BasBQ
Beef en Steak

Vooraf kruiden of niet? Ierse Tomahawk

 

Stofken

Vuurmaker
Berichten
68
Deze beauty gaat straks op de Kamado Joe Classic II met de reverse sear methode. Dus ongeveer 45 minuten op 120 graden Celsius en dan opstoken tot 250-300 graden.
Maar de vraag is nu, op voorhand kruiden of niet en zo ja, met wat?

20230524_160948.jpg
 
Grasgevoerd?
Dan kan het wat mij betreft wel wat hulp qua smaak gebruiken, bijvoorbeeld Noskos The Steak.
Peper en zout doe ik er een uur of drie van tevoren op maar een rub meestal een half uurtje van tevoren.
 
En was het lekker met de kruiden?

Hij ziet er in ieder geval smakelijk uit.
 
Dat ziet er uit als een fijn stuk vlees (y)
 
Dit was het eindresultaat. Helaas geen foto's van na het snijden. Te veel honger!

Italiaanse kruiden, lookpoeder, gerookt paprikapoeder, koreander, komijn, peper en zout. Gewoon vanalles bij elkaar wat lekker is 😂 volgende keer zeker gewoon paprikapoeder ipv gerookt.

Wat betreft opwarmen tot 52 graden op de speksteen. Slecht idee. Droogt de zijkanten teveel uit. Beter op rooster met deflector eronder. Voor de rest wel mals binnenin.

20230524_180640.jpg
 
Lekker hoor!
Maar hoezo uitdrogen op speksteen?
Daar kan je toch juist een mooi korst mee zetten?
 
Lekker hoor!
Maar hoezo uitdrogen op speksteen?
Daar kan je toch juist een mooi korst mee zetten?
Klopt, je kan het mooi aankorsten, als je het kort doet op een hete steen.
Maar als je vlees 30 minuten op de steen ligt op te warmen, terwijl die zelf mee opwarmt, krijg je taaier vlees aan de buitenkant en minder een korst.
 
Ik doe het ook op het rooster opwarmen met de speksteen als deflector. Op die manier kan ook de rook er beter bij.
 
Wat je wel ziet met zo'n stuk als dit is dat de meeste kruiden verbranden. Zelf doe ik meestal gewoon achteraf kruiden met zout, peper en een scheutje goede olijfolie. Dan komt de smaak van het vlees goed naar voren.
 
Ik ben enkele jaren geleden een artikel tegen gekomen waar ze het hadden over 'osmose'. Ik vind het niet meer terug, jammer genoeg.
Daarin beschreven ze dat je bij een reverse sear de steak een uur op voorhand uit de koelkast haalt. Daarna 30 a 40 minuten voordat hij de Q op gaat, voorzien van grof zeezout. Deze trekt het vocht er wat uit, maar na oplossen wordt dat vocht terug in het vlees getrokken waardoor er in de eerste 1 à 2mm vlees de eiwitten afgebroken worden wat het vlees malser en lekkerder maakt. Minder lang zou het vocht niet de tijd krijgen om er terug in te trekken, en te lang zou het dieper in het vlees trekken dat weer andere reacties teweeg zou brengen.

Peper zou dan gestrooid worden na het searen voordat het opgediend wordt. Want peper verbrandt bij het grillen en kan een naar smaakje nalaten. Echter zeggen ze daarin ook dat dit van minder belang is bij reverse sear omdat de peperine reeds haar werk heeft gedaan voordat het schroeien begint.

Sinds dat artikel doe ik het altijd zo. Als ik een dry rub gebruik (coffeerub vind ik lekker bij steak), dan doe ik dit er al op wanneer ik hem uit de koelkast haal. Maar meestal wil ik mijn steaks zo simpel mogelijk en dus met peper en zout.

Ieder wat wils zeker? :D
 
Ik ben enkele jaren geleden een artikel tegen gekomen waar ze het hadden over 'osmose'. Ik vind het niet meer terug, jammer genoeg.
Daarin beschreven ze dat je bij een reverse sear de steak een uur op voorhand uit de koelkast haalt. Daarna 30 a 40 minuten voordat hij de Q op gaat, voorzien van grof zeezout. Deze trekt het vocht er wat uit, maar na oplossen wordt dat vocht terug in het vlees getrokken waardoor er in de eerste 1 à 2mm vlees de eiwitten afgebroken worden wat het vlees malser en lekkerder maakt. Minder lang zou het vocht niet de tijd krijgen om er terug in te trekken, en te lang zou het dieper in het vlees trekken dat weer andere reacties teweeg zou brengen.

Peper zou dan gestrooid worden na het searen voordat het opgediend wordt. Want peper verbrandt bij het grillen en kan een naar smaakje nalaten. Echter zeggen ze daarin ook dat dit van minder belang is bij reverse sear omdat de peperine reeds haar werk heeft gedaan voordat het schroeien begint.

Sinds dat artikel doe ik het altijd zo. Als ik een dry rub gebruik (coffeerub vind ik lekker bij steak), dan doe ik dit er al op wanneer ik hem uit de koelkast haal. Maar meestal wil ik mijn steaks zo simpel mogelijk en dus met peper en zout.

Ieder wat wils zeker? :D
Dit vehaal kan je terug lezen op de site van NOSKOS, kijk maar naar de reversec sear bereiding picanha. :D
 
Volgens mij is kruiden van welk stuk vlees dan ook een persoonlijke aangelegenheid. De één zweert bij peper en zout, iemand anders weer bij een rub. Gewoon uitproberen en uitvinden wat het beste bij jou (en je gezelschap) past. :D
 
In de VS zie je sinds vorig jaar heel vaak de term dry brine langskomen. Daarbij bestrooi je een uur of 12 (of langer) je steak met veel zout en legt hem dan onafgedekt op een roostertje in de koelkast.
Het vocht dat het zout onttrekt maakt vormt een pekel die weer door het vlees wordt opgenomen.
De koelkast is een agressieve omgeving voor je vlees en droogt de buitenkant wat uit.

Dit zorgt voor twee dingen. Meer smaak in je vlees en een betere korst want de buitenkant is droog.

Peper doe ik van te voren op mijn vlees. Bij verwarming geeft dat een stofje af, peperine, dat ook weer smaak geeft.

Maar speel er lekker mee. Je eet vast niet maar 1 keer steak. Dus probeer alles uit en kijk wat het beste bevalt 😁
 
Of gewoon enkel pezo en een chimichurri😉

Pezo inderdaad maar chimichurri :censored: ik zou dan toch echt voor Pico de Gallo gaan, vele malen lekkerder 🥰

 
Terug
Bovenaan Onderaan