BasBQ
Beef en Steak

Porchetta Primeur

 
 

RobbieWijt

Kooltjesharker
Berichten
111
Ha mede fanaten,
Met vrienden bij elkaar komen en bbqen, drankje erbij, kids lekker aan het spelen blijft iets wat ik toch wel erg mooi vind! En wat gaan we dan maken? Inspiratie genoeg hier op het forum…

Na wat mooie verhalen gelezen te hebben moest hij er toch eens komen: een mooie porchetta! In mijn geval van de Weber, zonder spit!

Allereerst een mooi stuk buikspek gehaald, dit x bij v/d Valk in Voorschoten. Ze hebben daar een versmarkt met een flinke slagerij, visafdeling en diverse kazen, noten en verse groenten. Erg leuk om hier langs te gaan, voor de portemonnee iets minder want wanneer stop je met kopen/teveel mee te nemen?

Allereerst aardig wat youtubefilmpjes en zoals gezegd hier op het forum gekeken voor inspiratie.

771CBF6F-40DA-4724-A613-9109A804D050.jpeg

Stuk buikspek eerst een goede 24 uur onafgedekt in de koelkast gehad zodat zwoerd goed droog kon worden en we (hopelijk) een echte knapperige buitenkant zouden hebben. Uiteraard ons hoofddoel van de bereiding!

34559B4B-F8FE-4224-A749-ED0DCAF35F96.jpeg

Vervolgens de kruiden als vulling en hem daarna opgerold.

B40E0096-CE32-432A-A2E0-F0127553F7BC.jpeg

Bbq opgestookt naar indirect en daar zat hij met beide kolenmandjes vol op 225 graden. Daarna mocht hij erop. Ff een biertje om dit alvast te vieren!

F8BD833D-157F-4C44-B468-066CE12D4595.jpeg

Uurtje later begon hij al lekker te kleuren, en het begint zeker al goed te geuren. Leuk als het gaat zoals je het in je hoofd hebt. Even prikken maar uiteraard nog lang niet klaar. Zat nu iets onder de 60 graden en we gingen voor 85, nog maar een drankje dan. Roostertemperatuur zakte wel wat naar 180 graden maar dat vonden we prima, zou dan iets enkel iets langer duren.

4DF384D9-41FF-4897-A1F5-F786851A3FD6.jpeg

Een uur en een kwartier later tikte hij dan de 85 aan. Zwoerd was lekker crispy en de kleur ook top! Precies zoals we wilden!

B3A737A4-81B7-4C87-87AA-6C918A36F070.jpeg

En dan het aansnijden. Foto niet al te best, smaak des te meer. Zeker voor herhaling vatbaar, volgende keer eens een andere vulling proberen. He wat naar, moet ik het nog eens maken! En het volgende etentje is alweer gepland dus dat wordt weer het forum afstruinen en inspiratie opdoen. Heerlijke hobby blijft het toch. Fijne zondag allen!
 
Laatst bewerkt:
Die ziet er zalig uit zeg... Top!
 
Die ziet er zalig uit zeg... Top!
Dit was er ook 1 die erg leuk was om te maken! Benieuwd naar het textuurverschil als ik hem lager op kerntemperatuur had gehouden. Op naar het volgende experiment!
 
Ik maak Porchetta vaak aan een draaispit. Da's wel echt lekker hoor, dat knapperige zwoerd!
 
Top hoor! Dat lijkt me er een voor op het lijstje!
Hoe heb je hem op de tweede foto gesneden?
 
Ik maak Porchetta vaak aan een draaispit. Da's wel echt lekker hoor, dat knapperige zwoerd!
Ja, ik zit nog steeds in twijfel. Krijg mijn gyros altijd lekker zonder spit, porchetta nu ook inclusief knapperig zwoerd. Maar de picanha schijnt dan wel weer erg lekker te zijn vh spit…

Top hoor! Dat lijkt me er een voor op het lijstje!
Hoe heb je hem op de tweede foto gesneden?
Zeker, gewoon doen. Niet moeilijk om te maken en vooral erg lekker.
Over het vlinderen: ik had mazzel met de slager. Hij had het voor me gedaan. De zwoerd was al deels gesneden overdwars, nu vlinderde hij hem dus vanuit de binnenkant 2 keer vanuit het midden.
 
Ziet er erg smakelijk uit, mooie korst ook.
Het zou leuk zijn als je ook de BBQ temperaturen erbij vermeldt.
En eventueel bijzonderheden direct/indirect temperatuur verhogen etc.
Dit is niet allen een " show" forum, maar ook een leerforum, vandaar de naam Genootschap. ;) :)
 
Ziet er erg smakelijk uit, mooie korst ook.
Het zou leuk zijn als je ook de BBQ temperaturen erbij vermeldt.
En eventueel bijzonderheden direct/indirect temperatuur verhogen etc.
Dit is niet allen een " show" forum, maar ook een leerforum, vandaar de naam Genootschap. ;) :)
Was ik me niet van bewust, heb de temperaturen erbij vermeldt!
 
Terug
Bovenaan Onderaan