BasBQ
Beef en Steak

Reverse smoker build van een 100L luchttank (uitlaat geplaatst)

prachtig project, wel een klein vraagje.
Jaag je zo niet alle hitte vanuit je vuurbox regelrecht je smoker in? Lijkt me op deze manier moeilijk om Low & Slow te kunnen doen
 
Leo zei:
prachtig project, wel een klein vraagje.
Jaag je zo niet alle hitte vanuit je vuurbox regelrecht je smoker in? Lijkt me op deze manier moeilijk om Low & Slow te kunnen doen

Is inderdaad wel een terechte vraag. Ik denk dat het door de reverse flow wel mee zal vallen. Heb nog ruimte om een klep in de koppeling te maken maar verwacht dat je met zowel lucht inlaat als uitlaat ook genoeg kan regelen. Mocht uit de testrun blijken dat dat niet zo is dan komt er iets van een klep in.
 
Eindelijk weer een keertje tijd om aan de low and Slow bbq te werken :)

Zowel de klep als de deur gemaakt. Strip op de wals de juiste ronding gegeven en aan de deksel en deur gehecht. Klep alvast van scharnieren voorzien. Alleen nog een stukje bezemsteel voor het handvat en dat is de klep al functioneel.

Vervolg acties zijn om de uitlaat en de deur van de stookkamer te plaatsen. De reverse Flow plaat maken en de asbak nog even plaatsen zodat ik daar in eerste instantie de luchttoevoer mee kan regelen. Als dat gedaan is kan ik een test Run gaan doen om te kijken hoe stabiel de temperatuur is en wat voor temp waardes de bbq kan halen.

Hier wat foto's van de huidige staat:

IMG_20160820_151101.jpg

IMG_20160820_141144.jpg

IMG_20160820_141138.jpg

IMG_20160820_141134.jpg

IMG_20160820_133532.jpg

IMG_20160820_133540.jpg

IMG_20160820_133526.jpg

IMG_20160820_133522.jpg
 
Knap staaltje werk  :D

Ben benieuwd naar het eindresultaat  B-)

Gr. Mike
 
Thnx voor de leuke reacties. Ben tot nu toe ook redelijk trots op het door mezelf geleverde werk. Het kost een hoop tijd om het netjes te doen maar heb wel het idee dat ik goed opweg ben.  :)

Ben in ieder geval heel erg benieuwd naar de testrun. Hopen dat alles in een keer goed functioneert.
 
Ziet er goed uit ben benieuwd naar het eind resultaat. Maak je er nog wel een deflectorplaat in?
 
tomvond zei:
Ziet er goed uit ben benieuwd naar het eind resultaat. Maak je er nog wel een deflectorplaat in?

Je bedoeld in de stookkamer? In dat geval denk het wel. Of dat een plaat wordt of een rvs bakje voor water weet ik nog niet. Misschien wel beide. Nog even wat ervaring zoeken en wat gedachtes op los laten.
 
Er is helaas niet veel meer bijgekomen. Ik heb pas het deurtje voor de stookkamer gemaakt maar verder ben ik helaas nog niet gekomen.

IMG_20160827_164215.jpg

IMG_20160827_164239.jpg


Ben momenteel veel te druk met de studie en werk maar de intentie is er zeker nog om m binnenkort een keer af te maken. Doelstelling is om m voor aankomende zomer af te hebben.
 
Vandaag weer even wat tijd gevonden om aan de smoker te werken :)

De deur scharnieren opgelast en de deur ingehangen. Daarna een as lade gemaakt en hier een hoekprofiel voor geplaatst.

IMG_20170225_130022.jpg

IMG_20170225_130026.jpg

IMG_20170225_130032.jpg

IMG_20170225_144602.jpg

IMG_20170225_144850.jpg

IMG_20170225_150947.jpg


Volgende stap is de kolen mand maken en ook hier een hoekprofiel voor plaatsen. Daarna de reverse flow plaat pas maken in de ronding van de tank en een hechtje geven.

Als dat allemaal gedaan is moet er alleen nog een uitlaat op en dan kan ik in ieder geval testen of de temperatuur een beetje naar behoren stabiel blijft en wat de max temp is.

Ik hoop toch de 350 400 te kunnen halen als de reverse flow plaat er uit is zodat er ook een dubbele pizza steen in geplaatst kan worden:)
 
Dagje vrij voor school maar geen lessen, wat doen we dan?

Juist, aan de reverse flow werken:

Plaat materiaal voor de kolenmanden:
IMG_20170228_114800.jpg


Met het zetbankje zoveel mogelijk zetten
IMG_20170228_122937.jpg


Eerste mand af
IMG_20170228_130336.jpg


Eerste mand af
IMG_20170228_130623.jpg


Nummer twee
IMG_20170228_141053.jpg


Even passen, de hoekprofielen komen er nog in, dan wordt de afstand tussen de bakken iets groter
IMG_20170228_141602.jpg


Deze kolenmanden zijn ook te gebruiken in de gaarkamer om te grillen of indirect bbqen.
IMG_20170228_142121.jpg


Als we dan toch bezig zijn en iets materiaal over hebben, dan maken we maar een extra mandje
IMG_20170228_161225.jpg


Kruis erin om kromtrekken te voorkomen
IMG_20170228_162710.jpg

 
Op die manier is naar school gaan bijna leuk :D
 
hallo luc.

je vraagt in mijn bouw draadje of de hoogte van je schoorsteen belangrijk is.
jazeker is dat belangrijk want heb je de schoorsteen te hoog dan koelt de warmte te snel af, en krijg je vet/ roet druipers in de schoorsteen die later weer terug vallen op je vlees.
met het gevolg dat je zwarte plekken krijgt op het vlees.

de hoogte van mijn schoorsteen op de offset smoker is 64,5 cm hoog, dan heb ik een prima trek in de schoorsteen en geen vet of roet die op mijn vlees valt.

met vriendelijke groet.
 
hansie37 zei:
hallo luc.

je vraagt in mijn bouw draadje of de hoogte van je schoorsteen belangrijk is.
jazeker is dat belangrijk want heb je de schoorsteen te hoog dan koelt de warmte te snel af, en krijg je vet/ roet druipers in de schoorsteen die later weer terug vallen op je vlees.
met het gevolg dat je zwarte plekken krijgt op het vlees.

de hoogte van mijn schoorsteen op de offset smoker is 64,5 cm hoog, dan heb ik een prima trek in de schoorsteen en geen vet of roet die op mijn vlees valt.

met vriendelijke groet.

thnx voor je duidelijke reply, feldon geeft voor mijn config 33cm aan, voor m'n gevoel vrij kort maar zal dit voorlopig maar even aanhouden, verlengen kan altijd nog.

thnx  :)
 
tips gevraagd!

Ik heb de kolenmanden klaar voor zowel in de stookkamer als in de gaar kamer om te kunnen grillen. de bakken zijn 9cm hoog en sluiten in de grill modus daardoor als ik ze een cm boven  de reverse flow plaat houd voor het lossen van as precies aan op het rooster. is dat niet veel te dicht op het rooster? ben een beetje bang dat het allemaal te hard gaat als ik die bak een beetje vol gooi met houtskool, nu valt dat wel op te lossen door het product vrij snel indirect te leggen maar ik zie bij bijvoorbeeld een ei of een weber op de plaatjes wel een grotere afstand, al kan ik die afstand van een plaatje niet helemaal perfect inschatten.

het rooster kan in ieder geval niet nog hoger, dan blijft er geen oppervlakte meer over. fotootje voor de beeldvorming:
IMG_20170228_142119.jpg

IMG_20170228_142124.jpg


wat vinden jullie, te dicht op het rooster en op de een of andere manier toch een creatieve oplossing verzinnen zodat er wat meer afstand ontstaat of gewoon wat eerder indirect leggen/een koudere zone cre?ren/luchttoevoer knijpen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan