BasBQ
Beef en Steak

Pulled Pork van Boston Butt

 
 
 

Bart1978

Pitmaster
Berichten
716
Aangezien ik rond deze tijd van het jaar jarig schijn te zijn en er dan verwacht wordt dat er uitgedeeld wordt op het werk, heb ik er voor gekozen om geen gebak te halen maar een Boston Butt op de Weber Summit te leggen.
Voor de kruiden heb ik de Tweety rub van Pitmaster X gebruikt (te vinden op zijn website) Zo werd het een echte Gouden Pulled Pork.

Zaterdag avond de Summit klaar gezet. Voor de eerste keer eens Quebracho kolen gebruikt. Dit vond ik een groot succes.
Ook alvast de Boston Butt van 5 kilo in de kruiden gezet. Voor dit stuk vlees was het recept van de kruiden voldoende.

Zondag om 04:00 de wekker, hond uitgelaten, gas ontsteking van mijn Summit aan en om 04:20 was de bbq al op temperatuur en kon de butt er met schaal en al op. Eerst nog 2 blokken appelhout in de hete kolen gelegd om lekker te roken. Door de schaal creƫer ik een dubbel indirecte opstelling.

De temperatuur van mijn Summit bleef de eerste 5 uur heerlijk constant en de kern temperatuur van de butt leek al rond de 60 graden in de stall te komen. Hierop ingepakt, iets wat ik voor kleinere stukken nooit doe, maar ik wilde niet nog een nacht wachten. De kern temp ging hierna vrij snel lekker verder en na 11,5 uur was de kern van 94 graden bereikt. Tijdens het prikken was het vlees boterzacht dus van de bbq gehaald.

De butt ligt op dit moment nog te rusten, een foto van het pullen volgt snel!
d7a0a07f6b225237ba34204eec7adaa9.jpg
e379d154c4e7b1eab60b7024cfeb5aea.jpg
2e073b34c7827c46023dc136e6d5e5ea.jpg
fb9cfbaba3b1bedb48618b68f24022fd.jpg
ad4c989010cad4fc0f6aeece391cf514.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
 
En dan het pullen, schouderblad viel er uit, het vlees is heerlijk mals en moet wel een paar volwassen mannen van een broodje kunnen voorzien.

Nog een klein beetje vocht apart gehouden om het vlees mals te houden ik schat zo ongeveer een liter !!!
e4d88019aba04b33f443a2e13b8b74e2.jpg
0a5e33328a78ebf84db6d2bf62f22ea1.jpg
6722f7b7277b5964d3de14a161102dbf.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
 
Lekker hoor! Een aardige dag zo. Ik doe het meestal op de Noskos manier. De snelle of de wedstrijd net hoe de pet staat. Scheelt aanmerkelijk in tijd!
 
Lekker hoor! Een aardige dag zo. Ik doe het meestal op de Noskos manier. De snelle of de wedstrijd net hoe de pet staat. Scheelt aanmerkelijk in tijd!
Dat scheelt inderdaad tijd, maar ik plan er een dagje voor en naar mijn idee voegt het iets toe om er langer over te doen. Het is niet voor niets low en slow.
Meestal pak ik het vlees ook niet in maar blijf de stall volgen. Deze keer vond ik het vooruitzicht om 24 tot 30 uur bezig te zijn iets te vermoeiend, dus toch maar ingepakt en 11,5 uur "bezig" geweest. Waarbij bezig eigenlijk alleen de temperatuur bekijken betekend. Niet sprayen, niet insmeren met saus.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
 
Mooie sessie gedaan šŸ‘
Het dubbel indirect heb ik nog nooit gedaan, volgende keer ga ik het ook eens proberen.
Kruiden mix van pitmaster x is ongeveer wat we hier nu al een tijdje gebruiken.
 
Mooie sessie gedaan
Het dubbel indirect heb ik nog nooit gedaan, volgende keer ga ik het ook eens proberen.
Kruiden mix van pitmaster x is ongeveer wat we hier nu al een tijdje gebruiken.
Smaak was goed, minder heftig aanwezig dan de veel gebruikte Noskos kruiden. Ik ga ze afwisselen afhankelijk van het publiek waar ik het voor ga maken. Voor mijn smaak mag er wel meer smaak aan de kruiden zitten, maar het smaakte iedereen heel goed.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
 
Ziet er goed uit. Ik ben afgelopen zondag voor de Noskos manier gegaan. Ook zo'n 9 en half uur op de bbq gelegen.... Was heerlijk.
Kruiden is uiteraard altijd een kwestie van smaak.... De een wil wat meer smaak dan de ander.
 
@Bart1978 mooi man. Ik ga het vanavond ook inzetten. Ook 5 kg, ook een WSK.
Wat was jouw bbq emperatuur?
Ik hou de temperatuur tussen de 100 en 120 graden. Ik doe low en slow op de wsk tegenwoordig wel "dubbel indirect" in mijn geval meestal op de dividerplate 3 bollen aluminium folie met een pizzasteen er bovenop. De dividerplate van Weber geeft naar mijn idee teveel stralingswarmte af.
Maar in de rvs schaal op een rekje werkt ook perfect.

Verstuurd vanaf mijn SM-F731B met Tapatalk
 
Ik hou de temperatuur tussen de 100 en 120 graden. Ik doe low en slow op de wsk tegenwoordig wel "dubbel indirect" in mijn geval meestal op de dividerplate 3 bollen aluminium folie met een pizzasteen er bovenop. De dividerplate van Weber geeft naar mijn idee teveel stralingswarmte af.
Maar in de rvs schaal op een rekje werkt ook perfect.

Verstuurd vanaf mijn SM-F731B met Tapatalk
Thanks, ik ga mijn best doen met de temp.
 
Van harte gefeliciteerd met je verjaardag en je knor.
 
Thanks, ik ga mijn best doen met de temp.
Krijgen we nog wel foto's of een verslag te zien?? Ik ben benieuwd naar je ervaring

Verstuurd vanaf mijn SM-F731B met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan