BasBQ
Beef en Steak

Semi-live-verslag: Brisket met koffierub en Oosters buikspek op de kamado

 
 

Claude_Viole

Tondelzoeker
Berichten
24
Goedenavond mede-levensgenieters!

Omdat ik toch al wat foto's gemaakt heb en de voorbereidingen in volle gang zijn, leek het me wel leuk om er een soort van live-verslag van te maken. Morgen wordt er namelijk een kleine 4 kilo aan koe verorberd (plus nog een stukkie Oosters buikspek en bijgerechten) door een man/vrouw of 6 en 2 kids (die goed kunnen eten).

De foto van het gerecht op de BBQ die volgt dus nog, maar hier alvast een compilatie van de voorbereidingen.

PXL_20230721_185038476.MP.jpg

We beginnen met het stuk Oosters buikspek, naar een recept van Marcel Nas (NasQ).

De marinade is vrij eenvoudig, maar typisch Oosters, met sojasaus, ketjap manis, rijstazijn, gember, suiker en knoflook.
De gember en knoflook klein gemaakt en vervolgens alles bij elkaar in een ziplock-zakje en door elkaar mengen. Vervolgens van het stuk buikspek zonder zwoerd (ik heb een stuk van 1200 gram gebruikt) de vetzijde in ruitpatroon insnijden en toevoegen aan de zak met marinade. Goed afsluiten en vervolgens even kort maar grondig inmasseren.

Als het hele stuk spek de marinade heeft gezien, kan het de koelkast in. Ik heb het voor de zekerheid nog in een bak gelegd, mocht er onverhoopt lekkage optreden.

Het schoonmaken van (bevroren) gember gaat vrij makkelijk wanneer je het schilletje met een theelepeltje wegkrabt.

PXL_20230721_210611351.MP.jpg





















Dan, het (letterlijke) klapstuk van het feest: de brisket. Besteld gewicht zo'n 3800 gram, van Inamood. Die hadden een actie van 50% korting. Dat is nog eens leuk. Brisket voor minder euro's per kilo dan een stuk entrecôte. Ik heb het stuk niet zelf op de weegschaal gehad, maar het ziet er altijd imposant uit. Op de verpakking stond USA Prime, waar ik de vorige keer Choice ontving. Hoge verwachtingen dus van dit stukkie rund.

PXL_20230721_201112205.jpg

Getrimd...

PXL_20230721_202245787.jpg

De flat geïnjecteerd met runderbouillon (verder niks spannends)

PXL_20230721_202706835.jpg

En gerubd.

De rub is een zelfgemaakte, met als meest opvallende ingrediënt koffie. Dit zit erin:
  • Zout
  • Zwarte peper
  • Gemalen koffiebonen
  • Knoflookpoeder
  • Bruine basterdsuiker
PXL_20230720_131736146.jpg

PXL_20230720_131808484.jpg


De verhouding die ik gehanteerd heb is ongeveer gelijke delen van alles (volume). Ik heb wel iets minder knoflookpoeder gebruikt en nadat ik de brisket gerubt heb, heb ik er nog lichtjes wat chilipoeder overheen gestrooid. Ook de brisket ligt nu weer (afgedekt) in de koelkast. Morgen op tijd eruit om de kamado aan te steken en het vlees erop te leggen. Ik ben nog wel op zoek naar wat tips om beide stukken vlees ongeveer gelijktijdig te kunnen serveren, ondanks de verschillende bereidingstijden. Kan ik het spek er na een paar uur gewoon naast leggen of krijgen we dan rare smaakoverdrachten?

PXL_20230721_210637611.MP.jpg


Tot morgen!

======================
UPDATE ZA 08:30
======================

Vanmorgen om 07:00 eruit, tandenborstel door de bakkes, brisket uit de koelkast en de tuin in. Oude kolen eruit (waren er toch niet veel meer), nieuwe erin. Wokkeltjes erbij en de fik erin...

PXL_20230722_053458922.jpg
PXL_20230722_053804679.MP.jpg


Omdat de brisket vrij nat was, heb ik nog een laagje rub over de vleeskant gestrooid. Daarna kon hij op de BBQ. Fotootje om aan de criteria te voldoen ;)

PXL_20230722_055408228.jpg


Het vuurtje brandt nu redelijk stabiel rond de 105°C. Perfect. Als rookhout heb ik kersen en mesquite gebruikt, in een verhouding 2:1.

Vervolgens toch maar het Webertje erbij gepakt voor het spek. Die zag er niet uit, dus geleegd en uitgeveegd, onderste ventilatieklep gesmeerd en straks nog even het rooster en de binnenzijde deksel wat grondiger reinigen. Uiteindelijk stook je toch de nare beestjes wel dood, maar voor het oog wel zo prettig.

Alvast een soort slang gelegd. Ik had geen 'ronde' briketjes, maar nog wel een zak van Pauw. Nooit eerder mee gewerkt, maar komt ook vast wel goed. Rookhout voor het buikspek wordt een stukje appelhout.

PXL_20230722_061110580.jpg


Over een uur of 2 zal ik jullie op de hoogte houden van de voortgang. Het plan is om het spek op de Weber te leggen als de brisket wordt ingepakt. Ik voorspel een 4 à 5 uur nodig te hebben voor het spek, dus dat komt redelijk overeen met de ingepakte tijd van de brisket plus de rusttijd van zo'n 2 uur.

======================
UPDATE ZA 11:00
======================

De brisket heeft nu een kerntemperatuur van 64°C. Hier ergens zit ook de stall, dus dat hou ik ff in de gaten. De bark vormt zich al mooi, een lekker stevig korstje is al te voelen. Hij is ook mooi van kleur, mag nog wat donkerder worden.

PXL_20230722_085319633.jpg


Op het vlak van de buikspek ook enkele vorderingen. Eigenlijk een vrij grote... De Weber compact 47cm leek me toch niet ideaal voor een mooie snake, omdat het rooster er vrijwel tegenaan ligt. Nu las ik in een ander draadje iemand die een Weber via Marktplaats op de kop had getikt en dat bracht me op een idee. Dus ff gekeken op Marktplaats, stond er een 57cm Weber op voor 25 euro, nota bene in mijn eigen woonplaats Ede! Dus hup, geboden, geappt en een half uur later lag hij in de auto. Nog ff langs de Appie voor de laatste paar zaken voor de bijgerechten en nog een zak 'gewone' kokosbriketten, de kussentjes, meegenomen voor de snake.

PXL_20230722_085334506.jpg

Bij thuiskomst de nieuwe Weber ff in de ontvetter en de hogedrukspuit erop. Het emaille heeft wat plekjes, maar ach, voor dat geld mag ik zeker niet klagen. Nu nog een nieuw doel voor de 'oude' Weber... Misschien zet ik hem op werk, kunnen we daar ook een keertje schroeien.


Tot straks!

======================
UPDATE ZA 12:15
======================

Nou, de brisket is inmiddels ingepakt in papier. Dat roze spul heb ik niet, vind ik ook erg duur, maar hopelijk voldoet wit 'kookpapier' ook gewoon. Voor de zekerheid een dubbele wrap, maar ik verwacht eigenlijk geen problemen zo met een plate setter ertussen.

Ik heb het papier wat ingesmeerd met gesmolten braadboter waar de vleeskant kwam te liggen. Ik kwam net een filmpje tegen van de Mad Scientist en die beweerde het geheim van Franklin ontrafeld te hebben: beef tallow, oftewel rundervet. Dat heb ik natuurlijk niet, maar dit was the next best thing dat ik in huis had. We gaan het zien straks of het nog enig positief effect heeft gehad.

De snake voor het spek is ook gelegd en de Weber is nu aan het opwarmen. Dan gaat ook dat stukkie erop. Er komt al wel een mooie pluim rook uit en alles bij elkaar ruikt fantastisch.





PXL_20230722_093242360.jpg
PXL_20230722_093625593.jpg
PXL_20230722_095646727.jpg
PXL_20230722_101300451.jpg


======================
UPDATE ZA 14:45
======================

Beide barbecues blijven mooi op temperatuur, rond de 115°C. Kerntemperatuur van de brisket momenteel 86°C, van het buikspek 68°C. Dus dat gaat mooi op zo. Het papier is licht verkleurd, maar houdt het prima. Het is ook geen bakpapier, maar kookpapier dat ook geschikt is om mee te bakken... Geen idee waar ik het ooit vandaan gehaald heb, maar ik heb voorlopig nog zat.

Tussendoor af en toe het stukkie spek inkwasten met de marinade. De geur is echt fantastisch en het kleurtje is ook aangenaam om te zien.

PXL_20230722_120321711.jpg


======================
UPDATE ZA 16:15
======================

Het buikspek heeft de gewenste temperatuur van 75°C bereikt en kort daarna ook de brisket op 95°C. Die laatste moet nog 2 uurtjes rusten, dus het spek even in de oven geparkeerd om warm te blijven. Het moeilijkste deel is nu aangebroken: wachten.

PXL_20230722_133133775.MP.jpg


PXL_20230722_140414771.jpg

PXL_20230722_140940346.jpg


De brisket heb ik eerst even kort laten uitdampen om de meeste hitte kwijt te raken. Daarna het sap opgevangen (bewaren!) en opnieuw in papier gewikkeld. Vervolgens in de koelbox voor een uur of 2.

het laatste deel van het verslag vind je verderop in dit draadje i.v.m. de limiet van 10.000 tekens. Klik hier om meteen naar de update te gaan.
 
Laatst bewerkt:
Dat klinkt als een mooi dagje Jeroen wat je voor de boeg hebt!

Op je vraag over smaakoverdracht kan ik je niet helpen Jeroen,

Persoonlijk zou ik zelf de weber aan steken voor dat lekkere stukje spek. Maar das mij, ik houd ervan om die bbq op te stoken😅

Geniet ervan en laat het jullie al vast smaken 🍻🥩
 
Lekker hoor krijg al honger als ik de voorbereidingen zie.
In principe is op L&S een foto op de bbq verplicht, deze komt uiteraard nog. Voeg deze straks iig ook bij in je eerste bericht om te voldoen aan de criteria. Anders moeten ze je topic verhuizen naar bijv de rookkamer.
 
Ziet er nu al geweldig uit. Ben heel benieuwd naar je ervaringen en vorderingen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
 
UPDATE in openingspost (08:30)

@Veluwse Bob inclusief een foto van de brisket op de Q ;)
Heel verstandig, zou zonde zijn als je dit vergeet en als straf NOG een keer dit te moeten maken

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
 
Ziet er nu al goed uit. In principe zou je de brisket en buikspek gewoon op 1 barbecue kunnen doen, al wordt het denk ik wat krap en mogelijk moet je vaker je deksel openen waar je misschien ook niet op wacht. Smaak overdracht heb je niet hoor.
Erg benieuwd naar het resultaat!
 
Ik vraag me af of je dan geen alu folie had moeten gebruiken.
Ik wacht ook op de volgende update. Is bakpapier bestand tegen de bbq???

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan