BasBQ
Beef en Steak

Toe aan een grotere kamado, welke ?

Eventueel is Grill Guru ook een optie, wordt ook compleet geleverd. Is goedkoper als een KJ, alleen zal de garantie "minder zijn" als een KJ.
 
Grill guru is de goedkopere lijjn van the Bastard.
 
Hoi

Nu heb ik geen kamado dus daar kan ik je niet mee helpen.
Wel bbq ik al een tijdje en voor wat betreft je temperatuur vraag :
Kies de juiste brandstof. Hier op het forum Is door Frits een prachtig topic gemaakt mbt diverse brandstof. Lees dat eens door.
En naast goede brandstof moet je altijd even wennen aan je bbq. Wat werkt het beste, hoeveel brandstof, stand van de lucht schuiven, etc.

Als je een beetje goede brandstof hebt en voldoende zuurstof krijg je vanzelf hoge temperaturen.
Waarom het niet zou kunnen op een kamado Joe Jr, geen idee.

Succes met je keuze en zoals vaker gezegd : koop niet te klein. Je hebt nooit ruimte genoeg, altijd te weinig
 
Reob84 zei:
Kwam ik toevallig tegen op bva auctions, maar geen idee wat voor merk dit is hoor, dan zit je wel met een mega kamado haha..

Just for info, mischien zijn er geintresseerden.

1 stuk  keramische barbecue grill
https://www.bva-auctions.com/auction/lot/38985/12351187 https://www.bva-auctions.com/auction/lot/38985/12351187


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Let wel dat hier nog veilingskosten (volgens mij 16%) overheen gaan en daarna nog een 21% btw. Dit is denk ik echt niet aantrekkelijk.

Vooral in je eerste posts leek het alsof je al je keuze had gemaakt en voor de KJ jr. wou gaan. Maar echt, die is te klein, ook als je die 13" erbij houdt. Beter spaar je idd nog even door. Bij mij staat de MM wel 75% van de keren aan boven de Large, maar die Large heb ik toch echt nodig voor gerechten als ribs of wanneer er meer dan twee personen langskomen.

Je zou bijvoorbeeld ook nog voor een Large model Auplex oid kunnen gaan met jouw budget. Of als je echt gecharmeerd bent van die KJ jr., dan zou je daarnaast nog een Weber 47 of nog beter een Weber 57 tweedehands kunnen scoren op MP ofzo. Gewoon, voor als je hem nodig hebt.

Bij mij is het: Het aantal bbq's dat men dient te bezitten is Q+1. Waarbij Q het huidige aantal bbq is die ik bezit....
 
Heb je in ieder geval geen ruimte te kort :D
 
Of je kan nog verder doorsparen en voor een RVS Kamado gaan de Caliber Pro Kamado, deze vervangt mijn BGE Large en door de materiaalkeuze zal deze een lang leven beschoren.  :)
 
Gezien je budget zou ik zeker voor de Grill Guru Classic Large (+/- ?650 - ?700 als je goed zoekt).
Ik zou ook zeker niet kleiner gaan dan een Medium, maar het liefst een Large.
Dan blijven budgettechnisch de Chinese kamado of de Grill Guru Classic over en met de Grill Guru is echt maar weinig mis.
Mooie, nette, stevige en compleet geleverde kamado met nette garantie gezien de prijs.
 
Hey

Bedankt voor jullie tips.

Ik ga de posts allemaal nog eens doornemen. En zal mijn keuze uitzetten.

Ik zal ook zeker de grill guru large nader onderzoeken.

Bedankt allemaal


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Reob84 zei:
KamadoJor zei:
Ik heb een Kamadoe Joe Junior. Ik heb destijds voor de Jr gekozen i.t.t. een Classic omdat ik eerst wilde kijken of een Kamado wel leuk vond en daarna eventueel een grotere kopen.

Ik kan op de Junior heel veel klaarmaken, maar het grote gemis is toch echt ruimte op het rooster. Er kan veel op, maar als je meerdere dingen tegelijk wilt klaarmaken zoals vlees en aardappels en groenten, dan kom je er al snel achter dat je ruimte tekort komt. Ik vind het best stressen om verschillende dingen ongeveer tegelijk klaar te hebben ?n zelf ook nog kunnen eten. En dan zijn wij een gezin van twee volwassenen en ons 8-jarige zoontje.

Mijn advies: spaar door voor een Kamado Joe Classic II.

Hey

Ja ik snap wel wat je bedoelt, heb de Jr in het echt even bekeken vandaag, maar voor mij denk ik wel genoeg ruimte is. Mijn vrouw is een kook gek, en ik zal zelf er alleen vlees op bereiden. Ik denk toch met een ribsrack er een paar spareribs erop te kunnen bereiden. En pulledpork, hele kippen etc.

Alleen ik vraag me af, want ik had dat her en der gelezen. Krijg je de joe jr goed hoog op temperatuur? Of heb je daar geen last van gehad?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Spareribs : er kunnen twee strengen op als je die door de helft doet en dan de 4 helften in een ribrack zet (Ik gebruik het ikea pannenrekje)
Pulled Pork 3Kg : check
Hele kip : nooit geprobeerd.

Vergis je niet in de grootte van het rooster. Ja, het is relatief groot, maar je hebt namelijk niet het hele rooster tot je beschikking als je indirect gaat. het vlees dat op de buitenste 2-3 cm ligt verbrandt hoogstwaarschijnlijk omdat daar de warmte omhoog komt.

 
KamadoJor zei:
Reob84 zei:
KamadoJor zei:
Ik heb een Kamadoe Joe Junior. Ik heb destijds voor de Jr gekozen i.t.t. een Classic omdat ik eerst wilde kijken of een Kamado wel leuk vond en daarna eventueel een grotere kopen.

Ik kan op de Junior heel veel klaarmaken, maar het grote gemis is toch echt ruimte op het rooster. Er kan veel op, maar als je meerdere dingen tegelijk wilt klaarmaken zoals vlees en aardappels en groenten, dan kom je er al snel achter dat je ruimte tekort komt. Ik vind het best stressen om verschillende dingen ongeveer tegelijk klaar te hebben ?n zelf ook nog kunnen eten. En dan zijn wij een gezin van twee volwassenen en ons 8-jarige zoontje.

Mijn advies: spaar door voor een Kamado Joe Classic II.

Hey

Ja ik snap wel wat je bedoelt, heb de Jr in het echt even bekeken vandaag, maar voor mij denk ik wel genoeg ruimte is. Mijn vrouw is een kook gek, en ik zal zelf er alleen vlees op bereiden. Ik denk toch met een ribsrack er een paar spareribs erop te kunnen bereiden. En pulledpork, hele kippen etc.

Alleen ik vraag me af, want ik had dat her en der gelezen. Krijg je de joe jr goed hoog op temperatuur? Of heb je daar geen last van gehad?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Spareribs : er kunnen twee strengen op als je die door de helft doet en dan de 4 helften in een ribrack zet (Ik gebruik het ikea pannenrekje)
Pulled Pork 3Kg : check
Hele kip : nooit geprobeerd.

Vergis je niet in de grootte van het rooster. Ja, het is relatief groot, maar je hebt namelijk niet het hele rooster tot je beschikking als je indirect gaat. het vlees dat op de buitenste 2-3 cm ligt verbrandt hoogstwaarschijnlijk omdat daar de warmte omhoog komt.


Heeft u een KJ Jr.?

Groetjes


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Een deel van je vraag zit in de antwoorden. Ik hoor heel veel goede tips en adviezen en niemand die zich meldt met een KJ Junior, waarom zou dat zijn?

Het is een beetje als met de Weber denk ik. 47 cm is prima, kun je in principe alles op maken. Maar de 57 cm is een stuk fijner om mee te werken en niet alleen vanwege dat extra stukje oppervlak.

Mijn medium egg deed ook alles wat ik wilde, was wat krap voor 4 personen, maar daar kun je je op aanpassen.
Die had ik voor een langere tijd om te testen. Na een jaar heb ik toen mijn Large gekocht omdat ik erachter was dat ik een kamado echt wilde en als ik er dan toch geld aan uit ging geven het gelijk iets moest zijn waar ik lang plezier van wilde hebben.
Na aanschaf kwam ik er achter dat de Large fijner werkte voor hoe ik ermee om ga.

Hoeveel klachten zie je over die temperaturen? Al die kamado?s zijn min of meer gelijk. Het zou kunnen komen door kleine of te weinig gaten in het kolenroostertje. Op te lossen met een kick ash basket.
Dat lijkt me verder de enige beperking voor een hoog vuur.

Ik laat bij de BGE alle houtskool er gewoon in liggen. Hark het even door voor een sessie. Je hebt dan kleine stukjes die in de gaten kunnen gaan zitten. Bij de large veeg ik naar de voorkant en maak de rest vrij. De voorste gaatjes zijn dan geblokkeerd.
Op die manier heb ik daar een iets koelere zone.

Bij de medium lukte dat niet en kon ik elke 3 sessies alle houtskool eruit halen om de gaatjes vrij te maken omdat je anders niet heel heet kon.

Bij de bastard hark ik nog steeds naar voren maar probeer ik ook mijn hoeveelheid houtskool in te schatten. De Bastard is dieper en anders moet ik erg kloten met heel veel kolen omharken.

Lang verhaal, maar elke barbecue is anders, elk model heeft zijn eigen eigenschappen en reageert weer anders. Dat hij niet heet brandt moet op te lossen zijn.
 
Ook de kwaliteit van je houtskool kan daarin de beperkende factor zijn ;)
 
De airflow is beperkender dan je houtskool naar mijn mening. Je krijgt alles wel heet op den duur als je er maar genoeg lucht bij doet.
 
Zeker!
 
Hey!!

Vandaag hier in de lokale zaak een grill guru classic tegengekomen tot mijn grote verbazing.

Een prijs van ?695 en ook vrij compleet geleverd.

Ik zie deze wel zitten, alleen nou vraag ik mij weer iets af nattuurlijk ( waar de verkoper geen duidelijk antwoord op had ).

De margrietschijf en de hele dop boven op is van staal ipv gietijzer.

Is dit evt te vervangen voor een gietijzeren model? Of kan staal net zo goed als gietijzer?

Groetjes


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Mijn gietijzeren dop woont binnen. Doe altijd een BGE keramische dop op mijn Bastard na het gebruik.

Geen idee of je die Grill Guru dop makkelijk eraf haalt of dat hij geschoefd zit of zo.
Weet ook niet of er dan zo?n schoorsteentje of gietijzer op past.

Ik ben zaterdag bij Harlem, als ik het niet vergeet dan kijk ik even hoe dat zit.
 
Reob84 zei:
De margrietschijf en de hele dop boven op is van staal ipv gietijzer.

Is dit evt te vervangen voor een gietijzeren model? Of kan staal net zo goed als gietijzer?


Goede geleiding en warmtecapaciteit (gietijzer) zijn leuk, maar nvt voor de margrietschijf.
Als het ontwerp en de uitvoering goed is (geen gigantische kieren waardoor je niet kunt regelen) kan ik eigenlijk niet bedenken waarom een gietijzeren margrietschijf per definitie beter zou zijn dan een (plaat)stalen.
 
dennis +1

Die stalen schijf op de Classoc Large is prima hoor.
Eventueel zou je er later een chimney cap o.i.d. op kunnen zetten.
Ik ben zelfs meer gecharmeerd van stalen caps (heb ik op mijn KJ) dan van gietijzer (heb ik op mijn Mini) omdat het minder onderhoud vergt en makkelijker schoon te maken is.
Echter allebei prima, maar ik zou mijn keuze nooit af laten hangen van een margrietschijf.

Heb die kamado mijn broertje ook aangeraden. Echt een mooie kamado voor het geld wat je eraan kwijt bent.
Van die 5 jaar garantie kan je wat vinden, maar er mag wel heel wat aan kapot gaan voordat je aan de kosten van een KJ of BGE zit.

En ik ben zeker niet bevooroordeeld of emotioneel verbonden, heb zelf een Kamado Joe, maar die Grill Guru's zijn gewoon mooie apparaten.
Veel voor weinig, zeg maar.
 
Eerst maar eens een antwoord op zijn vraag of de Jr hoge temp aan kan.
Antwoord is ja, ik maak er zelf ook pizza's op met rond de 325 graden, gaat makkelijk.
Laag gaat ook makkelijk, kortom ik vind het een ideale kleine kamado voor een redelijke prijs met alles er op en er aan.
Ik heb er een op mijn volkstuin en daar kook ik zomers bijna dagelijks op voor twee tot vier personen
Ik heb thuis ook een medium BGE, die is wat groter en daar kan dus meer op (en dat is prettig), maar verder doe ik hetzelfde met de Jr als op de medium.

Nu even over de vraag of je door moet sparen voor een large.
Tja...
Als je de ruimte hebt, zowel qua budget als fysiek, is dat natuurlijk een goede keus.
Beter mee verlegen, dan om verlegen is het spreekwoord, ook al omdat je al een kleine kamado hebt.
Aanvullend: Extra voordeel van een large is dat je er meer spullen voor kan krijgen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan