BasBQ
Beef en Steak

Vraagje over een pit-thermometer

 
 

MidVe

Stoker
Berichten
260
Goedemorgen, sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een 57 cm Weber ketel.

Ik ben fanatiek aan het uitproberen, waarbij dit forum me ongelofelijk inspireert en informeert.

Zo lees ik ook dat de dome-temperatuur nogal verschilt van de pit-temperatuur (ik hoop dat ik de vaktermen goed gebruik :)) Mijn vraag is dan ook: "Hoe groot is dat verschil?"......en hierop voortbordurend "is een pit-thermometer aan te raden, zo ja welke raden jullie mij dan aan?"

Alvast bedankt. Gr. MidVe
 
MidVe zei:
Goedemorgen, sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een 57 cm Weber ketel.

Ik ben fanatiek aan het uitproberen, waarbij dit forum me ongelofelijk inspireert en informeert.

Zo lees ik ook dat de dome-temperatuur nogal verschilt van de pit-temperatuur (ik hoop dat ik de vaktermen goed gebruik :)) Mijn vraag is dan ook: "Hoe groot is dat verschil?"......en hierop voortbordurend "is een pit-thermometer aan te raden, zo ja welke raden jullie mij dan aan?"

Alvast bedankt. Gr. MidVe
De dome temperatuur wijkt altijd erg af van de werkelijke temperatuur. Sinds ik een Maverick ET-733 heb wil ik nooit meer terug :) Meten = weten en
voorkom je dat je goeie stukken vlees verpest.
 
Op een Weber zit in de deksel een thermometer, die geeft de temperatuur aan, hoog boven het rooster. Warme lucht stijgt op, en hij meet hoog. Wat echt interessant is, is de temperatuur op het rooster, want daar ligt je vlees. Daarbij is ook de kerntemparatuur van het vlees van groot belang, dus het fijnst is een thermometer die beide gelijk kan meten.
De Maverick ET 73 die ik heb werkt naar volle tevredenheid. Dit is de voorloper van de ET 733 geloof ik.
 
Dominique zei:
De Maverick ET 73 die ik heb werkt naar volle tevredenheid. Dit is de voorloper van de ET 733 geloof ik.

En de voorloper van de ET 732. :D

Ik heb de 732 en ben er erg blij mee, ik weet niet of de voorloper, de 73 nog te koop is.
De 733 is de opvolger van de 732, daar heb ik geen ervaring mee.
 
Zoveel mensen zoveel meningen ;)

Op mijn eerste weber zat geen thermometer en controleerde ik de temperatuur door mijn hand boven de ventilatie gaten te houden (methode van Steven Raichlen), was dit drie secondes vol te houden was de temperatuur pak hem beet 175 C.

Daarna kocht ik er eentje met thermometer in de deksel en had ik ook een digiq, toen kwam ik erachter dat als de domethermometer 175 C aan gaf de temperatuur op het grillrooster 160 C was. Bij een WSM maakt dat ook nog wat verschil.

Maar maakt het veel uit, ik zeg nee. Zolang je het vlees niet recht boven de kolen legt, directe methode, maakt het echt niet veel uit of de temperatuur 200 C is of 160 C, bij de laatste zal het langer duren eer het vlees gaar is. Belangrijker is het om een kerntemperatuur meter te gebruiken, die geeft aan wanneer het vlees gaar is en eraf mag ;).
 
Dank voor de reacties. Een kerntemperatuurmeter gebruik ik wel. Wanneer ik eens een voorzichtige poging tot PP o.i.d.  ga wagen toch maar eens over zo'n Maverick nadenken ( vind ze wel wat prijzig nl.)
 
MidVe zei:
Dank voor de reacties. Een kerntemperatuurmeter gebruik ik wel. Wanneer ik eens een voorzichtige poging tot PP o.i.d.  ga wagen toch maar eens over zo'n Maverick nadenken ( vind ze wel wat prijzig nl.)

Die wil je dan als dome thermometer gebruiken cq. als rooster thermometer? Dan zou je ook voor de Outdoorchef Gourmet Check gaan die heeft een bereik van 300 graden en dat is bij PP meer dan voldoende. Bij een PP sessie is een Fantast van Ikea al voldoende aangezien je dan op lage temperatuur gaart.
 
MidVe zei:
Dank voor de reacties. Een kerntemperatuurmeter gebruik ik wel. Wanneer ik eens een voorzichtige poging tot PP o.i.d.  ga wagen toch maar eens over zo'n Maverick nadenken ( vind ze wel wat prijzig nl.)
Voor PP zou je eventueel een Fantast van de Ikea kunnen overwegen
 
Ook voor een steak is een kerntemperatuurmeter onmisbaar
 
Ik gebruik de pit temperatuurmeter van de ET-732 alleen bij low & slow sessies. Juist dan vind ik belangrijk dat je het roostertemperatuur goed kan krijgen.
 
Dan tegen al mijn principes in toch maar weer een keer naar blauw/gele meubelboer. Ik las nl. ook al iets over een onmisbare dekselhouder  ;)
 
Wouter_ zei:
MidVe zei:
Dank voor de reacties. Een kerntemperatuurmeter gebruik ik wel. Wanneer ik eens een voorzichtige poging tot PP o.i.d.  ga wagen toch maar eens over zo'n Maverick nadenken ( vind ze wel wat prijzig nl.)
Voor PP zou je eventueel een Fantast van de Ikea kunnen overwegen

Precies, koop er meteen twee en je bent klaar :)
 
MidVe zei:
Dan tegen al mijn principes in toch maar weer een keer naar blauw/gele meubelboer. Ik las nl. ook al iets over een onmisbare dekselhouder  ;)
en de RVS braadsledes in 2 maten....
 
Ceriel zei:
MidVe zei:
Dan tegen al mijn principes in toch maar weer een keer naar blauw/gele meubelboer. Ik las nl. ook al iets over een onmisbare dekselhouder  ;)
en de RVS braadsledes in 2 maten....

Ok?, maar zolang ze er geen MOINK-balls serveren, mijd ik het restaurant.
 
Frits zei:
Zoveel mensen zoveel meningen ;)

Op mijn eerste weber zat geen thermometer en controleerde ik de temperatuur door mijn hand boven de ventilatie gaten te houden (methode van Steven Raichlen), was dit drie secondes vol te houden was de temperatuur pak hem beet 175 C.

Daarna kocht ik er eentje met thermometer in de deksel en had ik ook een digiq, toen kwam ik erachter dat als de domethermometer 175 C aan gaf de temperatuur op het grillrooster 160 C was. Bij een WSM maakt dat ook nog wat verschil.

Maar maakt het veel uit, ik zeg nee. Zolang je het vlees niet recht boven de kolen legt, directe methode, maakt het echt niet veel uit of de temperatuur 200 C is of 160 C, bij de laatste zal het langer duren eer het vlees gaar is. Belangrijker is het om een kerntemperatuur meter te gebruiken, die geeft aan wanneer het vlees gaar is en eraf mag ;).
En als ik dan Frits even mag aanvullen, als je voor een kern temperatuur meter gaat dan is de thermapen aan te raden (wel de groene nemen die zijn het snelst ;) ). Waarom dan de thermapen boven de ikea fantast, nou ik zou ze gewoon beide halen. Maar de thermapen is snel even prikken en geeft bijna instantaan de temperatuur aan en je kunt makkelijk even op een paar plekjes prikken zodat je net iets beter weet hoe het ervoor staat. Met name dat laatste is met een fantast minder makkelijk te doen. De fantast heeft natuurlijk weer als voordeel dat je met gesloten deksel kunt meten en continu. Het draadje van de fantast is natuurlijk ook altijd een zwakker punt, het kan makkelijk knikken of smelten bij verkeerd plaatsen bij grillen.

Een fantast was door zijn prijs mijn eerste. Daarna heb ik een thermapen gekocht. En daarna heb ik een eigenbouw controller gekocht, waarmee op afstand de pit en kern temperatuur te monitoren zijn en uiteraard het stuurt de Q. De thermapen is van het stel degene die ik het meest gebruik.
 
Nogmaals dank voor jullie moeite, tijd en energie. Het lijkt mij op dit moment lastig om een balans te vinden, aan de ene kant zou ik graag een volleerd pitmaster zijn met alle attributen die daarbij horen, aan de andere kant ben ik gewoon de pappa de zaterdag een verjaardagsfeestje wil opluisteren met een aantal lekkere hapjes van de BBQ.

Ik zal proberen het met kleien stapjes te nemen, dan komt de rest vanzelf..... toch?
 
Klopt helemaal, klein beginnen.
Het moet vooral niet duur zijn, er zijn altijd goede en goedkope oplossingen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan