BasBQ
Beef en Steak

Verschil in temperatuur tussen Weber thermometer en iGrill

 
 

BeeJee78

Vuurmaker
Berichten
58
Goedemorgen,

Ik ben van het weekend bezig geweest met spare ribs, die uiteindelijk goed gelukt zijn :)

Alleen viel het me op dat de keteltemperatuur die m'n igrill aangaf veel lager was dan de ingebouwde weber thermometer in de deksel.
De weber thermometer gaf ongeveer 140 aan, waar de iGrill nog rond de 100 bleef hangen.

Is iemand hier bekend mee? Of is er gewoon eentje niet goed?

 
Als je indirect werkt, heb je kans dat je ingebouwde thermometer boven de kolen hangt en jouw iGrill aan de indirecte zijde.
 
beide in kokend water houden

moeten ze 100 graden aangeven 
 
in de deksel zit hij ook wat hoger, warmer in de dome.
de omgevingsprobe van de igrill zit een stuk lager op je grill geklemd.
 
Stennis zei:
in de deksel zit hij ook wat hoger, warmer in de dome.
de omgevingsprobe van de igrill zit een stuk lager op je grill geklemd.

Ja dat zou een goeie reden kunnen zijn. Alleen welke temperatuur moet ik dan aanhouden?
 
Igrill.
je vlees ligt op het rooster en daar meet je.
 
Interessant artikel. Wel balen dat de dekselthermometer dus eigenlijk nutteloos is...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
-Danny- zei:
BeeJee78 zei:
Interessant artikel. Wel balen dat de dekselthermometer dus eigenlijk nutteloos is...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Het oogt leuk maar je hebt er idd weinig aan.

Is niet helemaal waar in mijn ervaring. Als je alleen maar een grove richttemperatuur nodig hebt, bijvoorbeeld 175-200 graden dan is de dome thermometer best bruikbaar. Ik doe dan dome temperatuur minus 25 en dat komt dan best aardig in de buurt van de roostertemperatuur. Ik gebruik dan eigenlijk geen roosterthermometer meer.

Voor nauwkeurig low & slow heb je er inderdaad weinig aan. Gisteren gaf mijn dome 130-150 graden aan en de roostertemperatuur was 100-110 graden.
 
Voor exacte meting inderdaad niet echt nuttig, maar nutteloos zeker niet. Als je eenmaal ongeveer weet wat het verschil tussen de temperatuur op roosterniveau verschilt met die van van de ingebouwde (Weber) thermometer, dan kan je hier prima rekening mee houden.
 
Ik moet zeggen dat in mijn WSM de roostertemparatuur op beide roosters bijna gelijk is aan de ingebouwde thermo. Scheelt maar 2 a 3 graden.

Verstuurd vanaf mijn SGP521 met Tapatalk

 
Daar waar het vlees ligt meten, is het meest nauwkeurig zoals aangegeven.
Dat een dekselthermometer nutteloos is ben in het (ook) niet mee eens. Als ik een bcc maak vind ik die dekselthermometer nauwkeurig genoeg om eens wat te noemen.
Dat je de dekselthermometer goed kunt gebruiken door 1x het temperatuurverschil te bepalen en dit zo toe te passen ben ik het ook nog niet zo mee eens. Vooral bij de WSM is het me opgevallen dat afhankelijk van de weersomstandigheden, dit temperatuurverschil meer of minder kan zijn. Voor een redelijke lijkt me dit daarom niet zo bruikbaar.
 
Dus samengevat: voor low & slow beter een thermometer op het rooster en voor minder langdurige dingen als BCC gewoon de dekselthermometer gebruiken.

Zo'n pin van BBQ Guru lijkt me trouwens handig!
 
dennis zei:
Dat je de dekselthermometer goed kunt gebruiken door 1x het temperatuurverschil te bepalen en dit zo toe te passen ben ik het ook nog niet zo mee eens. Vooral bij de WSM is het me opgevallen dat afhankelijk van de weersomstandigheden, dit temperatuurverschil meer of minder kan zijn. Voor een redelijke lijkt me dit daarom niet zo bruikbaar.
Hangt er helemaal vanaf van wat je op de Q maakt. Iets waarbij een paar graden meer of minder een groot verschil in eindproduct kan opleveren, dan ben ik het zeker met je eens. Maar in dat geval zou ik al ?berhaupt nooit op de ingebouwde thermometer af gaan en eentje gebruiken met een probe.

Voor iets wat minder afhankelijk is van een exacte temperatuur maakt het niet veel uit. Koude weersomstandigheden zorgen er voor dat je meer brandstof moet stoken om een bepaalde temperatuur constant te houden, maar mijn ervaring blijft dat het verschil tussen roosterniveau en dome ook dan ongeveer nog steeds even groot is. Kan een paar graden meer of minder zijn maar niet meer dan dat.
 
DanBras zei:
maar mijn ervaring blijft dat het verschil tussen roosterniveau en dome ook dan ongeveer nog steeds even groot is. Kan een paar graden meer of minder zijn maar niet meer dan dat.

Bij mij zit er soms 15 graden verschil tussen de dome temperatuurmeter van de WSM en de maverick boven het bovenste rooster.
Soms is dit verschil maar een graad of 2-3 (afleesnauwkeurigheid onder voorbehoud). Weet niet waar dit door veroorzaakt wordt; de probe plaats ik meestal zo veel mogelijk in het midden van het rooster, maar er zal toch soms misschien iets met de luchtstroom (+ damp vanuit waterpan) gebeuren waardoor deze verschillen gemeten worden.
 
dennis zei:
......soms misschien iets met de luchtstroom (+ damp vanuit waterpan)......
Dit is een verschil met hoe ik mijn WSM gebruik en kan inderdaad misschien verklaren waarom we verschillende afwijkingen hebben. Ik dek de waterpan alleen af met alufolie maar vul deze dus niet  :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan