BasBQ
Beef en Steak

Tips voor aanschaf Dutch Oven

 
 

henkman

Vuurmaker
Berichten
51
Ik zit al een tijd te kijken om een Dutch oven/ Dutch Oven set aan te schaffen en heb nu besloten mezelf een kerstcadeautje te geven waar de rest van het gezin van mee kan profiteren :)
Er is alleen aardig wat keus dus ik sta open voor tips..

Ik heb een paar sets gezien waar mijn interesse naar uitgaat en ben benieuwd of er hier mensen zijn met ervaring met een van deze sets?
Ook ben ik benieuwd of de inhoud van de grootste pan van deze sets voldoende is voor een gezin van 4...




Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips mbt een mooie set om te starten.
 
Gewoon de "dingen" die je wenst "los" kopen, dan kun je voor de gewenste afmeting gaan, en de accessoires kopen die je nodig hebt.
Bij sommige sets zitten bijvoorbeeld accessoires die NIET in/op een kamado passen/nodig zijn, maar enkel nodig als je de DO buiten in het open veld gebruikt.
 
Ik heb gietijzer van Petromax en van Lodge. Tussen beiden zit behalve een prijsverschil ook een verschil in ruwte/ grofheid van het gietijzer. Lodge is veel gladder dan Petromax. Ook na langdurig gebruik ( ik heb het al een jaar of 10 en gebruik het wekelijks), blijf je dat verschil wel merken. Bij de Dutch oven vind ik dat minder een nadeel, dan bij de skillet. Mijn advies zou dus zijn Dutch oven Petromax, goed betaalbaar. En skillets Lodge. Stuk duurder, maar het in mijn optiek wel waard.
 
Ga je die ook op je kamado of barbecue gebruiken? Dan goed kijken welk formaat je kwijt kan. Ik heb nu een 9qt do voor mijn bge large en dat is echt heerlijk werken!
 
Dank zo ver voor de reactie.
Ik ga ze idd ook op de Kamado gebruiken, weet ook al welk formaat ik moet hebben en heb al wel een idee welke het gaat worden.
Komende twee weken vakantie en heb een dagje in de planning staan om erop uit te gaan om mijn bbq hoekje uit te breiden ;-)
 
Dominique +1. Kijken wat je wilt hebben en losse delen kopen. Petromax is prima spul
Vaker bij de welkoop ketels van dutch windmill, zijn ook in orde.
Let wel op dat je en ketel z9nder pootjes koopt.
Skillets van valhal, lodge en petromax zijn allen prima.
Wel alles goed schoonmaken en fatsoenlijk inbranden.
Succes.
 
Door drukte was het er even niet van gekomen maar onlangs bij bbq experience een dutch oven besteld en vandaag eindelijk in gebruik genomen voor een simpele maar (hopelijk) lekkere pulled chicken...
Komende tijd maar eens wat recepten verzamelen zodat er in de weekenden weer meer gehobbyd kan worden
4dc2b168addcfa6b4d54aac8f3baf1aa.jpg
353eab3b0c0568edaf0d0da7820444a5.jpg


Verstuurd vanaf mijn Pixel 8 met Tapatalk
 
Deze heb ik ook. Heb je de large? Ik vind m heel fijn, alleen om brood te bakken is ie dan eigenlijk net weer te groot en krijg je altijd een beetje een platter brood.
 
Ik ben niet zo heel dol op gietijzer.
Ik zal het maar eens een keer zeggen. Als je het niet mooi bijhoudt of goed onderhoudt roest ie onder je kont weg.
Mijn Weber dutch oven heeft daar totaal geen last van, ga er van uit dat hij geemaiileerd is.
Ik zou dus zeker een geëmailleerde kopen.
denk aan merken als Le Creuset etc.
 
Ik ben niet zo heel dol op gietijzer.
Ik zal het maar eens een keer zeggen. Als je het niet mooi bijhoudt of goed onderhoudt roest ie onder je kont weg.
Mijn Weber dutch oven heeft daar totaal geen last van, ga er van uit dat hij geemaiileerd is.
Ik zou dus zeker een geëmailleerde kopen.
denk aan merken als Le Creuset etc.
Voor het grootste gedeelte mee eens
Een gietijzer grillrooster vergt heel veel onderhoud, de patinalaag die je er met moeite op hebt gekregen brandt er zo weer af, en roest inderdaad onder je kont weg.
Mijn Gietijzeren skillets vind ik heel prettig werken, en ja je moet een beetje oppassen, zeker in het begin geen zure dingen erin. Voor de DO geldt hetzelfde die gebruik ik daarom bijna nooit, in plaats daarvan mijn gietijzeren en volledig ge-emailleerde gietijzeren Staub (braad/stoof )pan, naast Le Crueset het andere Franse top pannenmerk. Hangt alleen een prijskaartje aan. Die van mij op marktplaats kunnen scoren voor een redelijk bedrag.
Ik heb ook nog een volledig ge-emailleerde Ikea pan (made in China) die is wel OK maar is in de verste verte niet de kwaliteit van de Staub.
Dan rest nog wel de vraag, hoe ga je de DO gebruiken? Alleen op de BBQ of ga je hem ook solo gebruiken met kooltjes erop/eronder of hangend boven open vuur aan een driepoot met ketting?

Als bovenstaande vraag met Nee wordt beantwoord zou ik zoals @SandyMan adviseert voor een volledig ge emailleerde pan gaan.
 
Hier een Dutch oven van the windmill en een skillet van Valhal. Ik ben er heel tevreden over. Voor mij geeft het ook een leuke dimensie aan het buitenkoken. Daarom is het schoonmaken voor mij ook minder een punt. Ik ben erg gehecht aan mijn spullen dus ben er zuinig mee. Overigens ervaar ik het schoonmaken en/of inbranden niet echt als een last..als je het gewoon bijhoudt dan kost het minder tijd..maar dan moet je ook consequent zijn. Ik doe na het eten meteen schoonmaken en met de restwarmte van de kamado laat ik de skillet of DO goed opdrogen zodat roest geen kans heeft. Zelfs een likje crisco gaat er soms in als ik zie dat ie dof wordt.

Al met al niet al te veel moeite maar veel plezier!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik ben niet zo heel dol op gietijzer.
Ik zal het maar eens een keer zeggen. Als je het niet mooi bijhoudt of goed onderhoudt roest ie onder je kont weg.
Mijn Weber dutch oven heeft daar totaal geen last van, ga er van uit dat hij geemaiileerd is.
Ik zou dus zeker een geëmailleerde kopen.
denk aan merken als Le Creuset etc.
Hier zit ik dus ook mee. Zit ook erg te twijfelen om de weber DO te kopen, vind hem wel wat prijzig….maar het gebruiksgemak daarentegen compenseert dat denk ik weer! En daarnaast, de deksel kun je volgens mij ook los als bakplaat gebruiken…scheelt een plancha?!
 
Ik heb sinds januari een DO.
Heb hem een paar keer gebruik. 2 x soep, 2 x chili concarne en 1 x een brood bol.
En ik moet er nodig weer meer mee gaan doen :)

Vond de prijs " meevallen". En de deksel kun je ook als een soort skillet gebruiken. Ik heb de 9 liter gekocht. Dat is wel een apparaat maar met 6 man die van de BBQ eten is dat prima.

Linkje ter info.

tempImageRAEqQN.png


tempImageNR9JKA.png


tempImagerBiJyt.png
 
En daarnaast, de deksel kun je volgens mij ook los als bakplaat gebruiken…scheelt een plancha?!
Klopt.
Dat is de huidige versie.
Ik heb de versie daarvoor, moet ik toegeven.
Daar zag dat handigheidje nog niet in.
IMG_3417.jpeg
 
Gietijzer is een feest, heerlijk om mee/in te werken.
Onderhoud, is deel van het plezier, en net zo leuk en noodzakelijk als het onderhoud van uw/mijn andere hobbys.
Auto's en vrouwen/partners moet je ook onderhouden, anders.......roesten die ook (vast).
 
Terug
Bovenaan Onderaan