige aansteker die het proces ietwat versnelt/vergemakkelijkt. De wokkels zorgen namelijk toch af en toe voor de nodige rookontwikkeling + scheve gezichten in de buurt.

Werkt een elektrische brander of gasbrander juist makkelijker bij dergelijke houtsoorten, of juist averechts?
 
Super! Ik ga dat deze week maar eens proberen. Nu ben ik ook aan het kijken naar een Looflighter of andersoortige aansteker die het proces ietwat versnelt/vergemakkelijkt. De wokkels zorgen namelijk toch af en toe voor de nodige rookontwikkeling + scheve gezichten in de buurt.

Werkt een elektrische brander of gasbrander juist makkelijker bij dergelijke houtsoorten, of juist averechts?

Als je met een looftlighter achtige dit gaat aansteken ga je nog meer geknetter hebben.
ik trek mij daar niet veel van aan en gewoon genoeg aansteken dan heb je ook minder last van die rondvliegende assen.

De tip van de zachte kool kan nog steeds toegepast worden.
 
Marabu is een woekerende struik die op Cuba groeit, daarom zijn het ook vaak dunnere stukjes.
Vanwege de snelle groei is het niet heel erg compact en zitten er ruimtes in het hout. Als je het aansteekt zet de lucht in de ruimtes snel uit en laat het hout knappen. Daardoor knettert het.

Met een Looftlighter heb je dat geknetter dus ook. Maar je kunt het er wel makkelijker mee aansteken dan met een wokkeltje.

Als je wokkel gaat roken dan ligt hij waarschijnlijk teveel ingebouwd en kan de lucht er niet vrij omheen.
Zelf leg ik een wokkel neer, leg daar op iets afstand houtskool omheen en daar dan weer dwars overheen meer houtskool. Denk aan een # patroon met de wokkel in het midden en niet dat aan de zijkanten je wokkel verder aanraakt.
De wokkel kan nu lekker branden en de opstijgende vlammen en hitte steken de hoger gelegen houtskool aan.

Maar dat is bij Marabu. Als ik Acacia gebruik leg ik hem er gewoon op 😁
 
Marabu is een woekerende struik die op Cuba groeit, daarom zijn het ook vaak dunnere stukjes.
Vanwege de snelle groei is het niet heel erg compact en zitten er ruimtes in het hout. Als je het aansteekt zet de lucht in de ruimtes snel uit en laat het hout knappen. Daardoor knettert het.

Met een Looftlighter heb je dat geknetter dus ook. Maar je kunt het er wel makkelijker mee aansteken dan met een wokkeltje.

Als je wokkel gaat roken dan ligt hij waarschijnlijk teveel ingebouwd en kan de lucht er niet vrij omheen.
Zelf leg ik een wokkel neer, leg daar op iets afstand houtskool omheen en daar dan weer dwars overheen meer houtskool. Denk aan een # patroon met de wokkel in het midden en niet dat aan de zijkanten je wokkel verder aanraakt.
De wokkel kan nu lekker branden en de opstijgende vlammen en hitte steken de hoger gelegen houtskool aan.

Maar dat is bij Marabu. Als ik Acacia gebruik leg ik hem er gewoon op 😁
Over het gebruik van wokkels en rookontwikkeling gesproken. Wanneer ik een bijvoorbeeld een halve starter Dammers voor de Weber pak en ik leg er een wokkel onder dan rookt het ook een paar minuten behoorlijk. In de buurt hoor je dan altijd wat ramen dichtslaan en dan voel ik mij toch bezwaard. Heb jij nog tips hiervoor? Wellicht zonder starter werken?
 
Ik gebruik enkel nog de donkere aanmaak blokjes van action.
Geven zeer weinig rook als er genoeg lucht bij kan.
Duurt misschien iets langer het aanmaken maar wel minder rook.
Met wokkels blijft, vind ik, ook de paraffine geur te lang aanwezig.
 
Ik gebruik enkel nog de donkere aanmaak blokjes van action.
Geven zeer weinig rook als er genoeg lucht bij kan.
Duurt misschien iets langer het aanmaken maar wel minder rook.
Met wokkels blijft, vind ik, ook de paraffine geur te lang aanwezig.
Die zal ik eens proberen. Bedankt voor de tip.
 
Over het gebruik van wokkels en rookontwikkeling gesproken. Wanneer ik een bijvoorbeeld een halve starter Dammers voor de Weber pak en ik leg er een wokkel onder dan rookt het ook een paar minuten behoorlijk. In de buurt hoor je dan altijd wat ramen dichtslaan en dan voel ik mij toch bezwaard. Heb jij nog tips hiervoor? Wellicht zonder starter werken?
Ik heb bij mijn kleine Ecobrasa starter dat de wokkels willen gaan roken. Ook hier is dat omdat ze te weinig ruimte hebben. Ik los dat op door hem op 3 Ecobrasa’s te zetten zodat hij hoger staat en de wikkels meer lucht krijgen.

En dan zijn er altijd nog bepaalde merken wokkels die gewoon roken. Dan is het tijd om van merk te veranderen. Niet alle wokkels zijn gelijk 😉
 
Ik heb bij mijn kleine Ecobrasa starter dat de wokkels willen gaan roken. Ook hier is dat omdat ze te weinig ruimte hebben. Ik los dat op door hem op 3 Ecobrasa’s te zetten zodat hij hoger staat en de wikkels meer lucht krijgen.

En dan zijn er altijd nog bepaalde merken wokkels die gewoon roken. Dan is het tijd om van merk te veranderen. Niet alle wokkels zijn gelijk 😉
Bedankt voor de tips! Welk merk wokkels gebruik jij meestal?
 
Eeeeh, bij welke barbecuewinkel ik toevallig ben als mijn wokkels op zijn 😂 Maar momenteel heb ik die van Barbecook en die bevallen heel goed.
 
Heel herkenbaar voor zowel de knetterende marabu als het verhaal van Beun. @Beun ik gebruik sinds kort de corn combustions van SG voor de WGA. Ze gaan verschrikkelijk slecht aan maar als ze branden wel minder rookontwikkeling. Let wel: je hebt echt een crème brûlée brander nodig in ze aan te krijgen.
 
Dank voor alle reacties! Dit weekend ga ik lekker even experimenteren met verschillende methoden om de kamado aan te steken.
 
Nou, alvast een korte update. Ik kreeg namelijk de kans om al iets eerder te gaan experimenteren. Na de storm van gisteren schijnt vandaag alweer volop de zon, dus hup, achter de bbq!

Zojuist aan de slag gegaan met de Looftlighter. Jemig wat gaat de houtskool snel aan met dat ding zeg! Wel heb ik helaas het ongeluk dat ik denk een mismatch te hebben in aansteek methode en houtskool. De marabu knettert namelijk niet alleen veel, maar lijkt ook de neiging te hebben om bij een dermate snelle opwarming te ontploffen… Normaal gesproken is dat geen probleem bij andere aansteekmethoden, want tegen de tijd dat je met een wokkel een temperatuur hebt bereikt die dermate hoog is, zit je dome al dicht.

Met de Looflighter en Marabu is t echter bukken geblazen! A la Keanu Reeves in de Matrix wist ik enkele brokstukken te ontwijken. Aan mij niet besteed, dus deze zak houtskool blijft dicht voor Low en Slow sessies die ik met wokkels aansteek.

Ook duurde het, ondanks het snelle aansteken, lang voordat alles op temperatuur was. Dit heeft echter vermoedelijk te maken met het weer van gisteren en het vele vocht wat er dankzij de storm in m’n Kamado/houtskool is getrokken.

Eenmaal op temperatuur was de Marabu weer een ster. Super stabiel en nauwelijks vonken, neutrale geur ook (wel een heel licht zoet en kruidig aroma, welke duidelijk verschilt van Acacia/Black Wattle, welke nog een stuk cleaner is), super fijn als je eenmaal bent waar je moet zijn. Alleen het aansteken is even problematisch als je haast hebt.

Dit weekend aan de slag met het aansteken met meerdere wokkels, kijken hoe de Marabu daar op reageert. Wordt vervolgd!
 
Schrikken met die Looflighter! Ik kan me voorstellen dat het niet fijn is om daar in de buurt te staan. Denk dat je met Acacia minder snel last hebt van knetteren.
 
Ik gebruik een onkruidbrander. Die lag in de schuur en leek me erg handig. Werkt prima, een stuk goedkoper dan een looflighter en je hebt geen stopcontact en verlengsnoer nodig. Zo'n ding lijkt me erg onhandig..

En je hebt een beetje afstand van het vuurtje, mocht het knetteren..
 
heb je toevallig deze zak bij vuur en rook in de aanbiedigen gekocht? van iets rond de 30 voor iets rond de 20 euro?

ik heb ook deze zakken en indd nog nooit zoveel gedoe gehad om het aan te krijgen roken stinken en knetteren e nduurt ee neewigheid voor de kamado op tempratuur is.
in al die jaren bbq heb ik dit nog niet eerder gehad. gelukkig heb ik een onkruid brander op 10 liter gasfles, niks wat hier weerstand aan kan bieden:devilish:
 
Terug
Bovenaan Onderaan