BasBQ
Beef en Steak

BBQ draadje van Stef

Stef zei:
Dank je, ik ben dat denk ik ook hard nodig!  :blush:

Zit alleen nog even met de sla melange (oa eikenblad) en twijfel over walnoten met gerookte/gegrilde ansjovis om een een lauwe salade van te maken. Ik weet dat het bij mijn ingredi?nten redelijk goed moet passen.

Tevens staat het mij nog niet aan dat ik een kant en klare saus heb voor de vleugels, mijn gedachte is dat het te zuur kan gaan worden.

Warme gegrilde halve peer is ook erg lekker bij de salade  :)
 
Gisteren ziek geweest (epilepsie) waardoor ik pas laat wakker ben geworden die dag en besloten heb om niets te doen.

Vandaag aan de slag gegaan en typ morgen alles even goed uit, want het is een heel gebeuren geworden en ben nu moe en moet alles nog opruimen. Heb wel verschrikkelijk veel plezier gehad de hele dag! Voor wie een deel van de foto's alvast wil zien, ze staan op mijn twitter en dan morgen de hele ervaring uitleggen want het was echt een veldslag aan het worden om alles goed te krijgen. Helaas geen eigen stickertje, de salade ontbrak en kwam handen tekort (en het was vrijwel allemaal mislukt). :D

https://twitter.com/SteffenMeijer
 
In elk geval alvast het resultaat van mijn eerste BBQ ervaring.












































 
lekker bezig geweest. ;)
 
Dank je Hans

--

Mijn veldslag van gisteren in ??n woord omschreven: Catastrofe  :((

De BBQ:Mijn 3 in 1 net niets BBQ is een totale ramp, niet dat ik iets verwacht voor het geld.... maar toch op zijn minst dat de onderdelen in elkaar passen. Niets, maar dan ook niets sluit op elkaar aan en alles moet met geweld in elkaar gedrukt worden. Roosters passen niet en vallen spontaan naar beneden, eens in elkaar kun je niets meer makkelijk wisselen, geen goede luchtschuiven, bovenste meter blijft hangen op 95c, met de deurtjes werken voor lucht is alles of niets gebeuren, je kunt hem niet smoren omdat er onderin rondom ruimte is, grill rooster hangt veel te hoog, de wind verandert zelfs de temp en als ik nog meer wil bedenken kan ik vast wel iets vinden. Als je iemand haat, dan geef je hem deze BBQ cadeau! (Of je koopt hem voor jezelf omdat je er veel plezier uit kunt halen door lekker te knutselen en om de drie minuten een deurtje open of dicht moet doen)

Kippenvleugels: Ze waren echt verschrikkelijk lekker van smaak, nog nooit zoiets lekkers geproefd en was echt helemaal verbaast. Maar doordat ik geen temperatuur van 150 kan krijgen, stond hij eerst een half uur op 100 te stomen (bijgeleverde waterbak is te groot en sluit teveel aan zodat je geen indirecte grill effect meer hebt), daarna in een aluminiumschaaltje gedaan en rond de 220 bakken. Daarna kon ik het rooster niet laag krijgen voor het grillen en heb dat extra krokante velletje dan moeten missen. Maar de smaak was perfect en heerlijk mals en sappig.

Aardappelpannetje: De smaak was net niet helemaal goed, de verse dille was net iets te overheersend, heb dat dan ook onderschat. Verder was ook hier het probleem dat het eerste half uur de groenten slap heeft gemaakt en de aardappels meer aan het stomen waren dan aan het bakken. Ook was de rode ui te dun, waardoor deze te snel gaarde vergeleken met de rest. Het was gaar, maar niet echt gebakken. Ondanks dat, met een beetje knoflooksaus heb ik er wel van genoten.

Maiskolven: Smaak was naar mijn idee perfect, maar de bereiding was een ramp! Ook hier weer het grote probleem dat ze niet laag genoeg konden om ze echt lekker te roosteren. Heel lang moeten wachten en daarna maar in alufolie rechtsreeks de kolen in met kaas er op. Onderkant ging veel te snel daardoor en de bovenkant was gewoon niet gaar. Kruiden/knoflook boter was echt goed van smaak en de geraspte kaas smaakte ook heerlijk er op.

Platbrood: Smaak en kruiden waren perfect, dat wat ik kon eten was dan ook echt heel erg lekker. Maar ook hier weer het rooster wat niet laag genoeg ligt waardoor ze vast plakten aan het rooster en ik ze met moeite los kon krijgen waardoor ze weer boller en te dik werden. Daarna met een chagrijnige kop het rooster rechtsreeks op de kolen gedouwd en de broodjes er op gegooid waardoor ze gewoon op de kolen kwamen te liggen. Deels brandde aan, deels werd niet gaar en deels was het heerlijk waar het goed is gegaan.

Knoflooksaus: Altijd perfect, en maak deze al 15 jaar zo.

Gebakken banaan: Ook hier weer het rooster probleem en de banaan rechtstreeks op de kolen gedaan. Chocolade er op en daarna met Limoncello overgoten waardoor het ook nog even geflambeerd werd. De munt die ik gebruikte was te dik en stug, de smaak klopte wel. Al met al op de munt na heb ik er van kunnen genieten.

Wijn: Die met lichte bubbels was echt heerlijk, de andere was mij net even iets te wrang en sterk van smaak.

De temperatuur onder controle houden was gewoon niet te doen, met waterbak bleef hij consequent op 95 tot 100 graden. Zonder waterbak koste het extreem veel moeite om de temperatuur om en nabij de 220 graden te houden. Het was echt telkens deurtje's open, deurtje's dicht en met de bovenste schuif aan het spelen. Ik merkte ook dat als ik het onderste deurtje even open zette dat de temperatuur binnen een 20 tal seconden naar de 255 vloog, en zodra je het deurtje dicht doet de temperatuur heel snel naar de 175 graden zakt. Het was echt om de drie minuten wel iets aanpassen om het redelijk voor elkaar te krijgen.

En het onderste rooster heb ik ook vervloekt, kreeg het al haast niet voor elkaar om de waterbak er uit te halen door te weinig speling en verbrande mijn handen dan ook (wel handschoenen aan). Het onderste rooster past ook niet goed en staat vol op spanning, zodra je ook maar iets te hard er tegenaan tikt springt hij los en valt naar beneden de kolen in. Ook met het oplichten van de deksel of plaatsen ging alles mis omdat het gewoon niet aansluit. Op een bepaald punt stond de middelste ring ook scheef er op en de deksel ook.

Al met al enorm veel van geleerd en weet nu dat ik eerst de BBQ flink moet aanpassen wil ik er iets mee kunnen. Ondanks dat heb ik er wel veel plezier van gehad en toch nog lekker mijn buikje vol gekregen. En het was ook echt op de gok allemaal en de smaken waren gewoon erg goed van alles, op de dille na in de aardappelen want dat was net even te sterk. Erg leuk om te proberen en een goede vuurdoop voor de toekomst waar ik veel aan heb gehad.
 
Poging twee voor een platbroodje.

Voorbereiding: Toch maar even een recept van het forum afgepakt voor het broodje, heb alleen geen gist gebruikt omdat het zelfrijzend meel is wat ik had staan. Alles omgerekend naar een hoeveelheid wat voor mij geschikt was en tijdens het kneden geloofde ik er al niet in.




Broodje: na de eerste keer rijzen in model gemaakt en nog eens een 15 minuten laten liggen onder een lauw theedoekje.



Vervolgens ben ik gaan filmen in de hoop dat het een mooi resultaat zou gaan worden, maar ben huilend naar binnen gestampvoet omdat het totaal mislukte. Rollend over de grond, trappelend, schreeuwen van woede, maar er was niemand om mij te troosten. Broodje wou niet gaar worden en bleef zo plat als plat maar kon zijn. Volgende keer beter, zal wel iets grandioos mis hebben gedaan.

Daarna heb ik mijzelf maar getroost door een paar simpele spiesen te maken met gehaktballetjes, uitje en paprika er tussen. Heerlijk met een beetje knoflooksaus en het troostte mij wel weer zodat ik geen grote krokodillentranen meer had.



Aankomende week gewoon blijven proberen net zo lang tot ik iets heb gevonden wat werkt.
 
Vraag: Weet iemand waar ik Red-Devil Kokoskolen kan bestellen en tevens ook Dammers en wat andere soorten? Aangezien ik alleen ben en niet extreem veel kolen gebruik, krijg ik een opstapeling aan verzendkosten als ik alles los moet bestellen. Daarnaast zie ik dat de site van Red-devil alleen maar per 30 kilo verkoopt.

Ondertussen begin ik ook een beetje meer de verschillen tussen alle Q's en dergelijke te begrijpen. Maar blijf lekker doorprutsen met wat ik nu eerst heb en als ik daar de master over ben, dan pas gaat er iets moois komen.

---
Edit, gekopieerd uit voorstellen van mij:

Het kan best wel grappig zijn als je veel werkt wilt hebben en een beetje wilt knutselen, voor het geld mag je er ook niet veel van verwachten natuurlijk. En mijn oude gasser heb ik aan de buurman gegeven omdat ik er niets mee deed en het te groot was voor mij. Ding heeft 8 jaar onder een doek gestaan en zag er nog als nieuw uit.

$_83.JPG


Hier heb ik het de afgelopen drie jaar mee gedaan:
410e4e1693860366ab9b638a5b96b9fc.jpg
 
@ Stef.

Waarom zou je meerdere soorten briketten willen bestellen :-/ ?
Lees de test van Frits en wat ervaringen van forumleden er over en kijk wat voor jou manier van bbq-en het beste is en bestel ze dan, heb je veel minder gedoe.
Zelf (en heel veel leden van het genootschap) gebruiken graag Eco Brasa kokos briketten Die werken heel goed voor veel manieren van bbq-en (heb geen aan delen bij die firma) :D
 
Gist en bakpoeder dat in zelfrijzendbakmeel zit is toch even iets anders. Als je niet weet wat je alternatief is en doet kun je idd gekke resultaten verwachten
 
@janvdbrink, pizza steen is natuurlijk erg dun en moet deze gewoon langzaam opwarmen om het breken te voorkomen. Die van mij komt ook van de action.  ;)

@picosuma, gegrilde peer bij salade...... dat klinkt niet slecht en ga het eens proberen. Peren zijn altijd wel lekker.  :)

@Hans, Hot-Devil brand zeer lang en constant op een vrij lage temperatuur. En aangezien een constante temperatuur nog een groot probleem is bij mij (gezien de Q) heeft het zo zijn voordelen. De Dammers gaan juist lekker hoog in temperatuur wat mij ideaal lijkt voor een pizza of dergelijke te bakken. Daarnaast zou ik dan eventueel nog een standaard kooltje willen hebben. Maar als jij weet dat dit totaal niet van invloed is, dan bestel ik wel de Eco Brasa kokos briketten  :-?

@Noskos, ik had ook gewoon even kunnen zoeken op Google maar nam gewoon de gok en ben weer een ervaring rijker en een illusie armer  =))
 
Stef ik ben hartstikke trots op je =D> soms gaat het goed en soms een beetje fout, ik zeg "fuck it" daar leer je van ;) lekker blijven experimenteren en genieten tot nu toe vind ik er allemaal toch wel lekker uitzien ;)
 
@Hans, Hot-Devil brand zeer lang en constant op een vrij lage temperatuur. En aangezien een constante temperatuur nog een groot probleem is bij mij (gezien de Q) heeft het zo zijn voordelen. De Dammers gaan juist lekker hoog in temperatuur wat mij ideaal lijkt voor een pizza of dergelijke te bakken. Daarnaast zou ik dan eventueel nog een standaard kooltje willen hebben. Maar als jij weet dat dit totaal niet van invloed is, dan bestel ik wel de Eco Brasa kokos briketten  :-?

@ Stef de Hot-Devil briketten ken ik eigenlijk alleen van de verhalen op het forum dus daar kan ik niet over meepraten
Van de EcoBrasa weet ik dat het een hele universele briket is die zowel bij H&F als L&S  prima voldoed.
En wat je verteld over je bbq en slecht op temperatuur houden, je briketten gaan dat probleem echt niet voor je oplossen wat je er ook in gebruikt, je zal dat in eerste instantie bij de bbq zelf moeten zoeken.
 
Stef zei:
Dank je Hans

--

Mijn veldslag van gisteren in ??n woord omschreven: Catastrofe  :((

De BBQ:Mijn 3 in 1 net niets BBQ is een totale ramp, niet dat ik iets verwacht voor het geld.... maar toch op zijn minst dat de onderdelen in elkaar passen. Niets, maar dan ook niets sluit op elkaar aan en alles moet met geweld in elkaar gedrukt worden. Roosters passen niet en vallen spontaan naar beneden, eens in elkaar kun je niets meer makkelijk wisselen, geen goede luchtschuiven, bovenste meter blijft hangen op 95c, met de deurtjes werken voor lucht is alles of niets gebeuren, je kunt hem niet smoren omdat er onderin rondom ruimte is, grill rooster hangt veel te hoog, de wind verandert zelfs de temp en als ik nog meer wil bedenken kan ik vast wel iets vinden. Als je iemand haat, dan geef je hem deze BBQ cadeau! (Of je koopt hem voor jezelf omdat je er veel plezier uit kunt halen door lekker te knutselen en om de drie minuten een deurtje open of dicht moet doen)

Kippenvleugels: Ze waren echt verschrikkelijk lekker van smaak, nog nooit zoiets lekkers geproefd en was echt helemaal verbaast. Maar doordat ik geen temperatuur van 150 kan krijgen, stond hij eerst een half uur op 100 te stomen (bijgeleverde waterbak is te groot en sluit teveel aan zodat je geen indirecte grill effect meer hebt), daarna in een aluminiumschaaltje gedaan en rond de 220 bakken. Daarna kon ik het rooster niet laag krijgen voor het grillen en heb dat extra krokante velletje dan moeten missen. Maar de smaak was perfect en heerlijk mals en sappig.

Aardappelpannetje: De smaak was net niet helemaal goed, de verse dille was net iets te overheersend, heb dat dan ook onderschat. Verder was ook hier het probleem dat het eerste half uur de groenten slap heeft gemaakt en de aardappels meer aan het stomen waren dan aan het bakken. Ook was de rode ui te dun, waardoor deze te snel gaarde vergeleken met de rest. Het was gaar, maar niet echt gebakken. Ondanks dat, met een beetje knoflooksaus heb ik er wel van genoten.

Maiskolven: Smaak was naar mijn idee perfect, maar de bereiding was een ramp! Ook hier weer het grote probleem dat ze niet laag genoeg konden om ze echt lekker te roosteren. Heel lang moeten wachten en daarna maar in alufolie rechtsreeks de kolen in met kaas er op. Onderkant ging veel te snel daardoor en de bovenkant was gewoon niet gaar. Kruiden/knoflook boter was echt goed van smaak en de geraspte kaas smaakte ook heerlijk er op.

Platbrood: Smaak en kruiden waren perfect, dat wat ik kon eten was dan ook echt heel erg lekker. Maar ook hier weer het rooster wat niet laag genoeg ligt waardoor ze vast plakten aan het rooster en ik ze met moeite los kon krijgen waardoor ze weer boller en te dik werden. Daarna met een chagrijnige kop het rooster rechtsreeks op de kolen gedouwd en de broodjes er op gegooid waardoor ze gewoon op de kolen kwamen te liggen. Deels brandde aan, deels werd niet gaar en deels was het heerlijk waar het goed is gegaan.

Knoflooksaus: Altijd perfect, en maak deze al 15 jaar zo.

Gebakken banaan: Ook hier weer het rooster probleem en de banaan rechtstreeks op de kolen gedaan. Chocolade er op en daarna met Limoncello overgoten waardoor het ook nog even geflambeerd werd. De munt die ik gebruikte was te dik en stug, de smaak klopte wel. Al met al op de munt na heb ik er van kunnen genieten.

Wijn: Die met lichte bubbels was echt heerlijk, de andere was mij net even iets te wrang en sterk van smaak.

De temperatuur onder controle houden was gewoon niet te doen, met waterbak bleef hij consequent op 95 tot 100 graden. Zonder waterbak koste het extreem veel moeite om de temperatuur om en nabij de 220 graden te houden. Het was echt telkens deurtje's open, deurtje's dicht en met de bovenste schuif aan het spelen. Ik merkte ook dat als ik het onderste deurtje even open zette dat de temperatuur binnen een 20 tal seconden naar de 255 vloog, en zodra je het deurtje dicht doet de temperatuur heel snel naar de 175 graden zakt. Het was echt om de drie minuten wel iets aanpassen om het redelijk voor elkaar te krijgen.

En het onderste rooster heb ik ook vervloekt, kreeg het al haast niet voor elkaar om de waterbak er uit te halen door te weinig speling en verbrande mijn handen dan ook (wel handschoenen aan). Het onderste rooster past ook niet goed en staat vol op spanning, zodra je ook maar iets te hard er tegenaan tikt springt hij los en valt naar beneden de kolen in. Ook met het oplichten van de deksel of plaatsen ging alles mis omdat het gewoon niet aansluit. Op een bepaald punt stond de middelste ring ook scheef er op en de deksel ook.

Al met al enorm veel van geleerd en weet nu dat ik eerst de BBQ flink moet aanpassen wil ik er iets mee kunnen. Ondanks dat heb ik er wel veel plezier van gehad en toch nog lekker mijn buikje vol gekregen. En het was ook echt op de gok allemaal en de smaken waren gewoon erg goed van alles, op de dille na in de aardappelen want dat was net even te sterk. Erg leuk om te proberen en een goede vuurdoop voor de toekomst waar ik veel aan heb gehad.

Heb er ook 1 in de waterbak heb ik zand gedaan bleef water aanslepen nu redelijk constant en gebruik hem eigenlijk meer om gerookte kip te maken dit gaat prima heb ook wel MOINK ballen gemaakt.
Gebruik ook alleen bovenste rooster

Zit jij niet in Noord-Holland daar kun je in den helder bij bakker grondstoffen terecht.
 
@Jet, dankjewel het smaakte ook best wel lekker allemaal en moet gewoon flink oefenen. Het was ook erg leuk om te proberen en moest er veel moeite voor doen om het redelijk te laten slagen.

@Hans, inmiddels zo verschrikkelijk veel opgezocht over de brandstof soorten dat het mij duizelt voor de ogen. Maar ik zie dat er wel degelijk voordelen zijn bij verschillende soorten brandstof en werk dat later wel een keer netjes uit.

Wat betreft de temperatuur goed onder controle houden zit hem puur in de Q zelf, er is daar zoveel mis aan dat ik echt flink wat moet aanpassen. Morgen wil ik daar dan ook mee aan de slag en zal even een filmpje maken van de Q en alle problemen laten zien. Hoop dat ik morgen de juiste oplossingen kan vinden en dan gaat alles een stuk makkelijker worden.

@Picosuma, ik denk niet dat jij exact hetzelfde model als mij hebt. Dit is echt een groot onding wat totaal niet werkt en waar ik echt wat dingen moet aanpassen. In hoeverre de waterbak snel leeg gaat; ik heb geen idee omdat ik hem er na een half uur uit heb gehaald. Maar het idee om zand te gebruiken en zo wat meer stabiele waarden te houden is een interessante oplossing.

Nee, ik woon in Veendam. En ik kan niet iets vinden in de buurt waar ik zelf direct kolen kan ophalen. Voor het testen van de Q haal ik eerst wel een zakje kokos bij de Welkoop vandaan en bestel later via internet wel ergens. Mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar Hot-devil briketten en Dammers houtskool, hoewel de ecobrasko wel mooier in een snake te leggen is. Maar morgen eerst de Q aanpassen.
 
Kan niet slapen doordat ik telkens aan de Q denk en alles wat erbij komt kijken om lekkere dingen te maken. Tig berichten op het forum nu gelezen en zie zoveel interessante onderwerpen. Het Steve en me gebeuren is ook wel leuk om deels te doen, maar lang niet alle gerechten spreken mij aan. Wel heb ik besloten om de laatste van Juni te gaan doen, dat is volgens mij wel een leuk en smakelijk recept om te proberen.

Ondertussen ben ik gaan nadenken hoe ik mijn Q ga aanpassen en kom ten eerste met de gedachte om de onderste kolenbak rondom te dichten met aluminiumfolie, dat is een snelle en goedkope oplossing wat geen moeite kost. Daarnaast wil ik een luchttoevoer onderin maken door een oud dienblad op maat te maken en dan meer flink met een hamer bewerken tot ik de gewenste form heb en alles goed aansluit. Daarna ga ik dan de gaten in de twee onderdelen maken en moet dat even netjes uitmeten. Voor mijn onderste rooster die veel te hoog hangt pak ik gewoon een aantal bouten en moeren zodat ik deze ook lager kan plaatsen en verwijder de originele beugels of moet er even met de slijptol iets afhalen waardoor het rooster wellicht wel normaal past. Als ik die dingen heb gedaan gaat alles al een stuk makkelijker worden. Tevens voor wat meer temperatuur controle wil ik dus nog iets doen met oude lavastenen, maar daar moet ik nog wat langer over nadenken.

Ook ben ik al een beetje aan het nadenken wat voor Q ik zou willen hebben naast deze, dan kan ik deze gebruiken voor het koud en warm roken als ik iets met isolatie heb gedaan. Tevens een leuk iets maken voor houtstof voor het koude roken, zag wel een aanbieding van de vierkante inclusief zak rookstof voor 25 euro, maar zelf maken is wellicht veel leuker.

Het idee van een pizza of brood bakken blijft ook zeer interessant en was in eerste instantie ook een beetje mijn gedachte wat ik graag zou willen doen. Ik wil dus ook uitzoeken of ik de middelste ring er uit kan halen en dan het deksel op de onderkant kan laten passen. Heb ik vermoedelijk iets meer hitte en controle daarover. Wellicht dan ook daar iets bedenken voor aan de binnenkant van het deksel met een soort reflector (denkt aan een natrium/kwiklamp kap effect, weet niet wat de juiste benaming is).

Echte mooie stukken vlees wil ik nog niet aan beginnen vanwege de kosten en de grote kans dat het gaat mislukken. Tevens blijf ik het probleem houden dat ik alleen ben en feitelijk nooit visite heb, slechts een paar keer per jaar van mijn moeder en meer ook niet. Dat is ook wel weer een beetje de reden dat een 57cm voor mij veel te groot is als ik een Weber zou willen aanschaffen. Tevens ben ik ook wel een beetje een minimalist en wil zoveel mogelijk doen met zo min mogelijk.

Het kolenen briketten verhaal blijft ook super interessant en begrijp dat steeds beter: Vroeger heb ik daar ooit dingen over uitgezocht en tabellen gemaakt op basis van calorische waarde, dat was bedoelt voor het verwarmen van vijvers met kolen systemen. Als het om BBQ gaat is het net allemaal even een ander verhaal en heb ondertussen ook even gezocht hoe en vanuit wat de kolen worden gemaakt en waarom daar dan verschillen in zitten. Denk dat ik de afgelopen twee dagen dan ook iets meer dan 200 reviews heb gelezen inmiddels.

Wel moet ik toegeven dat het forum zelf voor mijn gevoel her en der tekort schiet op informatie over bepaalde onderwerpen en aspecten. Nu kan het ook zijn dat dit te maken heeft met vormen van reclame of dat ik heerlijk kan fiepen op onderwerpen waardoor ik veel te veel wil leren en weten. Maar het is dan ook zo dat ik met mijn nieuwe hobby en het fiepen daarover veel informatie kan verwerken, kan uitschrijven en delen op het forum. Hoewel ik taalkundig nog wel eens wat steken laat vallen, maar met een beetje hulp zal dat vast wel goed komen. Zie dat vanuit het beheer er ook graag structuur in moet zitten over bepaalde onderwerpen en vind dat zelf erg fijn.

Ergens mis ik nog wel wat wedstrijden op simpele onderwerpen, maar als ik het aankomende jaar flink mijn best ga doen mag ik daar wellicht een keer iets over opperen of in bijdragen. Ik kan nu al wel een flink aantal challenges bedenken die echt origineel zijn en voor de fanatieke BBQ-er een uitdaging kunnen zijn en waar vrijwel iedereen altijd aan mee kan doen. Maar ik ga ze nog niet verklappen omdat ik zelf eerst een aantal van mijn gedachten wil uitvoeren en testen. Op dit moment zit ik nog na te denken of ik op een paar specifieke onderwerpen master wil zijn, zo denk ik bijvoorbeeld aan kolen en deeg gebeuren. Zal het wel zien, maar meer dan genoeg redenen om hier helemaal in op te gaan.

Wat ik tot nu toe ook erg mis zijn winkels die grote test pakketen verkopen met allerlei soorten kolen en rook hout en dergelijke. Mijn verstand kan er niet bij dat niemand dat verkoopt, maar ook hier zullen wel weer dealer afspraken dat in de weg zitten. Denk dat zoiets voor het forum een super geschikt iets zou zijn om dat aan te bieden. Iemand koopt een bult in en maakt daar mooie test pakketen van die weer via het forum verkocht kunnen worden. Wie weet....

Ik weet iig dat ik een blijvertje ben op dit forum en over een flink aantal jaren tot het meubilair ga behoren. Nu ben ik ook iemand die meer interesse heeft in allerlei wetenschappelijke zaken en daar dan ook vooral veel in hoop te kunnen bijdragen; zo mag ik graag tabellen maken en berekeningen doen en dergelijke. Hack, wie weet wat ik nog allemaal kan doen. -\_("j)_/-


 
Je maakt het wel spannend Stef, ik moet toegeven dat ik er zelf nooit zo diep over heb nagedacht. :-?
Het gaat mij er vooral om om leuk bezig te zijn met vlees, vis, groente en vuur met als resultaat een lekkere hap.
Ik denk best na over hoe ik m'n OTG 47 kan verbeteren maar zoek het meer in vanzelf sprekende en logische oplossingen en eigen werkwijze.
De meer ingewikkelde zaken laat ik graag over aan de fabrikanten van het spul.
Ik kijk altijd wel of het (volgens mijn  idee) zinvol is om iets met de e.v.t. modificatie's  te doen.
Veel succes met je vorderingen en we blijven het volgen maar voor mij a.u.b. keep it simple ;)

Grts,

Hans.
 
Stef jij gaat er gelijk wel diep in je nieuwe hobby maar je wil mischien eerst wat teveel en tegelijk.
Maar wel leuk zoals jij er mee bezig bent .
We blijven het volgen.
Succses met je leerproces
 
Stef, wat leuk om je verslag zo te lezen, en meteen ook jammer dat het tegen viel.
wellicht toch iets eenvoudiger beginnen en niet een heel menu op de q proberen te maken.
en voor de volgende keer een "droge" run doen met je gekozen briketten maar zonder vlees. zo heb je geen stress als de temperatuur doorschiet en kan je rustig oefenen om je grill onder controle te krijgen.

ik zie op de foto's geen lucht schuif in de bodem van je grill. Als dit klopt en je alleen de temperatuur kan verhogen door het deurtje open te zetten, heb je al snel teveel zuurstof waardoor de temperatuur omhoog schiet.
in dit geval zou ik voorstellen om een opening onderin te maken welke regelbaar is met een afsluiter o.i.d. op die manier kan je de temperatuur beter onder controle houden.

succes met testen en laat je niet ontmoedigen. als je dit onder de knie hebt, heb je heel wat overwonnen.
 
@Hans, volgens mij denk ik nu nog niet diep na over alles en zijn het leuke luchtige onderwerpen om een beetje in te komen.

De aanpassingen die ik ga doen zijn gewoon domweg echt nodig.

@Picosuma, ik denk gewoon simpel na over een paar zaken waar mijn interesse ligt op dit moment maar ga niet direct tot het meest extreme alles uitwerken, dat is voor later als ik de basis goed onder de knie heb.

@Bart, hoi. Dat het niet super zou gaan was wel te verwachten en wou mijzelf de eerste keer gewoon direct uitdagen door veel te veel te willen proberen in 1 keer. Voor de volgende keer ga ik 1 soort vlees klaarmaken en verder niets anders (behalve rijst afkoken en wat kleine dingen in de keuken voor bij het recept).

Die opening waar jij over spreekt ben ik al mee bezig om de onderdelen bij elkaar te halen en wat andere dingen veranderen. Zal de foto's straks wel plaatsen en morgen de gaten en bevestiging maken voor onderin.

Zodra ik dat heb gedaan haal ik een zakje kokos op en ga idd een run doen zonder gerechten om de temperatuur te testen. Eenmaal daar wat meer ervaring in ga ik het recept van "Steve en me" proberen (babi pangang).

Bedankt voor het succes en zeer zeker zal ik niet ontmoedigt raken.
 













Aluminiumfolie is gewoon een zeer snelle goedkope oplossing voor de open rand rondom de kolenbak.

Bouten voor de beugels van het onderste rek om te vervangen en dan een extra lage verdieping maken voor direct grillen, nu zit er tussen de kolen en het rooster een 25cm wat echt teveel is. Dus een extra niveau voor het rek.

Schaal die ik nog had liggen deels rond maken met een uitsteeksel en daar een houtje op als handvat om de schuif te regelen. Even goed uitmeten en dan gaten er in maken zodat ik vanaf onder de luchttoevoer kan aanpassen.

 
Terug
Bovenaan Onderaan