BasBQ
Beef en Steak

Tips voor pizza bakken op bbq

richard0501 zei:
Juulvh zei:
@Richard0501, ik had van de week een nieuwe pizzasteen bij italieplein.nl besteld, dus ik heb daar ook maar gelijk een pak 00 bloem bij besteld, speciaal voor pizza's met de langere rijstijd. Toffe app ook! Alleen nog even uitzoeken wat ze met de verschillende codes van typen gist bedoelen.

ik gebruik altijd IDY  instand dry yeast...  , CY is denk ik verse gist,  FSD (type motor van Ford, LSD  das voor mij ander niet bestemd....

Daar ben ik nu ook van uit gegaan, na wat googlen was het duidelijk. Vandaag het deeg gemaakt en in de koelkast geplaatst tot morgenavond. Volgens italieplein.nl is deze bloem geschikt voor rijstijden van 24 tot 48 uur in de koelkast. Morgen gaat het gebeuren
 
Nou, ik dacht er een mooi verslag van te gaan maken in high&fast, maar dat is het niet waard. De tweede keer pizza bakken voor mij, geen verbrande bodems dit keer, maar dat lukt ook niet gemakkelijk wanneer de temperatuur nauwelijks boven de 170 graden uit komt xD Ik heb wel eens een volle kolenstarter met briketten in de bbq leeggekiept, en haalde daarmee met gemak 200/250 graden. Hierom dacht ik met een zelfde hoeveelheid houtskool de 300 wel aan te moeten kunnen tikken, of in ieder geval boven de 250. Maar helaas, bij het erin kiepen van de hete houtskool ging de temperatuur even naar 200 graden, en zakte vervolgens alsmaar lager. Ik heb vervolgens de hele zooi maar in de oven gezet zodat we toch lekkere pizza konden eten :)

Aan de pizza zelf lag het dus niet. Deeg gemaakt van goede italiaanse bloem aan de hand van de PizzApp+. Ik blijf het wel lastig vinden om de pizza uit te rollen en vervolgens op een schep te krijgen, maar dat zal ik wel wat meer moeten oefenen. Goede reden om meer pizza's te maken :)

Ik denk dat mijn bbq ook verre van geschikt is hiervoor. Je wilt normaliter de kolen rondom de steen leggen, maar daar is niet veel ruimte. Ik wilde al graag een kamado, maar dat verlangen wordt nu alleen maar groter.
 
Juulvh zei:
Aan de pizza zelf lag het dus niet. Deeg gemaakt van goede italiaanse bloem aan de hand van de PizzApp+. Ik blijf het wel lastig vinden om de pizza uit te rollen en vervolgens op een schep te krijgen, maar dat zal ik wel wat meer moeten oefenen. Goede reden om meer pizza's te maken :)

belangrijk is niet te lang kneden, en voldoende bloem gebruiken op je werkbank, en rollen moet je helemaal niet doen..    succes volgende keer
 
Hans zei:
Da's niet in de buurt helaas :(
Hoe heb je hem rond gekregen?

Eerst een voorwerp gezocht dat de gewenste diameter heeft en met een stift afgetekend op de steen.
Slijpschijf en een schijfje voor steen erop losgelaten.

Best wel mondmasker gebruiken want er komt wel een stofwolkje af  ;)
 
Stijn zei:
Hans zei:
Da's niet in de buurt helaas :(
Hoe heb je hem rond gekregen?

Eerst een voorwerp gezocht dat de gewenste diameter heeft en met een stift afgetekend op de steen.
Slijpschijf en een schijfje voor steen erop losgelaten.

Best wel mondmasker gebruiken want er komt wel een stofwolkje af  ;)


Dank je wel Stijn.
Wat voor een schijfje heb je gebruikt?
 
richard0501 zei:
Juulvh zei:
Aan de pizza zelf lag het dus niet. Deeg gemaakt van goede italiaanse bloem aan de hand van de PizzApp+. Ik blijf het wel lastig vinden om de pizza uit te rollen en vervolgens op een schep te krijgen, maar dat zal ik wel wat meer moeten oefenen. Goede reden om meer pizza's te maken :)

belangrijk is niet te lang kneden, en voldoende bloem gebruiken op je werkbank, en rollen moet je helemaal niet doen..    succes volgende keer

Ik ben uitgegaan van tussen de 10 en 15 minuten kneden. Te kort was ook weer niet goed heb ik gelezen. En voor het officiele napolitaanse recept mag je inderdaad geen gebruik maken van een roller, maar ik geloof niet dat dat qua smaak veel uit zal maken.
 
Juulvh zei:
richard0501 zei:
Juulvh zei:
Aan de pizza zelf lag het dus niet. Deeg gemaakt van goede italiaanse bloem aan de hand van de PizzApp+. Ik blijf het wel lastig vinden om de pizza uit te rollen en vervolgens op een schep te krijgen, maar dat zal ik wel wat meer moeten oefenen. Goede reden om meer pizza's te maken :)

belangrijk is niet te lang kneden, en voldoende bloem gebruiken op je werkbank, en rollen moet je helemaal niet doen..    succes volgende keer

Ik ben uitgegaan van tussen de 10 en 15 minuten kneden. Te kort was ook weer niet goed heb ik gelezen. En voor het officiele napolitaanse recept mag je inderdaad geen gebruik maken van een roller, maar ik geloof niet dat dat qua smaak veel uit zal maken.
Ik kneed totdat alle klontjes eruit zijn en het deegzacht aanvoelt max 10 minuten. De deegballen na de eerste rijs goed op spanning zetten. En na de 2e rijs  goed bloem erop, beetje platdrukken en met je vinger toppen op rekken. Daarna oppakken en op je handen stretchen. Nog een beetje bloem op je werkblad . Bodrm neerleggen , rond maken en beleggen. ( niet te lang wachten). Bloem op je pizzaschep , afkloppen en dan in onder je pizza schuiven.  Oefening baart kunst..

Verstuurd vanaf mijn S30mini met Tapatalk

 
richard0501 zei:
Oefening baart kunst..
en een boze vrouw, met heel de keuken in de bloem  :D :p
 
Hans zei:
Stijn zei:
Hans zei:
Da's niet in de buurt helaas :(
Hoe heb je hem rond gekregen?

Eerst een voorwerp gezocht dat de gewenste diameter heeft en met een stift afgetekend op de steen.
Slijpschijf en een schijfje voor steen erop losgelaten.

Best wel mondmasker gebruiken want er komt wel een stofwolkje af  ;)

Dank je wel Stijn.
Wat voor een schijfje heb je gebruikt?

Standaard voor steen, diamantschijfje (zelfs met gleuven in) had meer moeite als een standaard steen slijpschijf.

In onze oven in huis heb ik dezelfde gelegd maar dan vierkant gelaten.
Mijn vrouw bakt hierop altijd het brood.
8094cc5f4544806e082455fb64c5c791.jpg
 
Ga ik proberen, dank je wel. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan