BasBQ
Beef en Steak

Temp niet onder controle

 
 

Mark b

Stoker
Berichten
396
Ik heb al vaker een kippie op blik gedaan en vandaag eens aan t spit.
Mand voor ff ruim de helft met kolen gevuld.
Maar hoe erg ik de roosters en top vent ook knijp,zodra ik de deksel dicht doe schiet de temp naar 250 graden,krijg het niet onder controle.
Dus de deksel half open en dan blijft hij rond de gevraagde 150 graden.
Wie heeft dit ook wel s aan de hand?betreft een urban bastard large
Mischien t soort kolen?

IMG_6792.jpeg
 
Kolen te fanatiek opgestookt voordat je begon met de kip op het spit?
 
Lekkend vocht / vet op de kolen wat verbrandt?
Lucht lek langs de spit unit?

Met klep half open, lees je de temp dan af van de dome temperatuurmeter? Dan begrijp ik dat ie lager is ;)
 
Lekkend vocht / vet op de kolen wat verbrandt?
Lucht lek langs de spit unit?

Met klep half open, lees je de temp dan af van de dome temperatuurmeter? Dan begrijp ik dat ie lager is ;)
Kreeg t al niet onder controle voor er ook maar iets in de Q lag,wel kooltjes die erg lang bleven vlammen
 
Ik doe als ik de spit gebruik het tussen schot in de kolen mand en dan aan 1 kant de kolen.
Werkt bij mij bij verschillende soorten kolen het zelfde, altijd strak op temperatuur.
IMG_1005.jpeg
 
Dat is een goeie dat ga ik de volgende x eens proberen,kijken of het verschil maakt
Weet wel zeker , kunnen namelijk nooit te veel kolen gaan branden, simpelweg omdat er niet meer zijn . Ik ontsteek alle kolen met een gasbrander , laat hem zo’n 8 min openstaan als je hem dicht doet laat ik hem opkomen tot 170 voor ik hem knijp.
Je knijpt hem boven en onder meer dan je gewend bent zonder spit ring ivm lucht lekken van de ring . Heb het met verschillende soorten kolen gedaan en werkt elke keer top .
 
Weet wel zeker , kunnen namelijk nooit te veel kolen gaan branden, simpelweg omdat er niet meer zijn . Ik ontsteek alle kolen met een gasbrander , laat hem zo’n 8 min openstaan als je hem dicht doet laat ik hem opkomen tot 170 voor ik hem knijp.
Je knijpt hem boven en onder meer dan je gewend bent zonder spit ring ivm lucht lekken van de ring . Heb het met verschillende soorten kolen gedaan en werkt elke keer top .
Top man ik ga d’r mee bezig 👍
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdj
Houtskool van een hardere houtsoort kan ook helpen. Dit ontbrand langzamer als je de deksel open doet. Een kamado wakker je juist aan als je de deksel open laat staan. Misschien ben je te toch te warm begonnen of te veel aan het kijken? Opwarmen gaat snel, maar af laten koelen duurt lang. De hitte gaat in het keramiek zitten en blijft er in zitten.

Of misschien proberen om het lekvet bij de kolen weg te houden? Ik zet zelf meestal een grote waterbak onder mn spit voor het vet opvangen, dan een stapel kolen tegen de achterwand vd vuurring. Dit werkt voor mij het best.
 
Houtskool van een hardere houtsoort kan ook helpen. Dit ontbrand langzamer als je de deksel open doet. Een kamado wakker je juist aan als je de deksel open laat staan. Misschien ben je te toch te warm begonnen of te veel aan het kijken? Opwarmen gaat snel, maar af laten koelen duurt lang. De hitte gaat in het keramiek zitten en blijft er in zitten.

Of misschien proberen om het lekvet bij de kolen weg te houden? Ik zet zelf meestal een grote waterbak onder mn spit voor het vet opvangen, dan een stapel kolen tegen de achterwand vd vuurring. Dit werkt voor mij het best.
Ik heb er een vrij harde houtskool in,het blijft ontzettend lang vlammen voor het gaat gloeien
 
Wat is fanatiek?gewoon zoals altijd met twee stuks aanmaak kolven zoals ik ze noem
Het gaat (in mijn beleving) niet perse om hoeveel wokkels je gebruikt met het aansteken, maar hoe lang je wacht om de deksel dicht te doen. Als je de deksel te lang open laat staan wordt er te veel houtskool flink warm en als dat eenmaal in het keramiek trekt duurt het lang voordat je de temp weer onder controle hebt.

Zoals hierboven door anderen aangegeven: als de kamado eenmaal te warm is, luchttoevoer flink knijpen (ook boven), deksel dicht houden en geduld hebben. Elke keer dat je de deksel open doet komt er een bak zuurstof bij dat uiteindelijk de temperatuur weer opdrijft.
 
Ben erg benieuwd nu of je het met alle gegeven tips voor elkaar krijgt. Anders misschien eens een rookhoutje erin en luchttoevoer onder en boven helemaal dicht om te kijken of er dan niet te veel rook ontsnapt? Dan zou t aan je spitring kunnen liggen.
 
Ik doe als ik de spit gebruik het tussen schot in de kolen mand en dan aan 1 kant de kolen.
Werkt bij mij bij verschillende soorten kolen het zelfde, altijd strak op temperatuur.Bekijk bijlage 64973

Kip,Picanha, Shortribs Al deze stukken vlees maak ik op deze methode aan het spit en dat gaat altijd goed kwa temperatuur beheersing.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdj
Zoals hierboven al geschreven moet ik ook mijn schuiven meer sluiten als ik de rotisserie erop plaats. Er zitten meer gaatjes in waar er 'valse lucht' doorkomt. Heb ook al ondervonden dat wind een groot verschil maakt, probeer altijd de schuif onderaan weg te houden van de wind.
 
Als de temperatuur te hoog oploopt is er maar 1 manier: de zuurstof stroom knijpen.
Alle andere opties maken het probleem alleen maar groter.
Dit staat los van de brandstof.
 
De rotisserie van Bastard heeft heel veel valse lucht. Komt ook door de klep aan de voorzijde. Door de rest van de schuiven bijna te sluiten kun je best je temp onder controle houden. Zoals gier eerder gezegd moet je niet te enthousiast van start gaan.
 
Ik heb er een vrij harde houtskool in,het blijft ontzettend lang vlammen voor het gaat gloeien
mijn inziens spelen er 2 dingen.
je geeft aan dat je kolen lang vlammen. dat betekend dus dat je ergens zuustof krijgt, anders zouden ze snel gloeien door het gebrek aan zuurstof.

ook kan ik me voorstellen dan druipend vet op je kolen voor "meer brandstof"zorgt. dit zou je inderdaad kunnen verhelpen door je kolen naar de achterkant te drukken zodat er geen vet op lekt.

succes
 
Terug
Bovenaan Onderaan