BasBQ
Beef en Steak

Rook minimaliseren bij schoonbranden, pyrolyse in de oven?

LJC18

Tondelzoeker
Berichten
3
Helaas heb ik een buur die wat minder kan genieten van het feit dat ik een BBQ heb staan en daar ook graag gebruik van maak. Ik heb door middel van goede houtskool en een gasbrander weten de rook te minimaliseren. Ook beperk ik het smoken van vlees tot de winter.

Een aantal weken geleden had ik besloten om mijn Kamado Joe schoon te branden. Nadat ik de kolen had aangestoken en de hitteschilden had geplaatst merkte ik dat 15 minuten later er een ontzettende rookwalm uit de kamado kwam. Toen ik ook even in de BBQ keek, zag ik dat de hitteschilden in brand stonden (waarschijnlijk door alle viezigheid die er op zat). Mijn buur besloot de brandweer te bellen die met 6 wagens voor mijn deur stonden en naderhand meekregen dat er niks aan de hand is. Het is en blijft alleen vervelend dat ik bij ieder beetje rook me druk moet maken.

Bij mijn volgende schoonmaakbeurt van de hitteschilden, had ik me het volgende voorgesteld, en vroeg me af of iemand dit wel eens heeft gedaan. Zou het een optie zijn om de hitteschilden in de oven te doen op Pyrolyse?
 
Een vervelende situatie zeker als de brandweer gebeld wordt.
De situatie met de buur oplossen is de beste oplossing. Ik neem aan dat je dat al geprobeerd hebt?

Bij de pyrolyse in de oven komt volgens mij ook rook en geur vrij? Maar dan in huis?
Ik heb er geen ervaring mee maar dat lijkt me geen oplossing.

Als je het schoonbranden bij houdt dan komt er minder rook per keer vrij. Mogelijk accepteert de buur het dan ?
Of zorgen dat de vettigheid niet op de schilden komt met een druippan en die op een andere manier schoonmaken?

Ik hop dat je meer suggesties krijgt. Een vervelende situatie. Sterkte ermee!
 
Hitteschilden in pakken in aluminiumfolie, worden ze ook niet vies en hoef je ook niet schoon te branden.
 
Hitte schilden schoonmaken met plamuurmest en klaar.
Bij vlees met veel vet druipbak gebruiken.
Verder het probleem bij de buurman laten.
Is uw probleem niet, je mag toch BBQen. Als hij meerdere keren brandweer belt voor niet krijgt hij de rekening. Niks van aantrekken.
 
Wat een ontzettend vervelende situatie. Ik merk dat mijn buren het ook niet altijd even fijn vinden zodra de kamado rookt. Dit heb ik ooit eens met ze besproken, ze worden vanzelf toleranter als je soms eens wat toeschuift ;)

Ik haal meestal de schilden eruit leg er natte doeken overheen, even laten weken dan haal ik het meeste er zo vanaf. i.c.m. een kunststof krabbertje
 
Laatst bewerkt:
Hitte schilden schoonmaken met plamuurmest en klaar.
Bij vlees met veel vet druipbak gebruiken.
Verder het probleem bij de buurman laten.
Is uw probleem niet, je mag toch BBQen. Als hij meerdere keren brandweer belt voor niet krijgt hij de rekening. Niks van aantrekken.
Mee eens, ik BBQ ook lekker door. Neemt alleen niet weg dat het vervelend is dat ik zo nu en dan geintimideerd word ermee. Alle buren zijn altijd uitgenodigd, en komen altijd graag erbij. Ik zeg altijd: Zodra je rook ziet, of iets ruikt, gewoon aanbellen, er is altijd genoeg. Helaas is deze ene buur een wat oudere dame, alleen, en schreeuwt tegen alles en iedereen wat haar niet bevalt onder het motto: Als ik niet, dan niemand.

Vandaar om confrontaties te verminderen, want helemaal uit de weg gaan zal ook niet lukken, probeer ik alles eraan te doen om haar tot zo min mogelijk last te zijn.

In ieder geval bedankt voor jullie adviezen!
 
Tja, vervelend, heb dit ook vaker aan de hand.

Brand de kamado schoon als het donker is en regent.
Hoeft ook niet wekelijks te gebeuren.
 
Lastige situatie. Je wilt geen gezeik met buren, maar dit lijkt mij een een zeikbuur.

Als ie zo walmt en rookt enkel tijdens het schoonbranden dan kan je ook kijken naar de wind: richting en kracht.

Te weinig wind is meer overlast, net als bij houtkachels.
 
Ik gebruik altijd alu folie op een hitteschild.
Bij enorm vette stukken zoals buikspek zet ik er een druippan onder.

Ik hoef nooit schoon te branden.
 
ik brand hem schoon als het donker is, heb ook klagende buren (maar die klagen over alles). 1x in het jaar gebruik ik de oven met Pyrolyse om mijn gietijzeren rooster mooi te branden. Werkt perfect en geen rook binnen
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een rond rvs serveer blad met een opstaand randje als herbruikbare druippan voor op mijn platesetter. Na de sessie maak ik die schoon onder de kraan met wat staalwol en een sopje.
 
Ik gebruik een goedkope paella pan. Die kan ik ophangen aan mijn rooster. Dan is er geen rechtstreeks contact met de hitte schilden. Dat geeft minder verbranden van het vet.
 
Ik gebruik altijd alu folie op een hitteschild.
Bij enorm vette stukken zoals buikspek zet ik er een druippan onder.

Ik hoef nooit schoon te branden.
Wordt die aluminiumfolie niet veel te heet, waardoor er schadelijke stoffen kunnen vrijkomen?
 
Ik leef mee, ik ken het sentiment.
Ik zeg altijd dat ik een slecht weer bbq-er ben.

Zoals al eerder wordt gezegd:
- een extra druipschaal boven je hitteschild, bij de bol heb je van die mega "rvs" dienbladen ( ik heb 1 van 55cm)
- schoonbranden in den avonden.
Succes met de buur.
 
Wordt die aluminiumfolie niet veel te heet, waardoor er schadelijke stoffen kunnen vrijkomen?
Heb je hier een bron voor?
Geen idee wat voor een temperatuur jij verwacht bovenop een hitteschild. maar > 300 graden zal het zeker niet worden.
 
Je bent niet te benijden hier, lastig man! Uiteindelijk is een oplossing vinden en fijne band met de buuf het beste, maar vermoedelijk ook de moeilijkste route. Als dat lukt, kun jij je vooral bekommeren om het lekkers wat je maakt ipv of je iemand tot last bent. Blijven investeren in je band, uitnodigen voor een bakkie, bordje over de schutting, maken wat zij lekker vindt, begrip opbrengen voor haar situatie etc. Dat is niet makkelijk, maar aanhouder wint hierin vaak wel. Als 1 kant vriendelijk kan blijven, is het echt moeilijk voor de ander om chagrijnig te blijven. Als die band prima kan worden, is het ook geen overlast meer. Dan is die rook lucht ineens 'och wat fijn, de buurman is weer met z'n passie bezig.

Zet hem op!
 
Heb je hier een bron voor?
Geen idee wat voor een temperatuur jij verwacht bovenop een hitteschild. maar > 300 graden zal het zeker niet worden.
De vlammen kunnen toch de onderzijde van het schild raken. Lijkt mij dat dat loeiheet wordt. Als je dan je hitteschild inpakt in alu folie, vermoed ik dat er stukken folie verbranden. Hierbij zullen wel dampen vrijkomen. Of deze schadelijk zijn, weet ik eerlijk gezegd niet...(mijn buikgevoel zegt dat dat mogelijks niet gezond is)
 
Terug
Bovenaan Onderaan