BasBQ
Beef en Steak

Rookgeur Kamado

Hotse

Tondelzoeker
Berichten
8
In het bezit van een Grill Guru Large. Na het roken van bijvoorbeeld kip of spareribs blijft de rookgeur hangen, waardoor de pizza die ik er een volgende dag op leg een behoorlijke rooksmaak heeft. Wat is de methode om die rookgeur zo snel mogelijk te laten verdwijnen? Eerst flink opstoken?
 
Opstoken moet toch bij een pizza?
Welke soort houtskool gebruik je? Zou het daaraan kunnen liggen?
 
Heb je de Kamado leeg gehaald en gevuld met nieuw houtskool?
Ik maak mijn BGE altijd helemaal leeg en stofzuig de fijne as resten uit. Dit doe ik alleen als ik iets ga maken waar geen ongewenste rooksmaak aan mag komen.
Dat gezegd. Als ik een pizza maak gooi ik soms een paar kleine snippers hickory op het vuur. Om het houtvuur effect te krijgen.
 
Bram zei:
Heb je de Kamado leeg gehaald en gevuld met nieuw houtskool?
Ik maak mijn BGE altijd helemaal leeg en stofzuig de fijne as resten uit. Dit doe ik alleen als ik iets ga maken waar geen ongewenste rooksmaak aan mag komen.
Dat gezegd. Als ik een pizza maak gooi ik soms een paar kleine snippers hickory op het vuur. Om het houtvuur effect te krijgen.
Hier idem, na een sessie met rookhout haal ik Kamado leeg als ik die geur kwijt wil. Vul dan gewoon weer op.
 
Hotse zei:
Helder eerst schoonmaken en wat hickory halen 

Hickory is dan persoonlijke smaak natuurlijk. Ik gebruik echter maar 2 a 3 snippers.
Maar op de vraag van Ceriel terug te komen. Welke soort/type houtskool gebruik je? Daar kan ook behoorlijk verschil in zitten.
 
Ik ben op dit moment een horecazak van de Formido aan het leegmaken. Ik had voor de pizza een kip gerookt met wat Weber whiskeyvatsnippers.
De eerste pizza een dag later smaakte naar rook. De derde al niet meer.
 
Ik gebruik altijd blokken rookhout, die zijn achteraf makkelijk te verwijderen.
 
Gewoon blokken hout nemen zoals Frits zegt. En goede houtskool die geen eigen geur heeft.
Een smokerbox is leuk in een gasbarbecue, maar verder zie ik er het voordeel niet van in als je met de juiste materialen werkt.
 
@noskos
Waarom zou een smokerbox niet op een houtskool bbq gebruikt kunnen worden? Natuurlijk kun je blokken rookhout op de kolen gooien maar het gaat wat subtieler met een rookboxje. Die kun je zowel op het rooster leggen als op de kolen.
Ik hou niet van zo'n doordringende rooksmaak dus de ene keer gooi ik wat stukjes hout op de kolen, een andere keer gebruik ik wat snippers/kruiden in een rookboxje. En als het nagerecht ook van de BBQ komt haal je het boxje weg en ben je de rook kwijt. Nou ja, dan is de rook uit de BBQ en ligt het ding nog ergens in de tuin na te smeulen :)
 
noskos zei:
Gewoon blokken hout nemen zoals Frits zegt. En goede houtskool die geen eigen geur heeft.
Een smokerbox is leuk in een gasbarbecue, maar verder zie ik er het voordeel niet van in als je met de juiste materialen werkt.
Uit eigen ervaring kan mededelen dat een smokerbox op een gasser ook niet goed werkt B-)
 
Omdat ik met een blok of blokje hetzelfde kan zonder een accessoire dat de luchtstroom in mijn barbecue beinvloed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan