BasBQ
Beef en Steak

Besluiteloos

Bij een ronde kamado wordt de halve maan nog steeds direct verhit, de lekbak die daar op staat dus ook waardoor de kans op stinkende vetwalmen uit de lekbak sterk toenemen
Dit deel is gewoon niet waar. Als je bij een ronde kamado de kolen aan een kant doet met een plaat omhoog staand net als bij de primo, dan wordt dat deel niet direct verhit. Tenminste als je de primo quick guide de roasting and grilling setup (of figure 2 bedoelt). Dat de meeste ronde kamados niet een dichte divider leveren (maar een rooster divider) is een ander verhaal.
En de opmerkingen over niet gewerkt hebben met een andere Kamado (met zo een plaat) gaat twee kanten op hè.

Zeggen dat iets (niet) kan, vraagt altijd om uitleg. Ik geef aan waarom iets wel kan (met een accesoire), mijn vraag is waarom kan het niet denk jij?
 
Dit deel is gewoon niet waar. Als je bij een ronde kamado de kolen aan een kant doet met een plaat omhoog staand net als bij de primo, dan wordt dat deel niet direct verhit. Tenminste als je de primo quick guide de roasting and grilling setup (of figure 2 bedoelt). Dat de meeste ronde kamados niet een dichte divider leveren (maar een rooster divider) is een ander verhaal.
En de opmerkingen over niet gewerkt hebben met een andere Kamado (met zo een plaat) gaat twee kanten op hè.

Zeggen dat iets (niet) kan, vraagt altijd om uitleg. Ik geef aan waarom iets wel kan (met een accesoire), mijn vraag is waarom kan het niet denk jij?
Ik heb met veel kamado's gewerkt en weet dus uit ervaring wat de verschillen zijn.
Dat jij vind dat het niet waar is, prima dat is jouw mening.
 
Staan nu een paar mooie Primo’s op marktplaats…
 
Ik heb met veel kamado's gewerkt en weet dus uit ervaring wat de verschillen zijn.
Dat jij vind dat het niet waar is, prima dat is jouw mening.
Dat is nog steeds niet een antwoord waarom het niet kan. Dat ik bijvoorbeeld geen pizza kon bakken op een weber ketel wil niet zeggen dat het niet kan. Jij bent van mening dat iets niet kan, ik heb aangegeven dat een primo achtige opzet wel degelijk kan en ook hoe.
 
Dat is nog steeds niet een antwoord waarom het niet kan. Dat ik bijvoorbeeld geen pizza kon bakken op een weber ketel wil niet zeggen dat het niet kan. Jij bent van mening dat iets niet kan, ik heb aangegeven dat een primo achtige opzet wel degelijk kan en ook hoe.

Het verschil zit hem simpelweg in de afstand tussen de kolen en aan de andere kant indirect je product. Je steen en je product liggen gewoon verder van de hittebron. Wanneer ik bij gedeelde settings direct en indirect (links open/grill -> rechts reflectors en geen kolen onderin) mijn thermometer in het vlees steek, zit er weinig verschil in temperatuur tussen het begin van het rooster (midden) en de zijkant (meeste afstand tot kolen)

Hierdoor is de helft van de Oval XL goed indirect te gebruiken. Het is dan ook niet zo dat de "vuurzijde "van het vlees sneller op temperatuur is dan de andere kant. Of de "vuurkant" van de kip krokant en de andere kant nog niet, je snapt hopelijk het idee.

Ik gebruik mijn Primo zeer regelmatig tegelijk direct en indirect, het zijn echt 2 compleet andere zone's
 
Het verschil zit hem simpelweg in de afstand tussen de kolen en aan de andere kant indirect je product. Je steen en je product liggen gewoon verder van de hittebron. Wanneer ik bij gedeelde settings direct en indirect (links open/grill -> rechts reflectors en geen kolen onderin) mijn thermometer in het vlees steek, zit er weinig verschil in temperatuur tussen het begin van het rooster (midden) en de zijkant (meeste afstand tot kolen)

Hierdoor is de helft van de Oval XL goed indirect te gebruiken. Het is dan ook niet zo dat de "vuurzijde "van het vlees sneller op temperatuur is dan de andere kant. Of de "vuurkant" van de kip krokant en de andere kant nog niet, je snapt hopelijk het idee.

Ik gebruik mijn Primo zeer regelmatig tegelijk direct en indirect, het zijn echt 2 compleet andere zone's
Ik ontken helemaal niet dat het twee verschillende zones zijn, integendeel. Ik zeg alleen dat het ook op een ronde bbq kan. Sterker nog: zelfs op de weber go anywhere, maar daar krijg je door de geringe afstand wel iets van temperatuur verschil tussen vuurkant en andere kant.

Begrijp me niet verkeerd: ik denk dat er een heleboel goede kamado’s zijn, elk met hun eigen sterke/zwakke punten. Maar de coal box divider opzet die primo heeft, kan ook in een bbq met een andere vorm dan ovaal.
 
PrimaPrimo op Marktplaats heeft goede aanbiedingen, maar kennen jullie dat bedrijf?
Ze hebben geen winkel of website zo te zien.
 
PrimaPrimo op Marktplaats heeft goede aanbiedingen, maar kennen jullie dat bedrijf?
Ze hebben geen winkel of website zo te zien.

Als je echt een Primo wil zou ik nu direct Beef&Steak bellen en de 400 XL tegen 25 % korting reserveren.
Is geheel compleet showroommodel, alleen inelkaar gezet, nooit gebruikt.
 
Zoals Fritz zegt, is het nu wel de week om te beslissen. Geen idee wat de Black Friday kortingen zijn bij Primo of BGE maar voo Kamado Joe heb ik gezien dat ze toch wel flinke kortingen geven weer.

Geen ervaring met een ovale kamado en de ruimte die je erop hebt. Zelf heb ik liever meer BBQ's dan een hele grote :D
 
Geen ervaring met een ovale kamado en de ruimte die je erop hebt. Zelf heb ik liever meer BBQ's dan een hele grote :D
😀 Daar is ook wat voor te zeggen, maar daar denkt mijn vrouw dan weer anders over. Ik moet er één weg doen, maar hou dan nog genoeg over: twee Webers + een hibachi + een driepoot + een elektrische (ja echt). En als ik echt goed ga zoeken, misschien wel nog meer.
Misschien heeft mijn schatje wel een beetje gelijk. 🤣
 
😀 Daar is ook wat voor te zeggen, maar daar denkt mijn vrouw dan weer anders over. Ik moet er één weg doen, maar hou dan nog genoeg over: twee Webers + een hibachi + een driepoot + een elektrische (ja echt). En als ik echt goed ga zoeken, misschien wel nog meer.
Misschien heeft mijn schatje wel een beetje gelijk. 🤣
De ideale hoeveelheid BBQ’s is N+1 ;):D
 
Hoogie, snap je afwegingen heel goed, ben dit jaar hetzelfde proces doorgegaan. Heb toch voor een bge large gekozen die nu mijn primaire bbq is geworden. De 57 cm ketel blijft gewoon staan. Het geld was voor mij ook een vraagteken, maar kan nu zeggen dat het zeker waard is. Op mijn ketel heb ik ook alles gemaakt en het resultaat was altijd heel goed, maar nu met de bge gaat het zoveel makkelijker en is het resultaat nog beter. Qua formaat kan ik alles er prima op kwijt, voordeel vind ik dat de bge nagenoeg het hele oppervlak gebruikt kan worden waar ik bij de ketel echt goed het vlees moest neerleggen om te voorkomen dat het boven het vuur kwam.
 
Ik heb uiteindelijk voor de Primo XL gekozen en kan er alle kanten mee op. Vlees direct boven vuur, naast het vuur, boven een halve deflector Plate etc. Tot nu toe heel blij met m’n keuze. De Weber 57 cm blijft ook. Ik ga nog wel een keertje kritisch naar mijn andere barbecues kijken of ik die nog wel wil houden.
 
die primo is een mooi ding zeker die XL. das een bakbeest hij is gewoon een heel stuk groter dat indirecte deel op een XL is bijna net zo groot als het hele rooster van een bge large .

veel plezier met met je aankoop :)
 
Gewoon NIKIPEV.
NIet NIjken, Pinnen En Vergeten.

ik ben dol op mijn Groene Ei.
Ik vind m mooi om te zien en vind m enorm fijn werken.
Nog nooit heeft hij iets gedaan waar ik van schrok of niet kon verklaren of niks mee kon.
Geweldig ding.

Ik weet niet meer wat ie gekost heeft, gratis denk ik. Top ding!
En ik denk dat jij net zo'n plezier gaat hebben van een Primo.
 
Op een Weber Kettle kun je alles dus dat geld kun je in je beurs houden. Als het voor 'de heb' is dan wordt het een ander verhaal. :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan