BasBQ
Beef en Steak

reverse bbq met fotoverslag

Zo, de eerste braadworsten hebben op zondagmiddag, deze smoker gaar verlaten richting tafel, volledig klaar om geproefd te worden. En ja hoor het was een succes. Alle genodigden waren positief .
Brandstof: beukenhout van de kern en 10 jaar droog.
Temperatuur : 250 a 280 gr
Duur : niet opgemeten.
Volgende test : kip
Ik hou jullie op de hoogte en zet er dan wel weer alle afbeeldingen bij .

Steve
 
Er zit heel wat denkwerk en handenarbeid in dit toestel maar het is een hobby en voor een hobby heeft een mens soms heel veel over.
Mijn hobby is vooral het maken, het gebruik ervan, het grillen of smoken dus, is mij eigenlijk minder belangrijk.

Dankje voor de vele positieve berichten!

Lees ook mijn posts over "het rookmonster" en "ofyr grill bbq all in one " in de rubriek DIY op dit waanzin mooi forum !

Steve

 
erg professioneel allemaal . De fik erin en gebruiken dat ding  :D
 
Ziet er goed uit
 
Dit weekend gaat de vierde laag verf erover en mss wel een vijfde laag ...
Na een tiental keren superwarm te hebben gestookt heb ik roestuitslag en verkleuring van de verf, alles staat natuurlijk onbeschermd in de gietende regen van de laatste weken maanden en weer en wind kan de smoker niet echt goed verteren .
Heb alles dus wat geschuurd en ontvet en stofvrij gemaakt om hopelijk dit weekend tijd te vinden om alles nog een dikke laag verf te geven .

Om er worstjes in te bakken vinnik het niet zo handig .. het klaarmaken van vis in alufolie en bakken van aardappel is hij uiterst geschikt, hij blijft dus alvast in m'n verzameling en krijgt weldra vaste plaats in de tuin !

De vuurschaal met lichte ombouw naar bbq is wel iedere week in gebruik voor vlees vis en andere lekkernijen te grillen.

Fotos volgen nog .

Steve

 
De reverse heb ik verleden week de garage ingesleurd , was een tijdje geleden dat ik besloten had om een nieuw laagje verf erop te zetten.  Alles goed afgestoft, schuurpapier met fijne korrel om alles mat te zetten en na een goeie twee uur wrijven kon de verf erop.


ondertussen heb ik de handvaten verwijdert en nieuwe geplaatst, nu beuk, behandeld met lijnzaadolie, deze beuken zijn uit de kern gedraaid en absoluut droog. met de vorige handvaten die ik had gedraaid was er een vochtprobleem, ik had deze te vroeg voorzien van bootvernis en het leek erop dat het hout schimmelde van binnen uit. Ook de vernis schilferde af, dit keer droog hard hout en behandelen met lijnzaad dacht ik.


Nu staat er een schouw van 3meter 80 opgebouwd ook, ziet er indrukwekkend uit, diameter 100mm en bijna 5 meter vanaf de grond .. :D :D


Steve
 
CTCpoLG.jpg




.... en zo ziet het er nu uit ....


Steve
 
hopelijk waait het niet te hard met die chimney, anders waait hij om  :D. Wat is de reden om deze zo lang te maken?
 
showtime  ;)

Maar uiteraard ook om een betere trek te hebben, mss had ik toch een 120mm schouw moeten zetten ipv een 100 mm maar tja, ik had dat bochtje van 100mm liggen en gezien de kostprijs van ieder project toch dubbel zoveel is als voorzien wou ik toch wat besparen maar  :-S en nu heb ik iets te weinig trek in de schouw vinnik.
Ik geraak makkelijk tot 350 graden hoor maar in het begin is het wat moeilijk, de start is wat rokerig en traag.

Het gaat hier wel degelijk om een reverse en deze werkt maar optimaal nadat alle materiaal opgewarmd is, zodat de rook onderweg niet teveel afkoelt want dat remt natuurlijk af.

Steve
 
ik had altijd gehoord dat je schouw ook niet te lang mocht zijn voor een smoker. Ook is 350 graden toch wel warm genoeg denk ik, zeker voor een smoker aangezien je meestal in een temperatuurrange werkt van 100 tot 180 graden voor low en slow (die 180 graden is al meer high en fast  :p) Maar erg mooie smoker gekomen.
 
Test gedaan met wat droog hout, een handvol, meer niet en ik haal er zeer makkelijk tot 250?c mee. De hogere schouw is nuttig, de rook gaat mooier boven de haag de lucht in, ik wil m'n buren niet storen, ruikt wel heel erg lekker dat droog hout met de kruiden maar toch.

Dit weekend ga ik dan toch es wat lekkere vis klaarmaken, PAPILLOT van vis op Piet Huysentruyt ze maniere !


Want daarvoor is deze reverse smoker toch wel goed geschikt, 200 graden , 15 minuutjes en m'n visje is gebakken ..



Steve
 
PAPILLOT gelukt en voor ik eraan dacht om wat beeldmateriaal te verzamelen was alles reeds in de maagjes verdwenen.


Hierbij het recept ipv foto :

Kabeljauwhaasje
wortel
wit van prei
basilicum
Krielaardappeltjes in schijfjes
witte ui
look
peper en zout
witte wijn
olijfolie



Alle groentjes in streepjes gesneden, dit op een alufolie gelegd, ook de aardappelschijfjes wat verdelen, daarna wat olijfolie en de kabeljauwhaasje erop, peper en zout toevoegen en natuurlijk basilicum, het zakje van alufolie maken, witte wijn erin en alles netjes afsluiten.

25 a 35  min bij 220 graden in de reverse smoker en smullen maar !

 
Dat krijg je er nou van als het zo lekker is :D
 
steve zei:
PAPILLOT gelukt en voor ik eraan dacht om wat beeldmateriaal te verzamelen was alles reeds in de maagjes verdwenen.

Hierbij het recept ipv foto :
Gelukkig heb je het recept nog, kan je het nog eens maken voor die foto  :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan