BasBQ
Beef en Steak

Waar komen wij vandaan.

Bushie

Kooltjesharker
Berichten
145
Vrienden.
In ben 63 en half indo.
Dus ik leerde als eerste saté.
Knoflook ,ui en ketjap. Pindasaus ( pindakaas , koffiemelk suiker , zout en peper en weer ketjap ).Kip of varken
Ik vond het leuk andere te laten genieten dus meestal stond ik achter de Bbq.
Dan word je uitgenodigd op een Bbq , worst en salade ( rauwkost ,aardappel en huzaren). De dag er na salade en worst.
De sausjes waren meestal van Duvis ,paté , carnaval , of van Calvé de kerrie, zigeunersaus of bbqsaus. En natuurlijk Stokbrood.
Ik zou het leuk vinden, als de eerste ervaringen willen delen.
Soms ( misschien herkennen jullie dat ) het is warm je heb een drukke week achter de rug , of zit gewoon in een huisje of bij de tent maar je toch die maak je die Bbq van vroeger.
Wat is die van jou ??
 
Heel herkenbaar: ik ben opgegroeid met indische buren aan beide kanten dus ik heb ook ladingen saté weggewerkt.
 
Zelf nooit zo gebarbecued als de ervaring die ik wil delen. Komt denk ik omdat ik pas laat samen ging wonen met een tuin. Had toen ik op mijzelf ging voor het eerst een balkon van 1x1 vierkante meter. Mijn eerste BBQ zelf was vlees van de supermarkt 3 voor 2 en dan Calvé sauzen erbij. Maar thuis bij mijn ouders ook leuker herinneringen aan.

Bij ons thuis leek het meer op gourmet dan barbecue. Mijn ouders maakten zelf van kip en varkensfilet sateetjes, shaslickjes en gamarineerde filetlapjes. Hamburgers maakten ze van gehakt zelf in kleinere porties. Omdat de stukken vlees niet groot waren maar wel veel, deed het me aan gourmetten denken.

Daarnaast maakten ze zelf koude schotel. Huzarensalade van de winkel op een dienblad met een dot mayo erop aangevuld met gesneden groenten en opgerolde worst met augurk en ham met roomkaas. Ook lekkere stukjes paling of forel erbij. Als sauzen hadden wij standaard Calvé. Knoflook en cocktailsaus waren favoriet. En satesaus bij de kipsate.

Mijn vader maakte altijd de barbecue aan met een scheutje spiritus.
 
Oeff dat is lang geleden..
Mijn ouders zijn niet zo culinaire wonders. Dat komt vooral doordat mijn vader het eigenlijk niets interesseert. Het liefste gaan de aardappels en bloemkool nog steeds bij elkaar in de pan, 20-30 min koken 😂.
Dus mijn moeder legt de focus vooral op zoete gerechten, wat haar erg goed af gaat (soms wel te experimenteel 😂).

Bbq'n was vooral bij de schoonfamilie. Vooral veel. Kwantiteit boven kwaliteit. Kant- en klare sauzen en salades, al dan wel vaak leuk opgemaakt.

Het eerste echte culinaire, ben ik zelf maar mee begonnen 😊.
 
Thuis hadden we eigenlijk zelden tot nooit de BBQ aan. Toen ik op mijzelf ging wonen had ik besloten om voor een paar vrienden een etentje te organiseren. Dit deed ik met een hele goedkope BBQ en vrij standaard stukken vlees uit de supermarkt. Ondanks dat vond ik het natuurlijk heerlijk en dat smaakte naar meer.
Zo ben ik gaan kijken wat er nog meer te bereiden is en via die weg op dit forum terecht gekomen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan