BasBQ
Beef en Steak

Verbruik briketten

Dennis, heb jij er echt last van dan ?
Mijn ervaring tot nu toe met een DigiQ is dat deze voor een erg stabiele smoker zorgt. Ik heb ondertussen diverse verschillende sessies achter de rug (PP, ribs enz) en merk weinig van schommelingen. Ik heb 1 keer met een te volle starter de ventilator opening geknepen omdat de temperartuur niet zakte, maar dat is dan ook het enige. Sterker nog soms is de temperatuur zo stabiel dat ik de controller nakijk of deze niet gewoon hangt  ;D
 
Ik merk dat hij door schiet als ik hem open heb gehad. Door het schuifje op de blower te knijpen is er geen trek en voorkom ik dat, doe het zo al een aantal jaar.  Voor mij werkt dit.
 
Misschien dat ik het verkeerd heb opgeschreven, maar het is meer een vraag dan een opmerking van mijn kant.
 
Heb nooit echt veel last van temperatuurschommelingen als ik de deksel heb verwijderd. Doe dat idd heel rustig, alleen al vanwege alle draden die overal zitten. :D
Die NanoQ is zo'n fijn apparaatje.

Ik lees op sites in Amerika wel eens over het knijpen van je nanoQ. Hebben jullie hem altijd helemaal open of speel je er wel eens mee?
 
Met de Digiq speel ik er mee, maar de blazer is veel krachtiger dan de NanoQ
 
Als ik met een kleine start begin dan gewoon open. klimt wat langzaam op maar blijft dan uren stabiel
 
Schuifje van de viper staat bij 100% open tot ik op zo'n 20 graden van mijn gewenste waarde afzit, dan zet ik hem half dicht.

@Boldeagle, het was ook gewoon mijn antwoord  op jouw vraag :) Yep, ik merk het en dat is mijn manier om er geen last van te hebben :D
 
noskos zei:
Schuifje van de viper staat bij 100% open tot ik op zo'n 20 graden van mijn gewenste waarde afzit, dan zet ik hem half dicht.

Maar wat is de reden om hem half dicht te zetten dan? Als je op de gewenste waarde zit, dan slaat je viper toch gewoon niet aan of ben ik nou na?ef.
Sorry dat ik zo doorvraag, maar ik probeer het te begrijpen.
 
Vragen zijn geen probleem!

De Viper blaast behoorlijk sterk, door hem te knijpen geeft hij steeds kleine pufjes in plaats van 1 stevige waardoor  de temperatuur misschien iets meer gaat schommelen.

Kijk maar als je een blaasbalg gebruikt bij de openhaard, als je het zachtjes doet of hard daar zit nogal wat verschil in. Met een Viper is het verschil natuurlijk niet zo groot, maar je wil de temperatuurschommelingen zo klein mogelijk houden.
 
Volgens de handleiding cre?er je ook nog een openstaand tochtgat, ikzelf heb deze ervaring niet maar mijn wsm staat in een hoek misschien dat dit nogal wat uitmaakt 
 
Hmm, makes sense. Ik ga daar eens een beetje mee spelen. Kleine pufjes. Thanks.
 
Mijn reden is om de natuurlijke trek te verminderen. De DigiQ doet dan het werk, niet de natuur ;)
 
geef maar een gil als ie klaar is ;)
 
noskos zei:
Mijn reden is om de natuurlijke trek te verminderen. De DigiQ doet dan het werk, niet de natuur ;)

Dat verbaast me. Er is toch (bijna) helemaal geen natuurlijke trek?
Als ik de NanoQ aan heb dan zijn al mijn vents gesloten en doet het apparaatje zijn werk: puf, puf, puuuuuuuf.
Wat versta jij dan onder natuurlijke trek?
 
Als je topvent open staat krijg je door de opstijgende warme lucht trek door je ventilator heen als deze uit staat. Bij een open deksel gaat dit veel sneller door de vent waar de fan opzit tijdelijk af te sluiten ga je deze trek tegen.

Even een kleine topic hijack, in het kader van de doe hetzelf met de controllers ben ik wel geinteresseerd in de blaaskracht van de fans, wie wil zijn controller meenemen naar de meat and greet voor een vergelijkend waren onderzoek?
 
Wanneer is de meat&greet? Als ik kan neem ik hem mee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan