BasBQ
Beef en Steak

Rib vs Rib

 
 
 

Bart1978

Pitmaster
Berichten
750
Om mijn gezin weer eens iets anders voor te zetten heb ik een bestelling van platte ribben en buikribben geplaatst. Hiermee van plan om ze tweede kerstdag te bereiden en te testen. De platte ribben hadden zoveel vlees dat ik besloot om deze als een speklap te behandelen en te marineren in een ketjap marinade. Wel het vet ingesneden om de marinade mooi door te laten dringen en hopelijk lekker krokant te kunnen bakken. De buikribben ga ik met een droge rub verwennen (losjes gebaseerd op het Noskos pp recept) om na de bereiding te kijken wat de voorkeur heeft.

Na een lange eerste kerstdag met schoonfamilie om 22:00 thuis gekomen, kinderen snel naar bed en aan de slag. Platte ribben waren prachtig, een snelle marinade gemaakt, ribs ruim ingesmeerd en met de vlees kant naar beneden laten badderen.

De buikribben waren iets meer werk. Deze moesten nog ontvliesd worden en wat bloedsporen e.d. weggesneden (gelukkig lag vrouwlief al op bed) hierna in de rub gezet. Nu ligt alles te rusten in de koelkast. Morgen om 10:00 de smoker aan en aan het werk.
a7b7f927fcaeff0380c468eb5f3e2f19.jpg
prachtige platte ribben
846b0e6bf85d40071f46bee1f7742209.jpg
marinade ingredienten
1b2e9d63ce4ba07afa6580919e352d89.jpg
vergeten in te snijden. Door de marinade wel duidelijk te zien. Geluk bij een ongeluk
843197bac53e1b41dc50e5b23f2f025d.jpg
buikribben in de rub

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

 
Succes morgen!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Oeps... bedenk me net dat ik 1 grote fout heb gemaakt in mijn planning. ...  ik heb 2 kilo platte ribben,  2 kilo buik ribben een uiteraard een kilo moinkballs.  En maar 4 mensen die ervan gaan eten. ...

Ik zal dus een kreatieve manier gaan verzinnen om het overgebleven vlees te gebruiken. ..

Over iets meer dan een uur de smoker opstarten.  Dan kan het genieten weer beginnen

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
 
Bart hanteer de kerstgedachte  ,  nodig een paar passanten Uit , delen hoort toch met kerst . Komt zeker op .
 
Joop130 zei:
Bart hanteer de kerstgedachte  ,  nodig een paar passanten Uit , delen hoort toch met kerst . Komt zeker op .
Je bent zeker "toevallig" in de buurt Joop???

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

 
Dan ben ik geen passant an heb ik doel , goed doel ook  ;)

geniet 

heb jij een glazen huis  , voor goede doelen


 
Succes Bart en veel plezier. Helaas kan ik niet langs komen om mee te genieten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Kon niet wachten om te beginnen. Dus iets voor op schema alles klaar gemaakt om aan te steken. Vuurkast leeggehaald, kolen klaargelegd en de starter uh gestart.

Straks op temperatuur brengen met berken hout. Dan als het vlees er op gaat met appel of pruimen hout aan de slag. Daar heb ik nog niet mee gestookt, dus benieuwd naar het smaak verschil. Voorheen stookte ik alles op berkenhout.

Inmiddels de platte ribben op een rekje gezet, marinade in een pan om er een saus van te maken. De vet kant van de ribben droog gemaakt. Straks nog goed met zout insmeren.
2df5784956424464781f33e475da5bf1.jpg
a6b6d607d9393d856c57b50ebc6d63d1.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

 
Het eerste stuk hout ligt er op. Deze keer besloten om de as lade voor tijdens het grillen in de rookkamer om te draaien. Op die manier probeer ik een betere temperatuur verdeling te krijgen en voorkomen dat de vlammen direct op het rooster komen waardoor er roet op het eten komt.
fc2a9de50f97d2de2df96cb0f5c5c541.jpg
6069348cd19093086f209a37ab66dd7b.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

 
De ribbetjes liggen er op. Nu alleen nog bedenken hoe ik in vredesnaam de moink balls nog op de bbq krijg.... toch maar mijn andere grill opstarten denk ik
208042904ab88f3fe36ce939c531a0ac.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

 
als het er zo op ligt lijkt het wel mee te vallen voor 4 personen, beetje dooreten en dan moet het lukken :D
 
Lekkere hap voor 4 personen  :)
Wij hadden er 8 maar hadden ook veel teveel  :D
 
Tijd voor een update. Ribjes zijn net twee uur ingepakt geweest. Nu nog een mooie bark maken en proberen of een droge rub of de marinade meer mijn smaak is.

De oplettende kijker ziet dat helaas de grootste van de platte ribben gesneuveld is bij het uitpakken. De ribben waren zo zacht dat ze uit elkaar vielen en daarbij de tafel mistten. Wel stiekem geproefd natuurlijk. De smaak was fantastisch en het vlees viel helemaal uit elkaar.
6c1e67c1b87cce4460359778f52a2302.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

 
Balen man maar als ik er bij geweest was had ik lekker mee gegeten met je


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Het ziet er heerlijk uit!
Jammer van die rib
Heb je de ballen toch op een andere Q gemaakt?
En hoe was de smaak?

Verstuurd vanaf mijn XT1635-02 met Tapatalk

 
Lekker man. Ziet er goed uit.
Het Is niet alleen lekker, maar je bent ook heerlijk bezig geweest met je hobby.
Mooi verhaal, leuk om te lezen.

En ja, hoe zit het nu met de moinkballs......
 
Ridevi71 zei:
Lekker man. Ziet er goed uit.
Het Is niet alleen lekker, maar je bent ook heerlijk bezig geweest met je hobby.
Mooi verhaal, leuk om te lezen.

En ja, hoe zit het nu met de moinkballs......
Ze waren zeker lekker. De moinkballs heb ik in twee?n op de grill gedaan. Kon ik ze nog verdelen over de middag goed gelukt. Alleen geen foto's van.

Ribs waren ook goed gelukt. Wel waren de platte ribben uit de marinade te zacht geworden. Vielen uit elkaar. En nog niet al het vet was er uit. Volgende keer de vetlaag niet in snijden maar er af halen denk ik . De buikribben in de rub waren fantastisch. Stukje steviger maar nog steeds vielen ze van het bot af.

Volgende keer dus 4 kilo buikribben (als er meer mensen blijven eten) in de rub. Maar nu eerst naar het volgende project, een stuk buikspek van 2 kilo omtoveren in burned ends en speklapjes voor vrijdag.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

 
Oh en de dag daarna voor een feestje van een collega 10 kilo PP klaar maken. Daar kijk ik nog het meeste naar uit. Op het moment liggen de nekjes al te ontdooien.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

 
Bart1978 zei:
Oh en de dag daarna voor een feestje van een collega 10 kilo PP klaar maken. Daar kijk ik nog het meeste naar uit. Op het moment liggen de nekjes al te ontdooien.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Ik kom de nekjes zo naar je toe brengen. Ga zaterdag helpen met de pp dat is een mooie les voor als ik ze zelf ga maken op mijn uds!!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Tja zo zie je maar weer. Niet vast het recept aan houden. Ik denk de temperatuur iets naar beneden vet kant de de rips omhoog zodat het over de vlees druipt en niet inpakken zodat het overtollige weg kan lopen. Tevens af en toe de gaarheid controleren. Dan voorkom je dat ze zo door schieten.
Maar lekker bezig geweest!

Verstuurd vanaf mijn XT1635-02 met Tapatalk

 
Terug
Bovenaan Onderaan