BasBQ
Beef en Steak

Besluiteloos

 
 
 
 

Hoogie

Pitmaster
Berichten
953
Beste Bbq-vrienden,
Ik heb jullie wijze raad nodig. Momenteel heb ik een Weber 57 cm. En nog een kleinere en een WGA, maar dat doet er niet toe.
Ik twijfel over de aanschaf van een kamado. Ik wil er graag een hebben, daarbij denk ik aan een Primo, BGE of Kamado Joe, maar ik twijfel:
a. Is het het geld waard? Ik heb het geld wel, maar wil ik het er voor uitgeven? Nu maak ik ook low & slow gerechten op de Weber. Wat voegt de kamado nog toe?
b. Welke dan? Op mijn Weber kan ik grote stukken vlees kwijt. Vorige week nog een brisket van 5,3 kg op de gehad. Kan ik dat op een BGE of KJ large wel kwijt? En hoe zit het met de beschikbaarheid van accessoires?

Ik hoef mijn vrouw niet eens te overtuigen, maar meer mezelf.
Ben benieuwd naar jullie reacties!
 
Voel het ervaar het en als je het het waard vind doen!

Ik ben van een weber 47 naar een bastard large gefaan en nog geen moment spijt van gehad
 
Zoals stijntje zegt. De Summit Kamado. Kan je alle accessoires van je andere Webers op gebruiken. Het rooster van 61cm is een stuk groter dan de 57, en voor die prijs vind je lastig een betere keramische bbq naar mijn mening. (Ik zeg niet dat hij goedkoop is). Kwaliteit en garantie van Weber is ook top. Geen kans op barsten / breken van je keramiek.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
 
Primo oval 400 , alle ruimte , 😄
 
De Weber Ketel is een super BBQ, de onbetwiste nummer 1 in het kogel BBQ segment.
Een betrouwbare alleskunner.
Een kamado is per definitie niet beter, maar heeft een aantal voordelen op de ketel BBQ's
De temperatuurbeheersing op een kamado is vele malen makkelijker dan op een ketel, is zuiniger met brandstof, dat ook.
Een kamado is wel duurder, en veel duurder als je voor een A klasse gaat.
Is het het geld waard, eigenlijk niet maar dat vind ik sowieso met alle A merken, BBQ's of niet.
Een Kitchenaid of Magimix zijn ook schreeuwend duur, maar daar krijg je een stuk kwaliteit en gebruiksgenot voor terug.
Als je voor kwaliteit wilt gaan en je echt serieus wilt blijven BBQ-en en je kunt/wil het financieel uitgeven, en jou kennende wil je dat, blijven in mijn ogen maar 2 merken over.
Primo oval XL of BGE L of XL, zo, de kaft is van het koren gescheiden.
Ik ben toentertijd bewust voor de Primo gegaan, momenteel ben ik aan mijn 2e Oval XL begonnen en is de oude naar een maat van mij gegaan
die mij telkens weer Appjes stuurt om te vertellen hoe geweldig de Primo is.
Waarom doelbewust Primo Oval XL? Omdat ik dezelfde BBQ setting die ik in de Weberketel gebruikte ook in de Kamado wilde.
De split grill methode. Primo is de enige Kamado waar je een zuivere split grill methode kunt doen, onder het indirecte gedeelte liggen dus GEEN gloeiende kolen, en dat was voor mij een hele grote nice to have.
Geen seconde spijt gehad met de grote uitgave, het is een heerlijk apparaat om mee te werken, je kunt je volledig op het eten bereiden concentreren.
Het enige nadeel van Primo tov. BGE is dat BGE veel beter is in de marketing en in bij wijze van spreken elke winkel om de hoek wel een BGE accessoire hangt.
Bij Primo ben je vooralsnog wat beperkter in de keuzes van leveranciers, maar ach zoveel heb ik niet nodig, de basiszaken zijn eenmalige aanschaf.

De keuze is aan jou, Rond of Ovaal, maar bedenk: Waar rond stopt gaat ovaal verder;)
 
Laatst bewerkt:
Naar een goede bbq shop gaan en diverse kamados voelen en ruiken.
Een large versie heeft een roosterdiameter vergelijkbaar met de W47.

En, doe die W57 niet weg.
 
Waarom doelbewust Primo Oval XL? Omdat ik dezelfde BBQ setting die ik in de Weberketel gebruikte ook in de Kamado wilde.
De split grill methode. Primo is de enige Kamado waar je een zuivere split grill methode kunt doen, onder het indirecte gedeelte liggen
dus GEEN gloeiende kolen, en dat was voor mij een hele grote nice to have.


Precies dit. ik heb wel eens met een kamado gewerkt maar daar kon dit niet bij. (bij primo dus blijkbaar wel)
 
De split grill methode. Primo is de enige Kamado waar je een zuivere split grill methode kunt doen, onder het indirecte gedeelte liggen
dus GEEN gloeiende kolen, en dat was voor mij een hele grote nice to have.
Dat kan toch op elke Kamado waar je halve manen hebt? Kolen aan een kant, evt halve maan hitteschild aan de andere. Boven hitteschild rooster en gaan met die banaan?
 
Dat kan toch op elke Kamado waar je halve manen hebt? Kolen aan een kant, evt halve maan hitteschild aan de andere. Boven hitteschild rooster en gaan met die banaan?
Tuurlijk wel , gaat prima. Alleen met oval heb je meer ruimte.
Maar heb zelf rond large en met gezin van vier kan ik prima uit de voeten met een extra level .
 
Soms wil je wat nieuws maar is het echt nodig?

In het bezit van een Weber performer een wga en lidl mini ei. Enige waarvoor ik iets anders zou willen is door de wind. Ik woon buitenaf en heb veel draaiende wind achter het huis, lastiger met low en slow sessies. Daarnaast wel uitdagender😬 Met het lidl eitje bijna geen temperatuurs -verschillen hierachter.

Echter ik moet er niet aan denken dat ik bij feestjes in de buurt met keramiek door de straat ga rijden. Nu ros ik de Webert door de straat heen alsof het een rally race is. Niets kapot aan te krijgen.

Mocht ik voor wat anders gaan, zou het de Summit worden. Wel met tafel, want die is voor mij onmisbaar. Weet wel die tafel is naar mijn mening veeeel te prijzig.

Keuzes keuzes keuzes
 
Primo is de enige Kamado waar je een zuivere split grill methode kunt doen, onder het indirecte gedeelte liggen dus GEEN gloeiende kolen, en dat was voor mij een hele grote nice to have.

Bij o.a. Kamado Joe heb je een tussenschot in de kolenmand en kan je dus ook kiezen om geen gloeiende kolen onder het indirecte deel te plaatsen.
 
Bij o.a. Kamado Joe heb je een tussenschot in de kolenmand en kan je dus ook kiezen om geen gloeiende kolen onder het indirecte deel te plaatsen.
Degene die zulke opmerkingen geven hebben dus nog nooit een Primo Oval in werking gezien, laat staan mee gewerkt.
Als je bij een ronde kamado de halve maan weghaalt heb je weer directe hitte straling
Ook al gebruik je een halve kolenmand.
Als je bij een Primo Oval met een halve kolenmand de lek bak etc. Onder het indirecte deel weghaalt heb je nog steeds zuivere indirecte verwarming.
Dat vind ik uitermate belangrijk omdat onder het indirecte gedeelte de lekbak staat. Die slechts indirect wordt verwarmd.
Bij een ronde kamado wordt de halve maan nog steeds direct verhit, de lekbak die daar op staat dus ook waardoor de kans op stinkende vetwalmen uit de lekbak sterk toenemen.
 
Laatst bewerkt:
Degene die zulke opmerkingen geven hebben dus nog nooit een Primo Oval in werking gezien, laat staan mee gewerkt.
Als je bij een ronde kamado de halve maan weghaalt heb je weer directe hitte straling
Ook al gebruik je een halve kolenmand.
Als je bij een Primo Oval met een halve kolenmand de lek bak etc. Onder het indirecte deel weghaalt heb je nog steeds zuivere indirecte verwarming.
Dat vind ik uitermate belangrijk omdat onder het indirecte gedeelte de lekbak staat. Die slechts indirect wordt verwarmd.
Bij een ronde kamado wordt de halve maan nog steeds direct verhit, de lekbak die daar op staat dus ook waardoor de kans op stinkende vetwalmen uit de lekbak sterk toenemen.
Als je bij de oval een tussenschot hebt en de kolen aan een helft, dan is dat hetzelfde. Het verschil is dat bij de primo dat ding van gietijzer en dicht is en bij de Joe open. Dus als je bij een willekeurige Kamado een gietijzer dicht tussenschot erin zet, dan is het dus (op de vorm na) hetzelfde als de primo.
 
Als je bij de oval een tussenschot hebt en de kolen aan een helft, dan is dat hetzelfde. Het verschil is dat bij de primo dat ding van gietijzer en dicht is en bij de Joe open. Dus als je bij een willekeurige Kamado een gietijzer dicht tussenschot erin zet, dan is het dus (op de vorm na) hetzelfde als de primo.
Nee.
Je hebt dus nog nooit een Primo (werkend) gezien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan