BasBQ
Beef en Steak

Smaak houtskool?

 
 
 

Dominique

BBQ Junkie
Berichten
6.791
Gisteren heb ik dus mijn EI voor het eerst gestookt, en ik heb daarvoor de houtskool van Dammers gebruikt. Zonder rookhout. Nu had ik het idee dat ik een rooksmaak proefde, Verkering niet.... ( maar daar luister ik niet naar) ;)
Proeven jullie Eierhoofden verschil tussen de een of de andere houtskool, en zo ja, waar zou dat aan kunnen liggen? En wat heeft de voorkeur voor jullie?
Vertel me alles!
 
Ik stookte alles door elkaar, want dat moest eerst op. (Dammers, makro en nog iets) nu aan de Peko, damn wat een mooie stukken. Smaak merk ik niets anders dan normaal. Maar normaal is al echt bbq natuurlijk. Op weber stook ik houtskool gemengd met cocosbriquetten. Het vet op houtskool geeft wel meer smaak dan op cocos, dus dat is het verschil wat je proeft waarschijnlijk.
 
Heb begrepen dat er bij de houtskool van Big green egg stukken hickory hout zitten die niet geheel verkoold zijn en daardoor een natuurlijk rookaroma afgeven.
Dat is misschien bij Dammers ook
 
toch kan het goed hoor. De houtskool die ik zelf van frankrijk importeer heeft een heerlijk geur en die proef je ook op je eten! ik geloof je direct!
 
@ Big-T , stook je alleen in de WSM houtskool of ook in de OTS 47, evtl als mix?
 
De Black Ranch proefde ik duidelijk, gaf ook een mooie rookring. De gele Sligro zakken proef je nagenoeg niet, als ze niet staan te walmen tenminste. Dammers nog niet geprobeerd.
 
RedFox zei:
@ Big-T , stook je alleen in de WSM houtskool of ook in de OTS 47, evtl als mix?

in de WSM gebruik ik alleen kokosbriketten. In de OTX meestal houtskool als ik voor direct ga
 
Ik gebruik altijd black ranch en die geeft een rooksmaak.
Alleen wanneer ik de bbq een poosje aan hebt en alle houtskool brandt verdwijnt dat.
Wanneer ik dus broodjes of een toetje bak zet ik hem eerst een poosje aan. Nu is dat zowiezo nodig om de bak temperatuur te halen.
Het verschilt ook nog per zak dus ik heb het vermoeden dat het met het vochtgehalte van de houtskool te maken heeft.
 
Ik stook mijn primo met black ranch houtskool, en daar proef je dus inderdaad een lichte rook smaak. Precies genoeg vinden wij ( me vrouw en ik) en de gasten heb ik er nog niet over horen klagen. Nog geen ervaring met andere merken.
 
Ok, maar soms wil je dus geen rooksmaak, zoals met gebak of iets. En hoe doe je dat dan?
 
Mac zei:
Misschien ouderwets, maar met Briketten ?
(die heb je vast nog liggen)

Mac

Er mogen geen briketten in het Ei, door de vorm en dichtheid ervan brand het Ei dan niet goed. ( ik heb idd nog 6 dozen Dammers/Flamy en 2 zakken briketten a 10 kg van de sligro. Allemaal voor WSM/WGA).
Maar ik ben daar gewoon nieuwsgierig naar, dus......
 
Dominique zei:
Ok, maar soms wil je dus geen rooksmaak, zoals met gebak of iets. En hoe doe je dat dan?

Zoals ik al zei zorgen dat de houtskool goed brandt.
Of zoals Mac zei briketten daar brandt het ei ook goed op.
 
Denk dat je met een korte sessie, zeg twee drie uur geen problemen hebt met briketten in je ei.
Bij hele lange sessies zou de trek door de as en de specifieke vorm van de briketten in je ei kunnen stoppen waardoor het vuur dooft.
Maar zou dat wel eens met een paar kilo dammers willen testen!
 
Gewoon minder kolen in je eitje zodat alles brandt als je je gerechtje erop zet. Ik heb makkelijk lullen want zover ben ik ook nog niet dat ik dat perfect in kan schatten ;)
 
Frits zei:
Denk dat je met een korte sessie, zeg twee drie uur geen problemen hebt met briketten in je ei.
Bij hele lange sessies zou de trek door de as en de specifieke vorm van de briketten in je ei kunnen stoppen waardoor het vuur dooft.
Maar zou dat wel eens met een paar kilo dammers willen testen!

Ik heb eens een langere sessie gedaan met cocosbriketten van de Welkoop (gele doos). Die bleven goed branden mede door de ovale vorm van de primo.
Ik had de brandende aan de linkerkant op de koude briketten gelegd. En dan gaat het vuur van links naar rechts door de bbq.
 
Frits zei:
Denk dat je met een korte sessie, zeg twee drie uur geen problemen hebt met briketten in je ei.

Maar zou dat wel eens met een paar kilo dammers willen testen!

Je weet waar mijn huis woont, vrouw en kids zijn ook welkom, dus wat let je ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan