BasBQ
Beef en Steak

3-2-1 ribs invriezen? (En weer opwarmen)

Reynald

Vuurmaker
Berichten
69
Hi allemaal,

Vraagje, is er een manier om (halverwege de bereiding?) van 3-2-1 ribs te stoppen, om dan (een deel van) de boel in te vriezen om later af te maken?

Dus bv na de stappen “3-2” de strengen te vaccumeren en in te vriezen?

Zo ja, wat is het moment om te stoppen, en hoe (weer op bbq, of werkt oven ook?) maak je ze dan af?

Als er namelijk een goede methode hiervoor is, maar ik liever meteen 6-8 slabs, dan dat ik elke keer 2-3 maak…

Alvast bedankt voor t meedenken!
 
Ben zelf wel benieuwd ook als je de eerste 2 stappen doet en dan op het werk uit de oven de laatste stap wilt doen een dag later welke temperatuur en tijd je dan aanhoudt.
 
Ik maak ze in dat geval van 3 2 1, van a tot z.
Daarna vacumeren en het beste is om die in een warm bad water op te warmen.
Snij de slabs dus even door 2 of 3 voordat je ze vacumeerd, fijner in de vriezer en in de pan.

Door de vacuum zak kan smaak en vocht nergens heen, alles blijft exact zoals het was. In de oven heb je meer dan een uur nodig in theorie want je slabs beginnen ineens op een veel koudere temp. Eindstand: uitgedroogd.
 
Heb helaas geen vacumeermachine maar dit klinkt wel als een goede oplossing.

Misschien vloeken in de kerk maar de ribben met appelsap besproeien en in de magnetron?
 
Ik maak ze in dat geval van 3 2 1, van a tot z.
Daarna vacumeren en het beste is om die in een warm bad water op te warmen.
Snij de slabs dus even door 2 of 3 voordat je ze vacumeerd, fijner in de vriezer en in de pan.

Door de vacuum zak kan smaak en vocht nergens heen, alles blijft exact zoals het was. In de oven heb je meer dan een uur nodig in theorie want je slabs beginnen ineens op een veel koudere temp. Eindstand: uitgedroogd.
Goed idee. Ga ik eens mee experimenten.

Dus helemaal afmaken en dan vaccumeren, invriezen, en opwarmen (in mijn geval in een stoomoven)

Dank voor de tip!
 
Goed idee. Ga ik eens mee experimenten.

Dus helemaal afmaken en dan vaccumeren, invriezen, en opwarmen (in mijn geval in een stoomoven)

Dank voor de tip!
Gewoon in het vacuum in heet water leggen.. Echt de meest hufterproof methode.
 
Ik heb het ook al op dezelfde manier gedaan zoals SandyMan lukt altijd.
Een vacuüm machine kost niet veel en geeft zoveel meer mogelijkheden. Ik ben enkele jaren geleden begonnen met een ALDI toestel. Die gebruikt mijn moeder nu nog. Zelf een iets professioneler/sneller toestel intussen.
Ook veel meer plaats in de vriezer als je uw spullen mooi vlak kan vacuümeren.
Ook sneller ontdooien indien nodig in water kan dan.
Pakje 500 gr gehakt bvb is 1 CM dik na vacuümeren, neemt geen plaats in en is op uurtje ontdooid.
 
Heb helaas geen vacumeermachine maar dit klinkt wel als een goede oplossing.
Als je BBQ een beetje als hobby hebt zou ik deze al heel snel aanraden ja. Bovenaan je lijstje voor je verjaardag/want/kerst/sint/pasen weet ik t wat..
Koud gerookte zalm methode van Ewald, Bacon, etc etc.. wordt allemaal makkelijker als je het even kan vacumeren.
En dan uiteindelijk dus ook het bewaren van Pulled Pork, ribben, bovenstaande 2 gerechten etc etc etc.. grillworst noem maar op joh.

Van alle extra accessoires die ik tegenwoordig heb.. is de vacuumeer machine echt met stipt de belangrijkste.
Kost je nog geen 100 euro en dan heb je een prima variant, duurder kan je het ook maken voor betere kwaliteit.
 
@SandyMan +1 Ik heb ook de Aldi variant.
Niet alleen spareribs maar ook vooral gerechten als gerookte kip, pulled pork etc maak je uiteindelijk liever in stevige hoeveelheden.
 
Is gelijkaardig aan die van ALDI.
Ik gebruik zowel rollen als zakken op maat.
Rollen zijn handig voor grotere dingen.
Zakjes gebruik ik vooral in kleinere formaten
Ik ze koop altijd bij marmelot.
 
Dit gaat perfect, ook zonder vacumeermachine. Gewoon in folie of diepvrieszakjes in de vriezer. Ik maak ze alleen nooit tot en met de laatste stap. Stop na 3, 2. In de laatste fase ga je aflakken. Ik vindt het juist een bende worden om dat in te vriezen. Liever die stap bewaren bij het opwarmen.
 
Heb helaas geen vacumeermachine maar dit klinkt wel als een goede oplossing.

Misschien vloeken in de kerk maar de ribben met appelsap besproeien en in de magnetron?
Ik denk dat dat niet een keer vloeken in de kerk is, maar een hele scheldkanonnade.

Maar wat is de reden dat je net dat laatste uurtje niet mee pakt?
(Mijn maag zegt dat het na 5uur en 45min wel eens tijd is)

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
 
Ik denk dat dat niet een keer vloeken in de kerk is, maar een hele scheldkanonnade.

Maar wat is de reden dat je net dat laatste uurtje niet mee pakt?
(Mijn maag zegt dat het na 5uur en 45min wel eens tijd is)

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Heb spareribs gekocht online. 1.5 kilo.
Zit in 1 verpakking. Mijn vrouw eet niet zoveel vlees tegelijk.

Dacht dat als ik wat bewaar na stap 2 en in oven doe op het werk of toch stap 3 en dan opwarmen in magnetron heb ik lekkere lunch op een broodje.
 
Je zou ook overgebleven vlees in een vacuümzakje kunnen doen in de vriezer(eerst ff pullen). En dat dan eens gebruiken voor nachos.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
 
Bedankt voor alle tips.

Pullen was geen optie. Had ze gemaakt met een beetje een bite nog wel. Te stevig voor pullen.

Heb nu gewoon op hoop van zegen meegenomen naar het werk. Eerst in koelkast in bakje bewaard. En op het werk besproeid met mix appelsap/azijn tegen uitdrogen en dan paar minuutjes magnetron.

Beviel eigenlijk heel goed. Smaakte prima en voor herhaling vatbaar.
 
Ik heb net wat leftover-ribs in vaccuumzak gesealed, dus ik zal tzt wel merken hoe goed het gaat na t opwarmen (halfuurtje in op 80C ingestelde stoomoven)
 
Terug
Bovenaan Onderaan