BasBQ
Beef en Steak

When life gives you a hamburger: The Cronut Brisket Burger

 
 

Sticky Fingers

Pitmaster
Berichten
540
Hoi Bbq genoten

When life gives you a hamburger

2A5C8B08-7C46-4DC1-A2A5-D08EE88EA6BD.jpeg


Nu is zo een broodje met een lekkere Burger opzicht al heel lekker en heb ik al heel wat smakelijke burgers verorberd in mijn leven. Maar het leek mij leuk om eens een Burger te maken die niet standaard is.Na wat speurwerk op dit forum en op internet kwam ik de Luther Burger tegen. Dat opzicht leek me al een niet aller daagse burger. Maar ik wilde iets anders dan de Luther Burger. En via de Luther Burger kwam ik uit bij een Cronut Burger, ik zie je al denken, een Cornut Burger ? Ja een Cronut Burger, het is een Cronut maar dan een Cronut met een Burger er tussen , wat is een Cronut? Dat is een hybride lekkernij tussen een donut en een croissant, das een Cronut. waarvan het glazuur van je tanden spat door alle suiker en kaneel wat erom heen zit. Het is bijna barbaars om daar
een zelf gemaakte Brisket Burger tussen te stoppen met smeltkaas en als toppings Maple Bourbon Bacon jam en augurken en op de bodem een lading Bbq Saus, en boven op Maple Siroop die over de Cronut Burger stroomt.


Ik ben voor dit recept uit gegaan van 3 mensen

Ingrediënten voor de The Cronut Brisket Burger

- 1 Blik croissant deeg large ( of je maakt je eisen croissant deeg, maar das een tijdrovende klus )
- Frituurpan of ketelt waar je in kunt frituren
- Suiker en beetje kaneel
- Olie/ frituurvet
- Cronut vorm uitsteker of een uitsteek vorm van - 9 cm en eentje van 3 cm
- 3 x een Brisket Burger ( kan elke hamburger zijn die je lekker vind, als het maar niet zo een smerige plastic schijf is
- Maple Bourbon Bacon Jam
- 3 x augurken
- 3 x plakjes smeltkaas
- Bbq saus naar keuze
- 3 x Cronut ( dit wordt het Burger Broodje )
- Maple siroop

We beginnen met het maken van de Cronut:

- Rol het croissantdeeg helemaal uit. Druk steeds twee plakjes croissantdeeg, dit zijn dus twee driehoekjes, tegen elkaar zodat de snijrand verdwijnt. Je krijgt dan drie rechthoekige plakken croissantdeeg.

- Vouw de rechterkant van het deeg tot 2/3 naar binnen en vouw de linkerhelft hier overheen. Vouw het hele pakketje deeg dan een keer dubbel en rol het uit tot de plak deeg groot genoeg is om er met een Cronut stans een Cronut uit te steken.

003F17DF-8FB2-4D2E-9E3B-EA158DBB2B7D.jpeg

9FEA06B4-CCD8-4E12-9E1B-1F5590CB431D.jpeg


- Verhit olie in een (frituur)pan naar 170°C. Frituur de cronuts in 3 minuten aan weerszijden goudbruin.

088DE890-6988-46DC-8BB9-3E296D5DEBE5.jpeg

- Als de Cronut klaar is laat je deze uitlekken en rol je ze warm door het suiker / kaneel mengsel en zet je ze op een rooster om helemaal af te koelen

258C916C-7464-4303-86BB-EE28F3CF46C2.jpeg


Ik heb de dag ervoor de Brisket Burgers gedraaid. Altijd een feestje, zelf gemaakte burgertjes. Ik heb burgers gemaakt van Brisket en Bavette van elk 180 gr met een 80/20 verhouding.

F42F3DF4-F54A-469A-9A6E-FD963A46312A.jpeg


Ook de Maple Bourbon Bacon Jam heb ik de dag ervoer gemaakt ( helaas geen foto van )

Steek de Bbq aan naar 200c en grill de Burger medium rare ( of langer als je dat wilt ) en leg vervolgers een plakje smeltkaas op de burger en laat dat smelten

0EEF3403-BCEA-480C-8C24-A4BCF39DEFC2.jpeg
E828660F-D4F0-457D-83BD-BBE9A479C52E.jpeg

Nu ga je de Cronut Burger opbouwen

Pak de Cronut die je hebt laten afkoelen erbij en snijd deze voorzichtig doormidden. Let wel op want de Cronut is nogal fragiel.
Op bodem van de Cronut smeer je naar keuze Bbq saus,daarboven op leg je de Brisket Burger daarboven op weer leg je dan wat gesneden augurk met daar boven op wat warme Maple Bourbon Bacon Jam , vervolgens pak je wat maple siroop en giet je dit rijkelijk van boven op de toppings, deksel erop en genieten maar van deze smerige lekker Cronut Burger 😋

79DA5564-2FC6-44DB-AD0B-FB2334A23EB1.jpeg

8B53B516-0402-44A5-9BF1-5CC4B422F57B.jpeg


Ik heb me oprecht afgevraagd of deze combinatie lekker was, maar het was echt de bom zoals hier thuis zijden.

Dankjewel voor het lezen!

Groet Roy
 
Laatst bewerkt:
Pfffff
De burger maand gaat helemaal los.
Echt fantastisch om al de verschillende creatieve geesten te lezen en te zien.
DE CRONUT haaaaa hoe kom je er op.
Ziet er ook weer mooi uit.
 
Dit lijkt me zo ontiegelijk smerig 🤢🤢🤢 🤣. Maar het was gelukkig de 💣💣💣.

Lekker origineel 😀
 
Lekker weer man , jij maakt er altijd werk van 👌🏼👍🏻
 
Goed verhaal, mooie foto’s, en een burger die bij je nickname past. Ik zou de naam alleen veranderen in de Ricky Gervais burger, die komt ook met dit soort bizarre ideeën.
 
Wat een gave creatie!

Ik weet niet zeker of ik hem lekker zou vinden (ben niet zo van het zoet) maar interessant is het in ieder geval.
 
Dit lijkt me zo ontiegelijk smerig 🤢🤢🤢 🤣
Haha Remco, smerig lekker zul je bedoelen 😋 🤗 ik was ook eerst echt huiverig, maar de combinatie van alles bij elkaar maken dit stiekem toch wel een feestje in je mond 😀
 
Mooi gedaan! had hem graag geproeft want ik zal en ga dit zelf nooit maken ik hou niet zo van zoete warme gerechten maar ik word graag verrast 😁

Mooie inzending Roy 👍👌
 
Wow, Artiest!
 
Creatief hoor! Mij lijkt het persoonlijk niet zo, maar gelukkig heeft ie goed gesmaakt! 😁
 
Terug
Bovenaan Onderaan