BasBQ
Beef en Steak

Voorstel rondje en meteen even een vraag ;-)

$enna

Tondelzoeker
Berichten
4
Goedemiddag allemaal,

Mijn naam is Simon en woonachtig in omgeving Rotterdam met mijn vrouw en 2 kinderen.

Koken heb ik in mijn leven (teller bijna op 43) eigenlijk nooit gedaan. Af en toe wat cremeren op de Weber in de zomer en daar hield het wel mee op.
Paar jaar terug een GrillGuru compact aangeschaft en daar is het balletje voorzicht gaan bewegen. Echter, nog steeds was mijn culinaire bijdrage op zijn best minimalistisch te noemen.
Tot afgelopen december. Toen hebben we besloten de stoute schoenen aan te trekken en een grotere Kamado te kopen. Het is de Kamado Joe Classic 2 geworden en bij mij is het vuurtje gaan oplaaien. Inmiddels al vele dingen op de Kamado klaargemaakt met dank aan recepten van Noskos en BBQJunkie. Het is geinig om te constateren dat ik voorheen nooit enige interesse heb gehad in het bereiden van eten (hoewel het opeten wel tot mijn specialiteiten behoort) en nu struin in het internet af op zoek naar nieuwe dingen.

Deze week ga ik voor het eerst de Joetisserie gebruiken om een beenham te maken, ook weer erg benieuwd naar.

Nu even mijn vraag, wellicht dat iemand hier ervaring mee heeft.
Sinds een week heb ik de Meater 2+ in bezit. Het valt mij op dat de kerntemperatuur ontzettend langzaam oploopt.
Ik had de bedrade Inkbird er ook naast en die gaf aan een omgevingstemperatuur van ca. 170° toen ik het stuk vlees er op legde met de Meater er in.
Het heeft vervolgend een goede 20 minuten geduurd voordat de omgevingstemperatuur van de Meater ook maar enigszins in de buurt kwam van de temperatuur aangegeven door de Inkbird. Is dit iets wat herkenbaar is, of moet ik wellicht toch even contact opnemen met de verkopende partij?

Alvast hartstikke bedankt voor jullie hulp.

Groeten,
Simon
 
Welkom, en ja, ik heb ook de meater 2 en merk ook dat het lang duurt. Vraagje, heb je inkbird op precies dezelfde plek als de ambient van de meater 2 gedaan? (Doe ze aan elkaar vast met touw oid). Anders is het appels en peren.
 
Welkom, en ja, ik heb ook de meater 2 en merk ook dat het lang duurt. Vraagje, heb je inkbird op precies dezelfde plek als de ambient van de meater 2 gedaan? (Doe ze aan elkaar vast met touw oid). Anders is het appels en peren.
Hoi Kabouter,

Dank je wel. Sowieso goed te lezen dat het iets herkenbaars is.
Nee, die zaten niet op dezelfde plek. Hoewel is wel mijn hitteschild er tussen had liggen, dus het zal niet een kwestie zijn dat het vuur zich op één plek geconcentreerd had.
Nu zou het natuurlijk kunnen zijn dat de Meater beïnvloed wordt door de lagere temperatuur van het stuk vlees waar die in zit. Ook heb ik mijn hitteschild niet helemaal beneden liggen, waardoor de Inkbird wellicht beïnvloed wordt door de stralingswarmte daarvan.

Ik heb nu 2 stukken vlees gemaakt waarbij ik de Meater gebruikt heb, waarbij die de ene keer schuin bovenin het vlees gestoken zat, en de andere keer aan de zijkant. Beide keren steeg de omgevingstemperatuur nagenoeg in hetzelfde tempo.
 
Hoi Kabouter,

Dank je wel. Sowieso goed te lezen dat het iets herkenbaars is.
Nee, die zaten niet op dezelfde plek. Hoewel is wel mijn hitteschild er tussen had liggen, dus het zal niet een kwestie zijn dat het vuur zich op één plek geconcentreerd had.
Nu zou het natuurlijk kunnen zijn dat de Meater beïnvloed wordt door de lagere temperatuur van het stuk vlees waar die in zit. Ook heb ik mijn hitteschild niet helemaal beneden liggen, waardoor de Inkbird wellicht beïnvloed wordt door de stralingswarmte daarvan.

Ik heb nu 2 stukken vlees gemaakt waarbij ik de Meater gebruikt heb, waarbij die de ene keer schuin bovenin het vlees gestoken zat, en de andere keer aan de zijkant. Beide keren steeg de omgevingstemperatuur nagenoeg in hetzelfde tempo.
Ikzelf ben ook teleurgesteld in de snelheid van het stijgen. Vind de smoes van micro-klimaat een tikkie zwak.
Dat gezegd hebbende, als je bouten op je hitteschild legt en daarbovenop een pizzasteen, dan zie je met een infraroodthermeter ook forse verschillen op je steen.
 
Welkom Simon, veel plezier en inspiratie hier!
 
Welkom Simon!
 
Welkom Simon, hier geen ervaring met de meater.
Alleen maar inkbirds en een thermapen.
 
Ikzelf ben ook teleurgesteld in de snelheid van het stijgen. Vind de smoes van micro-klimaat een tikkie zwak.
Dat gezegd hebbende, als je bouten op je hitteschild legt en daarbovenop een pizzasteen, dan zie je met een infraroodthermeter ook forse verschillen op je steen.
Ik heb ook werkelijk geen idee of het daadwerkelijk van invloed is, de stralingswarmte van de steen. Vreemde is namelijk ook weer dat de Meater en de Dome meter van Joe zelf nagenoeg dezelfde waarde aangaf.
Maar zoals gezegd is het "fijn" te lezen dat ik niet de enige ben. Positieve is ook dat de Meater verder wel erg goed werkt en qua inschatting van de resterende tijd wel accuraat is. Ook het draadloze aspect en de app hebben mij zeer positief verrast. Dus al met al zeker geen spijt van de aankoop!
 
Welkom!
 
Mijn broer heeft ook gehad in begin hij de meter gebruikte.
Bleek dat hij de pen te diep in het vlees stak.
Zo wordt de omgeving temperatuur sensor beïnvloed door het koude vlees.
 
Mijn broer heeft ook gehad in begin hij de meter gebruikte.
Bleek dat hij de pen te diep in het vlees stak.
Zo wordt de omgeving temperatuur sensor beïnvloed door het koude vlees.
Ah dank je wel, ga ik dat ook nog even een keer proberen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan