BasBQ
Beef en Steak

Pulled Pork van Fricandeau

 

DragonFly

Tondelzoeker
Berichten
21
Zo mijn eerste "Pulled Pork". Ik had het toch anders voorgesteld dan gedacht.. Vorige week bij de Keurslager een stuk schouder besteld voor Pulled Pork. Dit was geen probleem daar zij een eigen slachterij hebben.

Mijn pa had hem afgelopen vrijdag opgehaald. Toen ik op de camping kwam en een stuk rollade voor ogen kreeg, werd ik lichtelijk nerveus. Mijn allereerste low & slow sessie (?berhaupt de eerste keer dat ik achter de bqq sta) en dan dit. Snel de slagerij gebeld, maar hij verzekerde mij ervan dat dit echt voor pulled pork bedoeld is. Volgens dit forum niet, maar ik heb toen toch besloten om het maar te proberen. Op dat moment had ik ook geen internet.

Hier de "Pulled Pork"

83bc25a876a43919f79f5bdee00dbd07.jpg


En in de rub gezet met de basis bbq rub van Steven Raichlen

c8eed31df94efa9a5a1ed3555ece0339.jpg


De volgende ochtend om 07.00 uur samen met mijn pa de bbq aangezet. Soort van snake methode. Als schot hebben we een halve (stoep)tegel gebruikt. Werkt overigens goed!

Om 08.00 uur het vlees erop op 110 graden. Ik durfde geen 120 graden aan te houden.

Na 2 uur voor het eerst de deksel eraf om de meter in het vlees te doen, toen zag het er zo uit:

914a4c637053e693d30721b3f9231b01.jpg


2 uur later maar gemopt omdat we bang waren dat het droog zou worden.

0f1ecee4ab93299490707aaa42436ada.jpg


4cc87c001906634d0217eb6b3f154265.jpg


251fbf7b763aebc21f50bd862c9d7104.jpg


Hierna bleef de kerntemperatuur hangen op 62 graden. Besloten om hem maar in folie in te pakken. Terug op de bbq en wachten tot 88 graden. Dit ging overigens best snel.

Er kwam best veel vocht uit en dat voor mager vlees

f39740d16b987131ac96e9a3d654e458.jpg


Na 30 minuten laten rusten en uitgepakt.

b651f1bcf05276957bbbf82d3e1267d7.jpg


Tevergeefs geprobeerd om te pullen maar helaas.. dit lukte inderdaad niet. We hebben het toen in plakken geseneden en daar stukjes van gemaakt

b5ec02a9d15bdba7aec298ae0e4871a1.jpg


Jus eroverheen en aanvallen maar!

1109b9181e2497fb02e135f07746c601.jpg


Hieronder de tijden, graden van bbq en vlees op een Weber OTP47

08:00 / 103
09:00 / 110
10:00 / 114 / 52
11:00 / 110 / 61
12:00 / 108 / 63
13:00 / 110 / 62
13:15 ingepakt
14:00 / 113 / 69
15:00 / 110 / 83
15:30 / 110 / 88

Best netjes op temperatuur kunnen houden

Godzijdank was het niet droog of taai. Iedereen vond het lekker. En ik vind het een hele prestatie om van zo'n stuk mager vlees toch nog mals en lekker op tafel te krijgen!   dus ik vind dat ik best een knorrie verdiend heb!
 
Goed gedaan hoor! Als het lekker was is het een top run geweest!
 
Eigenlijk moet je hem wat langer in de zone laten liggen en echt pas inpakken rond de 74 graden. Nu was het bindweefsel kennelijk niet genoeg gegeleerd. Daardoor is hij dan niet te pullen.
 
Dit was geen procureur oid Jeroen. Een varkensfilet doe je ook niet doorgaren totdat je hem uit elkaar trekt. ;)
 
Ziet er hoe dan ook super uit!
Jammer dat ik er niet bij was om te proeven.

Maar wat mij betreft zeker wel een knorretje waard toch?
Dat die Keur/kut slager het verprutst heeft kon ze niets aan doen, want de bestelling heb ik zelf ter plekke doorgegeven incl alle details.
 
Het ziet er wel lekker uit, vlug in de herkansing met een echte procureur.
 
Zojuist de slager gesproken over dat zij mij het verkeerde stuk vlees mee hebben gegeven. Volgens de slager is ?l het vlees van een varken (behalve schnitzel) geschikt voor Pulled Pork. Wat ik heb meegekregen (Boomerang) gebruikt hij namelijk altijd voor PP. Alleen moet dit vlees op een temperatuur van 85 graden bereid worden en absoluut niet hoger dan de 100 graden.

Het zelfde geldt voor procureur en varkensschouder, mag absoluut niet hoger dan 100 graden anders wordt het een 'baksteen". Op mijn antwoord dat hier op het forum wedstrijden mee gedaan worden bij zelfs een temp van 120 graden begon hij te lachen en vertelde dat ik zulke forums echt niet serieus moest nemen, want hij bereid het al tig jaar zo en verkoopt het ook zo op evenementen.

Dus tsja..
 
Dat weet ik wel zeker, en dat noemt zicht een "Keur" slager. Ik heb er een beter woord voor en dat begint ook met een "K" :D
 
Hahaha. Twee jaar geleden wist hij niet eens wat pulled pork was :D
 
Correctie: nu nog steeds niet :)
 
noskos zei:
Dit was geen procureur oid Jeroen. Een varkensfilet doe je ook niet doorgaren totdat je hem uit elkaar trekt. ;)
Ah, fricandeau...
Wie maakt er dan ook....ach laat ook maar
 
DragonFly zei:
Dat weet ik wel zeker, en dat noemt zicht een "Keur" slager. Ik heb er een beter woord voor en dat begint ook met een "K" :D

Ik was laatst ook bij zo een K-slager. Deze "kenner" wist niet wat buikspareribs waren en dacht dat de babyback ribs de enige ribben waren!
 
Oef geen woorden voor.
Maar het zag er wel heerlijk uit, nu maar eens gaan maken van een echte procureur en vertel ons het verschil maar eens.:D
 
Helaas.. campingseizoen is haast ten einde.. volgend jaar een herkansing. Alhoewel ik nog steeds vind dat ik een knor verdiend heb  ;)
 
Bbq jij alleen op de camping? Wat een gemis ;)
 
[quote author=DragonFly]Alhoewel ik nog steeds vind dat ik een knor verdiend heb  ;)
[/quote]

Verkeerde stuk vlees, je hebt het gesneden ipv gepulld omdat je het niet uit elkaar kon trekken. Dan kunnen we helaas geen knorretje geven.
 
noskos zei:
[quote author=DragonFly]Alhoewel ik nog steeds vind dat ik een knor verdiend heb  ;)

Verkeerde stuk vlees, je hebt het gesneden ipv gepulld omdat je het niet uit elkaar kon trekken. Dan kunnen we helaas geen knorretje geven.
[/quote]

Het leven is hard... claims voor gedorven leed gewoon bij je K-slager neerleggen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan