BasBQ
Beef en Steak

Primo vs BGE

meinonA

Stoker
Berichten
276
Goede avond,
Wat is de kwaliteitsverschil van het keramiek tussen BGE en Primo.
Ik heb me wel eens laten vertellen door een winkel dat als je puur kijkt naar keramiek dat het beste naar het "slechtste" keramiek hetvolgende is: BGE, Monolith, Bastard, KJ, Grill guru

Maar ik weet niet waar Primo in dit rijtje past.
Als kwaliteit en accesoires de belangrijkste pijlers zijn, voor welke kamado zou je kiezen?
Ik geef niet veel om doordachte accesoires zoals bekend is bij BGE, zolang het maar goed werkt. Het gaat mij puur om de mogelijkheden van deze kamados.

Alvast bedankt voor jullie reacties
 
Misschien heb je hier wat aan .
 
Op basis van wat ik op dit forum lees en hoor van gebruikers:

Als je budget dusdanig is dat je kan kiezen tussen een Primo of een BGE zit het in de kwaliteit en garantie wel goed.

BGE is op wat meer plaatsen vertegenwoordigd. Handig voor garanties en accessoires etc.

De Primo gebruikers kiezen voor de vorm. De ovaal waardoor er echt aparte zones ontstaan.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Wat @Cherrywood zegt +1.
Sommige Primo-manen vooral in USA plagen de BGE bezitters dat hun BGE niet 100% made in USA is, het keramiek komt uit Mexico.
Onzin natuurlijk het is gewoon ook een wereld BBQ.
In mijn ogen zijn er 2 merken die in het topsegment zitten dat zijn Primo en BGE.
Waarvan BGE Het voordeel heeft beter vertegenwoordigd te zijn in de EU.
Maar dat heeft niks met kwaliteitsverschil te maken, Beiden zijn top.
Ik ben puur voor de vorm gegaan, het zuiver directe en indirecte zone door de ovale vorm Van de Primo Oval.
Ik ben nu sinds 2 jaar in het bezit van een nieuwe generatie van de Primo Oval XL.
Mijn oude Primo Oval XL van 12 jaar oud staat bij een vriend van mij, die hem veel gebruikt en er heel blij mee is. Tuurlijk zijn er in het verleden in het heetst van de strijd enkele fireboxen gesneuveld maar die zijn gewoon onder garantie vervangen.
 
Hier ook een primo adept. Of de keramiek van Primo beter of slechter is dan BGE weet ik niet, men zegt wel dat beiden erg kwalitatief zijn dusja. Wel weet ik dat ik nog geen enkel probleem gehad heb met mijn keramiek en ik heb mijn oval xl sinds 2016. Imo gewoon een erg kwalitatieve kamado. En eigenlijk de uitvinder van het 2 zones systeem bij kamado's hoewel velen hier de credits aan kamado joe geven. Verder is er ook wel veel commentaar op primo omwille van de weinige "innovaties" maar ik vind hem zo veelzijdig dat ik eigenlijk niet meer zou weten of je daar eigenlijk nog veel vernieuwingen zou kunnen aan aanbrengen. Ik heb in ieder geval geen nood aan meer accessoires. Het is redelijk compleet met de standaard deflectors, roosters en als extra een fredstone, rotisserie insert (ooit gekocht aan iemand die die zelf maakte), een volledige set grillgrates en een ash basket (dat laatste puur voor het gemak, ik merk hier geen verschil in werking.)
 
Een luxe dilemma.
Het lijkt me dat alles al gezegd is.
Van al die vergelijkingen die ik hier voorbij heb zien komen zou ik deze persoonlijk moeilijk kunnen beantwoorden.
@Brecht en @Ewald zijn 2 mooie voorbeelden van ontzettend tevreden gebruikers van de Primo Oval.
Hier op het forum zijn ontzettend veel tevreden gebruikers van de BGE: Frits, Stijn, Jokop, Bram, ondergetekende..
Beide hebben genoeg accessoires om lekker financieel aan de grond te gaan. :)


ps. Bastard beter keramiek dan KJ? Oke..? ik weet niet of ik hetzelfde gevoel daarbij heb.
 
Bastard beter keramiek dan KJ? Oke..? ik weet niet of ik hetzelfde gevoel daarbij heb.
Het zou ook best eens kunnen dat ik die per ongeluk heb omgedraaid hoor. Ik heb het een keer van BECenter Rozendaal gehoord en dat is alweer even geleden.

Ik snap dat het oppervlak en daardoor het 2 zone cooking systeem van de Primo een pre is.
Maar dat was eigenlijk niet mijn vraag. Ik weet dat alle merken (behalve argumentabel GrillGuru) een goed doordacht kooksysteem hebben met deflectors en alles wat je nodig hebt om er alles mee klaar te kunnen maken.

Is er iemand die contact heeft met een Primo dealer die iets kan vertellen over de kwaliteit van het keramiek ten opzichte van andere merken?
Kijk, ik denk dat iedereen wel snapt dat als je moest kiezen tussen Japans keramiek van de meeste kamados of Mexicaans, dat die keus gouw gemaakt is. Er vlak naast licht het grootste BBQ land ter wereld dus dat lijkt me logisch. Maar dat zegt mij niks over waar Primo zn grondstoffen vandaan haalt, hoe makkelijk het omgaat met temperatuur verschillen e.d. Daar staat BGE namelijk ook om bekend.
 
Snap niet echt waar je bang voor bent , primo en bge zijn 2 toppers in de kamado wereld. Dat is allang bewezen. Moet je dan echt weten waar het precies van gemaakt is .
Kies wat bij je past. Succes 😄
 
Snap niet echt waar je bang voor bent , primo en bge zijn 2 toppers in de kamado wereld. Dat is allang bewezen. Moet je dan echt weten waar het precies van gemaakt is .
Kies wat bij je past. Succes 😄
Ben het hier helemaal mee eens. Als de ovaal of rond jou niet uitmaakt, kies dan welke je het mooist vindt zou ik zeggen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdj
Al een jaar of 8 een Primo L. bevalt meer dan uitstekend, geen problemen met de kwaliteit. Firebox zit een scheur in, maar dat heeft geen invloed op de werking. Bij volledige scheur zal die onder garantie worden vervangen.
Grootste voordeel het gemak om twee zones te hebben zonder te hoeven omstellen.
 
Inderdaad wat Rdj zegt.

De garantie die men geeft op de keramiek zegt daarnaast ook genoeg toch? Dat geldt in weer & wind, inclusief alle mogelijke temperatuurwisselingen.
Zeker in USA heb je denk ik echt een probleem wanneer je dat niet waar kan maken met hun 'claimcultuur'.
Ik heb op mijn Primo zonder problemen al meerdere keren met vorst buiten pizza gebakken, zonder aandacht te schenken aan het opwarmproces, dus gewoon 'vol gas' opstoken.

Ik denk niet dat het je veel meer gaat brengen als je weet waar de grondstoffen vandaan worden gehaald o.i.d.
Het type keramiek is bekend, de garantie is uitstekend en in gebruik hebben beide grill's zich al lang bewezen.
Misschien anders eens gaan grasduinen op Amerikaanse forums? Daar is ook zat te vinden.
 
Kort: als je de kwaliteit van het keramiek van BGE of Primo niet vertrouwd moet je denk ik geen kamado van keramiek kopen.....
 
Alle A-merken geven 20 jaar garantie en meer. Dan zou ik me geen zorgen maken in de keramiek. Er zitten verschillen in, maar niet zodanig dat je in de miserie terecht komt. Zelfs de chinese Auplex BBQ’s hebben goede keramiek.
 
Als je financieel kunt kiezen voor een Primo of BGE dan hoef je je over kwaliteit geen zorgen te maken. Dan zou ik kijken naar de mogelijkheden en verschillen in vorm en accessoires van deze twee kamado's en daar je keuze op baseren.
 
Kijk, ik denk dat iedereen wel snapt dat als je moest kiezen tussen Japans keramiek van de meeste kamados of Mexicaans, dat die keus gouw gemaakt is. Er vlak naast licht het grootste BBQ land ter wereld dus dat lijkt me logisch.

Als ik moet kiezen tussen Mexicaans of Japans ge-engineered / gebouwd zou ik voor Japans gaan :)


Ik ben overigens sinds 2017 tevreden Primo gebruiker.
Heel vaak heb ik het vuur aan 1 zijde, om twee zones te hebben, dat vind ik heel fijn.

Volgens mij hebben ze een jaar of twee (of zo) geleden het dekselscharnier geupdate.
Het scharnier van die van mij -de oude constructie dus- vind ik eigenlijk best wel ondermaats in verhouding tot de prijs van het hele ding, maar ik weet niet of die van BGE beter is, dat vergelijk heb ik niet.
 
Is er iemand die contact heeft met een Primo dealer die iets kan vertellen over de kwaliteit van het keramiek ten opzichte van andere merken?

Je kunt zelf ook contact opnemen met een Primo dealer 😉 of stuur een mail naar Primo USA met al je vragen!!
 
Alles is al gezegd, in principe staat er niks wat je niet al weet ( lijkt me )..
Je overweegt een mooie investering te doen in een mooie kamado zal niet geheel ondoordacht zijn..

Maar als de keuzestress je teveel word..
Ga naar een winkel, bekijk ze naast elkaar en word verliefd.
Stress is niet goed voor je dus bij intense twijfel gewoon allebei kopen 🤣

In afwachting van je bevindingen 😁!
Ben benieuwd welke de jouwne word
 
Ga eens een workshop doen een bge en een met een primo.

Dan heb je met beide gewerkt.

Succes met kiezen.

heb zelf bge l ,zeer tevreden
 
Uiterlijk zien ze er beide aantrekkelijk uit met + en - punten.. kies wat en waar jij je het best bij voelt

maar.........
Ik denk altijd als je niet kunt kiezen. Gewoon beide. 😇
 
Uiterlijk zien ze er beide aantrekkelijk uit met + en - punten.. kies wat en waar jij je het best bij voelt

maar.........
Ik denk altijd als je niet kunt kiezen. Gewoon beide.

Tja kies beide…is altijd een mogelijkheid maar ook wel beetje vreemd. 1 van de 2 kost al flink geld. En dat zal niet voor iedereen weggelegd zijn. Denk dat TS anders deze vraag niet had gesteld.

Meeste is al gezegd. Primo kan je mooi in twee zones inrichten. BGE doet dat ook met hun eggspander systeem maar lang niet zoveel kook oppervlakte als Primo heeft. Ikzelf heb een BGE met eggspander. Het bevalt mij geweldig! Primo heb ik kort overwogen maar simpelweg meer gevoel bij BGE. Kan best door de marketing komen. In ieder geval heb je van beide geen spijt…ook niet als je weet waar het keramiek vandaan komt. Je kamado keuze is straks een gegeven. Mochten er ooit problemen zijn vond ik het veel boeiender om te weten hoe het vervolgens opgelost wordt. Dat was voor mij doorslaggevend.

Succes met je keuze en we horen het graag! :)

Mvg Raymond


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan