BasBQ
Beef en Steak

Wifi dongle crisis

Ik heb nu even tijd om uitgebreid te reageren.

Ik had de RPI van Redfox bij mij thuis om zijn HM af te maken. Toen ik zijn edimax dongle als test in mijn RPI stak werkte dat out of the box, gewoon instellen en gaan met die banaan. Omdat de edimax dongle goed werkte en mijn aanvankelijke oplossing met een ethernet bridge problemen gaf, heb ik zelf een edimax dongle gekocht.

Toen ik mijn eigen nieuwe edimax in mijn RPI stak wilde die absoluut niet werken, het leek alsof de RPI twee wifi donges zag, terwijl er toch echt maar een in zat. Dongle getest in mijn windows PC, geen enkel probleem, de dongle werkte dus. Raar probleem. Omdat ik niet van die tweede netwerk kaart af kon komen heb ik uiteindelijk m'n SD kaart gewist en er een schone openwrt/HM versie op gezet. Direct na het opstarten met de schone installatie deed mijn edimax het opeens wel, zonder problemen out of de box, instellen en werken maar.

Ik neem aan de de dongle van Camiel de eerste was die hij in z'n RPI stak, en die werkte. De Edimax van Redfox, was de eerste die in mijn RPI zat, en die werkte ook. De tweede dongle werkte dus niet in een keer, ik heb het vermoeden dat dat nu ook bij Redfox wel eens aan de hand kan zijn.


Ik weet niet genoeg van Linux om dit op een elegantere manier op te lossen, maar misschien is het ook wel mogelijk om een configuratiefile aan te passen of te deleten om het zelfde te bereiken wat ik gedaan heb met het wissen van de SD kaart.

Tot zover mijn 2 centen.

 
Om te voorkomen dat je de image opnieuw moet flashen kun je het bestand /etc/config/wireless verwijderen. Dan kun je een nieuwe wireless dongle toevoegen.
 
Ep Woody zei:
Om te voorkomen dat je de image opnieuw moet flashen kun je het bestand /etc/config/wireless verwijderen. Dan kun je een nieuwe wireless dongle toevoegen.

Ik wist wel dat het makkelijker kon, alleen niet hoe!  ;)

Toch maar eens Linux for Dummies gaan kopen... =))
 
Ep Woody zei:
Om te voorkomen dat je de image opnieuw moet flashen kun je het bestand /etc/config/wireless verwijderen. Dan kun je een nieuwe wireless dongle toevoegen.
Het bewijs is vanavond geleverd... ;)
Thanks Erwin!
 
Nosmo zei:
Ep Woody zei:
Om te voorkomen dat je de image opnieuw moet flashen kun je het bestand /etc/config/wireless verwijderen. Dan kun je een nieuwe wireless dongle toevoegen.

Ik wist wel dat het makkelijker kon, alleen niet hoe!  ;)

Toch maar eens Linux for Dummies gaan kopen... =))

Zo is het ongeveer altijd met Linux, weet je de juiste file te vinden dan is het allemaal betrekkelijk makkelijk :D Zoals ik al schreef /etc/config/network en  /etc/config/wireless zijn de belangrijke files. Die even verplaatsen/renamen met (mv) en dan zou je een schone lei moeten hebben.
 
Ja inderdaad Uipko, dit was een soort marathon, maar je hebt wel gelijk.
Ik heb veel geleerd vandaag door trial and error.
De support van medegenoten was echter TOP!
 
uipko zei:
RedFox zei:
Nosmo zei:
@Redfox: Wel of geen DHCP zou niet uit moeten maken. Wat echter niet goed is, is om een adress wat je via DHCP gekregen hebt statisch te maken. Dat is een regelrechte methode om IP conflicten te krijgen op je netwerk. Statische adressen mogen niet in je DHCP range vallen.
Hi Piet, fijn dat je op afstand nog even reageert.
Ik had inmiddels WWAN als DHCP client aangeduid zodat dat probleem niet optreedt.
De oefening van vandaag heeft tot nu toe 1 ding opgeleverd: het groene ledje in de dongle knippert wel, die was eerst geheel gedoofd.
Ik krijg echter de dongle niet in het netwerk, d.w.z. hij kiest geenip adres.
Omwisselen van de 2 dongels (dus terug naar Edimax) geeft na 30-40 sec weer een wifi-verbinding, kiest daarbij ook eigen ip adres omdat nu DHCP ingesteld.
De vraag is nu: ?f de driver is alsnog niet goed, ?f ik zie iets anders over het hoofd. (of moet ik met andere dongle wifi netwerken opnieuw scannen?)

Ten eerste mijn excuses, vergeet af en toe hoe basic de hm openwrt install is en mijn HM lag niet echt in de buurt (~2500km ;).

Ten eerste wat Nosmo al zei kies voor een static ip een nummer buiten de DHCP range. Die range kan bekijken/aanpassen op je router. Gebruikelijk is om de eerste x (bv 50) nummers te registreren voor statisch. Dan zou je DHCP vanaf 192.168.1.51 tot 192.168.1.254 zijn.

Begrijp ik het goed dat je het fallback IP-nummer via WIFI gebruikt? Als dat het geval is dan is er ieder geval niets aan de hand met de drivers, het is dan echt iets in de settings.

Heb je misschien iets in je router ingesteld om een statisch IP-nummer te maken. Dat doe je dan op basis van het mac-adres en dat is nu anders.

Je kan ieder geval even kijken of en wat het IP-nummer is met het volgende commando. Je kan dan ook meteen het mac-adres zien.
Code:
# ifconfig

De netwerk instellingen staan in /etc/config/network en /etc/config/wireless. Ik zie dat bij mij in /etc/config/wireless het mac-adres staat. Even gezocht in de web-interface, je moet een nieuw network interface (network -> interfaces) aanmaken bv WWAN2 en deze dan gebruiken.

Oeps, bij nogmaals lezen van dit draadje lees ik nu pas je waardevolle bijdrage in deze.
Mooi om alles met de opgedane ervaring nog eens te evalueren.
Ik maak van mijn "HM install - adventure" nog een samenvattend verhaaltje zodat toekomstige bouwers daar weer hun voordeel mee kunnen doen.
Dat gaat van het wifi stik adventure van vandaag tot en met de kleine modificatie in verband met de blower die ik heb ingezet en die oorspronkelijk afkomstig is van de BBQ Guru PIT Viper.
Het duiveltje zit (zoals heel vaak) in het detail.
Maar ls het dan werkt is er weer innerlijk rust en kun je goed slapen  :)

greetz,

RedFox - Geert
 
RedFox zei:
Ja inderdaad Uipko, dit was een soort marathon, maar je hebt wel gelijk.
Ik heb veel geleerd vandaag door trial and error.
De support van medegenoten was echter TOP!

Lekker aan het pielen geweest dus, altijd goed ;) Wij zijn een dagje aan het reizen geweest => einde vakantie =>  :((

Ik heb zelf ook wat problemen met de bereikbaarheid achter in mijn (kleine) tuin. Misschien ook eens kijken naar deze optie. Ben benieuwd of jullie een (grote) verbetering van de signaal sterkte waarnemen.
 
uipko zei:
RedFox zei:
Ja inderdaad Uipko, dit was een soort marathon, maar je hebt wel gelijk.
Ik heb veel geleerd vandaag door trial and error.
De support van medegenoten was echter TOP!
Ben benieuwd of jullie een (grote) verbetering van de signaal sterkte waarnemen.
Mijn ervaring van vanavond na afsluiten van de lange sessie is nu dat ik met de K?nig dongle een bereik heb op een afstand waar dit eerder niet mogelijk was.
In getallen: op 15 meter van mijn router (in stenen schuurtje in tuin) heb ik 51% wifi op radio 0.
Daar waar nu de HM ligt had ik zoals gezegd voorheen geen connection met het wifi netwerk hier.
Hier dus een significante verbetering.
Dongle met antennetje is type CMP-WNUSB22 van K?nig Electronics, Realtek8188CUS chipset en gekocht via Neckermann online incl. excl. verzendkosten voor Euro 17,99.
Iedere situatie zal anders zijn, maar mij hoor je niet klagen :)

P.S. toen ik binnenshuis testte vanavond ging ik van 47% naar 63% wifi (voor wat de getallen waard zijn)


 
uipko zei:
RedFox zei:
Ik vond bijgaand stralertje met een gain van 9dBi wel aardig, past zo op de K?nig 8188 chipset dongle hier  :)

Vet! Wat is de volgende stap, schoteltje  =))

Ik denk dat Geert z'n wifi signaal wil laten reflecteren door de maan ;)  Je krijgt op die manier wel een enorme latency, maar ook een enorm bereik :D
 
Nosmo zei:
Ik denk dat Geert z'n wifi signaal wil laten reflecteren door de maan ;)  Je krijgt op die manier wel een enorme latency, maar ook een enorm bereik :D
Eind zeventiger jaren heb ik via HF (144 mHz) ook al aan moon-bouncing gedaan, nu wellicht een d?j?-v??

Camiel zei:
Die is echt cool Geert, heb je op de knop gedrukt? "Sofort Kaufen"  ;)
Ik kon het eerlijk gezegd niet laten.... :blush:
 
Vette antennes hoor, maar even een extra accesspointje aanleggen achter in de tuin is voor meerdere dingen een stuk handiger.
 
Jappert zei:
Vette antennes hoor, maar even een extra accesspointje aanleggen achter in de tuin is voor meerdere dingen een stuk handiger.
Ik vind het gewoon leuk om wat te hobbyen daarmee voor die paar euro's, de (in bridge modus geconfigureerde) apple airport time capsule in een kamer op 1e verdieping aan achterkant van het huis zorgt voor de basis verbinding nu al met de HeaterMeter-Raspberry. Ik kwam echter achter in de tuin in het schuurtje net wat tekort. En als het regent tijdens het roken mag de wsm wel wat nat worden, maar de HM moet lekker droog blijven, dus even het hoekje om in het schuurtje.
 
RedFox zei:
Jappert zei:
Vette antennes hoor, maar even een extra accesspointje aanleggen achter in de tuin is voor meerdere dingen een stuk handiger.
Ik vind het gewoon leuk om wat te hobbyen daarmee voor die paar euro's, de (in bridge modus geconfigureerde) apple airport time capsule in een kamer op 1e verdieping aan achterkant van het huis zorgt voor de basis verbinding nu al met de HeaterMeter-Raspberry. Ik kwam echter achter in de tuin in het schuurtje net wat tekort. En als het regent tijdens het roken mag de wsm wel wat nat worden, maar de HM moet lekker droog blijven, dus even het hoekje om in het schuurtje.

Ik had ook zo'n slecht bereik achter in de tuin in en om de schuur. Vanalles geprobeerd, waaronder repeaters en router verplaatsen naar boven onder het mom van dan draagt het verder. .... uiteindelijk heb ik twee van de stopcontact lan adapters gekocht. Een bij de router, de andere in de schuur. Daar heb ik een ouwe wrt linksys aan gehangen en die geconfigureerd als access point. Dan hou je de dezelfde sidd zodat hij naadloos van ap naar ap overschakelt. Zo heb ik overal fatsoenlijk internet en achter in de tuin een mooie audio set met airport zodat ik Spotify kan streamen..... en mijn HM kan staan waar ik wil.
 
Terug
Bovenaan Onderaan