TerrasXXL Vuur en Rook

Auteur Topic: Het Grote BBQ Kerstdiner Topic  (gelezen 1178 keer)

KamadoNovice

• Stoker
  • *
Re: Het Grote BBQ Kerstdiner Topic
« Reactie #15 Gepost op: 07 december 2018, 08:11 »
Wij gaan op de Q voor de kerst maken:
*  Coquilles met gekruide garnalen als vooraf
*  Zalm naturel van de cederhouten plank
*  Groene asperge van de BBQ
*  Gegrilde groenten
*  Ribeye rustig aan gegaard en af-fikken
*  Pannenkoek van de BBQ met verwarmde Amarena kersen en ijs

Uiteraard begeleidt met een mooie Chardonnay voor de het voorgerecht en de Zalm en een mooie rode Pinotage voor bij het vlees :D :D
Ja ja, ben helaas bezet die dagen maar was graag aangeschoven, lekker menu hoor :D
"Good food. Good friends. Good spirits."

Bobvt78

• Vuurmaker
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 07 december 2018, 08:24 »
Ik heb nog geen idee, maar er ligt 18 kilo vlees in de vriezer, dus dat komt vast wel goed ;)

Overigens 2e kerstdag buiten de deur eten. Iemand riep gourmetten ... argh!! Dat gaat dus mooi niet gebeuren ... ik heb aangeboden te willen koken, maakt niet uit voor wie of waar, als ik maar niet hoef aan te schuiven bij het spetterende gourmetstel! (Dat kun je een Q'er toch niet aandoen ... )
Weber OT-P 57 // WGA // WSM-Q 37 // Home Made Kitchen & BBQ-Cave // Home-welded fireplace to keep me warm

Hans

• Gerijpt
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 07 december 2018, 10:22 »
Nou, kan anders op z'n tijd best eens gezellig zijn :-? en daar draait het toch allemaal om tijdens de kerst dagen. :blush:

Over de kerst dagen gesproken, het is nog vroeg maar wij wensen het beheer en deelnemers aan het genootschap en allen die het voor ons mogelijk maken om onze lekkernijen en ervaringen op bbq gebied te showen en te delen een hele goede en smakelijke kerst toe en voor het komende jaar vooral veel gezondheid en héél veel bbq plezier.

Warme groet,

Hans.  :)
« Laatst bewerkt op: 07 december 2018, 10:49 door Hans »
Ik kan genieten van een goede BBQ. party :-)

freddeblok

• Sprokkelaar
« Reactie #18 Gepost op: 07 december 2018, 10:31 »
Hier niet met kerst maar een nieuwjaars diner.
Starter. Groene pannenkoekjes met uiteraard huisgerookte zalm

Pakketje met wilde paddenstoelen krieltjes en pernod en room.

Beef wellington met rode wijnsaus

Peer royal.

Al deze componenten hebben een onderdeel of zijn bereidt op de Q
of Egg.

Fred

Docent consumptief

Richard Soeteman

• Gemarineerd
  • *
  • *
    • Richard's BBQ Pit
« Reactie #19 Gepost op: 07 december 2018, 10:42 »
Ik heb nog geen idee, maar er ligt 18 kilo vlees in de vriezer, dus dat komt vast wel goed ;)

Overigens 2e kerstdag buiten de deur eten. Iemand riep gourmetten ... argh!! Dat gaat dus mooi niet gebeuren ... ik heb aangeboden te willen koken, maakt niet uit voor wie of waar, als ik maar niet hoef aan te schuiven bij het spetterende gourmetstel! (Dat kun je een Q'er toch niet aandoen ... )

Bij Fire and food zijn ze deze week ook aan het gourmetten, wel buiten en op een mooie gadget. https://www.youtube.com/watch?v=pKdf82-4M8c Geeft je een mooi excuus om die mooie gadget aan te schaffen :D
BAQQE kamado | WSM 47 | Weber OTP 57 | Weber WGA | Dutch oven
Proud member of Triple-T 2017

Bbqcount 2018
Steven & me count:

Fired Up!

• Sprokkelaar
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 07 december 2018, 11:36 »
Wij gaan dit jaar het Kerstdiner ook op de Q's bereiden. Vooralsnog staat het volgende op de planning:
Brisket (voor het eerst dus spannend(ik wil een koetje voor kerst  :P)
Burned ends (Je moet wat met de point toch?)
Pulled Pork
BB Ribs

Ik moet de boeken nog in voor bijgerechten, iets zoets en kaas maar dat gaat wel goed komen.
Het kan zijn dat heel het menu nog omgegooid wordt want morgen volg ik met wat vrienden de "Ultimate X-mas prep BBQ workshop" van Smokey Goodness. Als we daar iets tofs (en vooral lekkers) leren dan komt dat ook op het menu. We beginnen het weekend ervoor al aan alle gerechten en m.b.v. mijn nieuwe vacumeermachine zorgen we dat alles nog minimaal werk behoeft op de avond zelf.

Wij hebben er onwijs veel zin in en zullen de resultaten ook zeker delen!

Bobvt78

• Vuurmaker
  • *
« Reactie #21 Gepost op: 07 december 2018, 12:46 »
Het kan zijn dat heel het menu nog omgegooid wordt want morgen volg ik met wat vrienden de "Ultimate X-mas prep BBQ workshop" van Smokey Goodness. Als we daar iets tofs (en vooral lekkers) leren dan komt dat ook op het menu. We beginnen het weekend ervoor al aan alle gerechten en m.b.v. mijn nieuwe vacumeermachine zorgen we dat alles nog minimaal werk behoeft op de avond zelf.

Wauw, gaaf zeg!
Weber OT-P 57 // WGA // WSM-Q 37 // Home Made Kitchen & BBQ-Cave // Home-welded fireplace to keep me warm

HK flavour

• Tondelzoeker
  • *
« Reactie #22 Gepost op: 07 december 2018, 13:48 »

Wauw, gaaf zeg!
Laat wat van je horen als je geweest bent. Wilde daar ook graag naar toe. Was echter te laat. Begrijp dat hij ook een en ander uit zijn nieuwste boek gaat maken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Fired Up!

• Sprokkelaar
  • *
« Reactie #23 Gepost op: 07 december 2018, 13:52 »
Zal ik doen
Ja in het boek staat een volledig kerstdiner uitgeschreven. Ik vermoed dat dit het programma gaat zijn maar ik zal een topic in de rookkamer starten met een verslag van de dag.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

KaYDee

• Vuurmaker
  • *
« Reactie #24 Gepost op: 07 december 2018, 16:46 »
Leuke ideeen allemaal!

Wij nemen traditioneel als familie allemaal iets mee, dit jaar ga ik 2 picanha's maken aan het spit.
57er + spit mee in de kofferbak en ter plaatse grillen. Heb er nu alweer zin in!  B-)
Weber GBS 57<>Weber WSM 47<>Weber SJ<>iGrill2

Bobvt78

• Vuurmaker
  • *
« Reactie #25 Gepost op: 07 december 2018, 17:26 »
Leuke ideeen allemaal!

Wij nemen traditioneel als familie allemaal iets mee, dit jaar ga ik 2 picanha's maken aan het spit.
57er + spit mee in de kofferbak en ter plaatse grillen. Heb er nu alweer zin in!  B-)

Dat vind ik altijd een leuk idee inderdaad!
Ik ben tegenwoordig zo bedreven in het BBQ'en dat het mij niet eens meer uitmaakt welke gang van het diner ik maak  ;)

RvH6511

• Pitmaster
  • *
  • Weer of geen weer, de fik kan er altijd in!
« Reactie #26 Gepost op: 07 december 2018, 22:12 »
Wij gaan op de Q voor de kerst maken:
*  Coquilles met gekruide garnalen als vooraf
*  Zalm naturel van de cederhouten plank
*  Groene asperge van de BBQ
*  Gegrilde groenten
*  Ribeye rustig aan gegaard en af-fikken
*  Pannenkoek van de BBQ met verwarmde Amarena kersen en ijs

Uiteraard begeleidt met een mooie Chardonnay voor de het voorgerecht en de Zalm en een mooie rode Pinotage voor bij het vlees :D :D
Ja ja, ben helaas bezet die dagen maar was graag aangeschoven, lekker menu hoor :D
Thanks
Primo Oval XL / BGE MiniMax / Weber 57 OTP / WGA / Q1000
Witloft - HM V5.0 - Thermapen
Bbqcount '16: 25
Bbqcount '17: 42
Bbqcount '18:

marc85

• Tondelzoeker
« Reactie #27 Gepost op: 08 december 2018, 11:18 »
Waarom geen 4 kilo stuk nemen en zeker voldoende hebben? 2.5 is aan het einde vaak minder door vochtverlies en bijvoorbeeld vette stukken of bot. Neem 4 kilo, scheelt vaak niet zoveel in tijd en je hebt zeker voldoende. In het slechtste geval heb je de dag erna ook nog vlees voor op brood 😉

4 kilo is een behoorlijk brok vlees, moet dan wel goed op je Q tje passen. ;)
Om een idee te geven , dit is 3,5 kg op een 47 cm bbq.

Hij heeft een 57cm, dus dat gaat passen. Zelf op een 57cm 5.5 kilo gehad dus komt goed

Ik was bij de Makro geweest en het grootste stuk dat ze hadden was 2,5 kilo. Maar dan moet ik het misschien maar ergens anders halen 4 kilo past er Idd makkelijk op.

Hans

• Gerijpt
  • *
« Reactie #28 Gepost op: 08 december 2018, 13:01 »
Waarom geen 4 kilo stuk nemen en zeker voldoende hebben? 2.5 is aan het einde vaak minder door vochtverlies en bijvoorbeeld vette stukken of bot. Neem 4 kilo, scheelt vaak niet zoveel in tijd en je hebt zeker voldoende. In het slechtste geval heb je de dag erna ook nog vlees voor op brood 😉

4 kilo is een behoorlijk brok vlees, moet dan wel goed op je Q tje passen. ;)
Om een idee te geven , dit is 3,5 kg op een 47 cm bbq.

Hij heeft een 57cm, dus dat gaat passen. Zelf op een 57cm 5.5 kilo gehad dus komt goed

Ik was bij de Makro geweest en het grootste stuk dat ze hadden was 2,5 kilo. Maar dan moet ik het misschien maar ergens anders halen 4 kilo past er Idd makkelijk op.

Wellicht is B&S of BBQuality een optie, goede ervaringen mee. :-?
Of onze huisslager levert het op verzoek ook wel. ;)
« Laatst bewerkt op: 08 december 2018, 13:03 door Hans »
Ik kan genieten van een goede BBQ. party :-)

Holkers

• Pitmaster
  • *
« Reactie #29 Gepost op: 08 december 2018, 13:23 »
BBQuality heeft Boston buts liggen vanaf 4100 gram, dus die kunnen je zeker helpen
BGE Large  |  WGA   |  Qvist 'wolf' DO  |  Maverick ET-733

"That's not food! That's what food eats!"

Het BBQ Genootschap

« Reactie #29 Gepost op: 08 december 2018, 13:23 »