BasBQ
Beef en Steak

temperatuur regeling BGE

Poten naar beneden zorgt inderdaad voor een betere luchtstroming omdat er dan meer ruimte tussen de firering en de platesetter zit. Ik leg de pizzasteen altijd op de platesetter met pootjes naar beneden en werkt perfect
 
Sinds ik Dammers houtskool gebruik heb ik eigenlijk nooit meer last van dit soort problematiek, maar bij BlackRanch had ik het ook wel regelmatig (waarschijnlijk door gruis, wat ik veel in die zakken aantrof, maar dat kan aan de leverancier liggen) en moest ik regelmatig mijn ei helemaal leegruimen en weer opnieuw inrichten. Daarna ging hij wel weer als een jekko. Met gemak naar de 500+ zeg maar. Met of zonder platesetter.
Sinds ik Dammers gebruik heb ik dat niet meer hoeven doen. Ik vul 'm alleen nog maar van bovenaf bij en heel soms haal ik wat as uit de onderkant weg met mijn pookje.
 
Ik herken dit fenomeen ook bij mijn BGE L. Dat de temperaturen hoog oploopt totdat je de magrietschijf (daisywheel) plaatst.
Dit gebeurt meestal als je de toestel net hebt geactiveerd. Door het niet plaatsen van de magrietschijf en een koud toestel hebt ontstaat er een grote trek in het toestel. Door deze grote trek gaat de warmte via de binnenwand direct naar buiten, voel maar bij de schoorsteen en zie hoe hard de hete lucht wordt er uit geperst.(Pas op! Dit kan gvd heet zijn, verbrand je vingers of ogen niet). Als testje kun je in het midden van je ei een probe plaatsen zie de grote temperatuur verschillen met de meter van de BGE bij de wand. Deze trek is normaal en komt bij elk (combi)ketel, kachel, etc. voor.
Door de trek verlaat de warmte snel uit het toestel en wordt jou 2 cm dikke keramiek niet (snel) warmer op en je bent de houtskool min of meer aan het affakkelen. Met de magrietschijf kun je de rookgassen langer in het toestel houden.
Mijn ervaring leert om het toestel het snelst op te warmen door pas nadat de aanmaakblokjes zijn uitgebrand de deksel dicht te doen en meteen de magrietschijf plaatst (uiteraard gaatjes open, stukje openschuiven mag maar niet te veel). De BGE beloofd binnen 15 minuten bedrijfsklaar te zijn, maar dat is meer voor direct bbq niet voor indirect of slowcooking.

De positie van de platesetter, dus pootjes naar boven of naar beneden heeft ook invloed op. Ik ben achter gekomen dat wanneer de pootjes boven wijst, de temperatuur met moeite de 200 graden haalt. Vergeet ook niet de as die buiten de vuurring valt ook regelmatig schoon te maken, dwz de complete vuurring uit de BGE halen en de bodem afpoetsen.
 
Is de BGE koud dan vind ik het geen moeite om de grote stukken houtskool eruit te halen en dan even met de stofzuiger al het as weg te halen.
Op zo'n manier begin je de volgende sessie met een z.g.a.n. BGE.

In de 48 uur dat ik met de BGE large heb mogen spelen merkte ik dat de hogere temperaturen makkelijker te behalen zijn aan het begin van de sessie.
Dus wanneer er weinig as in ligt.

Er worden speciale ventilatoren verkocht voor de BGE maar even wapperen bij het onderste luikje wil de temperatuur ook wel opjagen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan