BasBQ
Beef en Steak

Rookplankjes waar halen jullie ze?

dannycnl

Vuurmaker
Berichten
76
Beste mensen,

Aangezien ik binnenkort een stukje zalm wil gaan roken op de BBQ ben ik opzoek naar rookplankjes.
Ik kan natuurlijk simpelweg de plankjes van weber kopen, maar ik vind ze eerlijk gezegd nogal aan de prijs.
Heeft iemand andere oplossingen of tips voor het halen van dit soort plankjes.

Heb op het forum ook al gelezen dat er mensen zijn die onbehandeld ceder hout kopen bij de gamma, maar hebben meer mensen hier ervaring mee?

Groeten en bedankt

Danny
 
weet niet welke omgeving je woont
 
Dat ziet er goed uit, maar ik moet eerst weten of me vriendin het lekker vind:p
Die is namelijk een beetje een pitskont.
Die heeft liever een worstje van de Appie en een hamburgertje en een kippetje en dan is het goed.

Al dat "ge-experimenteer" gelooft ze wel maar heb ze nu zover om zalm te proberen h?h?:p
 
1 zalm op plank van de Q en je wilt nooit meer wat anders, de zuurste pitskont kan dat niet ontkennen.
 
Probbqshop en vuur en rook verkopen ook rookplankjes deze zijn iets goedkoper dan de weber plankjes (volgens mij)
 
@holkers, laten we het hopen haha, heb je nog tips heb al 2 recepten gevonden hier op het forum. Vooral de Bobby Flays schijnt het goed te doen.

Thanks voor de reacties mensen:)
 
Ik heb een plank gehaald bij de houthandel en zaag daar stukken op maat af. Gaat prima, het was alleen zoeken naar een houthandel die red ceder in het assortiment heeft.
 
Onbehandelde plank hoop ik voor je

@danny, moot zalm met mosterd en bruine suiker en ze is om, 100% zeker
 
Let goed op,  niet alle cedar planken zijn geschikt om eten op klaar te maken.
Dit komt door de hars die erin zit. Cedar uit Marokko is helaas niet geschikt.
 
Frits zei:
Let goed op,  niet alle cedar planken zijn geschikt om eten op klaar te maken.
Dit komt door de hars die erin zit. Cedar uit Marokko is helaas niet geschikt.
[
Waarom is dit niet geschikt? Het vat snel vlam door de hars neem ik aan, maar is het ook schadelijk voor de gezondheid? Ik heb nl geen idee waar mijn ceder vandaan komt (behalve van de houtboer dan :D)
 
Ik zat me zomaar te bedenken, kan ik niet gewoon chunks gebruiken heb weliswaar geen cedar en dan de zalm indirect op een schaal of is dat gewoon niet de manier om zalm te bereiden
 
Ik bereid wel eens en hele zalmzijde en plankjes zijn dan echt te klein, som leg ik de zalm zo op het rooster maar meestal op een stuk folie of alu schaal (de kruidvat had types met lekgaatjes erin kan de rook er nog mooi omheen.)

Oh ja de zalm ligt dan wel indirect met een thermometer erin  :D
 
Ati, sommig hars geeft giftige dampen af.
Daarom is een plankje van de houthandel niet zonder gevaar ;).
 
dannycnl zei:
Ik zat me zomaar te bedenken, kan ik niet gewoon chunks gebruiken heb weliswaar geen cedar en dan de zalm indirect op een schaal of is dat gewoon niet de manier om zalm te bereiden

Heb ik me ook al eens af gevraagd, stukjes ceder (of ander natuurlijk) op de kolen. Ik ben benieuwd of iemand hier antwoord op heeft. Ik zie niet in waarom het niet zou kunnen. Buiten het presenteren dan, op het plankje lijkt het mooier natuurlijk.
 
Ati zei:
Frits zei:
Let goed op,  niet alle cedar planken zijn geschikt om eten op klaar te maken.
Dit komt door de hars die erin zit. Cedar uit Marokko is helaas niet geschikt.
[
Waarom is dit niet geschikt? Het vat snel vlam door de hars neem ik aan, maar is het ook schadelijk voor de gezondheid? Ik heb nl geen idee waar mijn ceder vandaan komt (behalve van de houtboer dan :D)

Kun je verschil zien/ruiken? Ik vraag me nu af wat ik heb.
 
Het plankje maak je nat en leg je boeven de kolen, met snippers werk je indirect. Qua smaak weet ik het niet zeker, maar ik kan je wel vertellen dat als ik zalm op een plankje bereid ik dit van 3 meter kan ruiken en zien, Het plankje moet hiermee wel een sterke invloed hebben. Ik heb dit met snippers nog nooit zo ervaren.
 
Je zult met snippers ook wel smaak krijgen, maar dan mis je het opdienen vanaf de rokende plank. Beetje spektakel hoort ook wel bij dit gerecht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan