BasBQ
Beef en Steak

Pizza tomatino !

cricque

Kooltjesharker
Berichten
246
Vorige week was het donderdag mooi weer, maar door tijdsgebrek nog geen foto's kunnen plaatsen

Mijn recept voor 4 pizza bollen. Dit is voor op de dag zelf. Tussen 12u30 en 13u maak ik deeg

- 715 - 725 g bloem
- 450 ml water
- 2 snuifjes zout
- 5g instant gist
- 1 lepel honing
- scheut olijfolie

Eerst lauw water daar het zout in oplossen. Lepel honing erbij en dan de gist. Even roeren en laten staan.
Ondertussen in een kom 715-725g bloem (het originele recept is 750g) doen, scheut olijfolie erin en dan het water met de gist. Maar dit in stapjes eerst 1/3de en even roeren, dan nog een derde erbij roeren en dan het laatste deel. Werkt veel beter dan alles in 1x

IMG_1770.jpg
IMG_1771.jpg
IMG_1772.jpg
IMG_1773.jpg
IMG_1775.jpg


Dan even kneden. Dit doe ik een minuutje of 2 max zodat alles toch mooi gemengd is. Dan in de kom olijfolie, op de bol olijfolie (we maken geen foccaccia, dus het moet geen bad zijn van olijfolie, maar gewoon een kleine laag op de bol en de kom). De vochtige handdoek erop en wachten


IMG_1776.jpg
IMG_1778.jpg



Na een uurtje effe checken als er al wat volume is bijgekomen. Is dat niet het geval, dan kan het zijn dat de omgevingstemperatuur te laag is. In dat geval heb ik al gewoon de kom op 25 graden in de oven gezet. Gaat het te traag, kan je dit eventueel nog doen. Maar normaliter tegen 15u30-16u zit het deeg tot tegen de handdoek.
Om 16u "stipt" ga ik mijn bollen dan verdelen. Ik leg een mooie laag olijfolie in de doos (deze keer was het wel wat teveel) en nog wat olijfolie op de bollen ook.
Wij nemen hier 2 bollen van +-250 en dan nog 2 bollen van zo een 280-300g. En meestal schiet er dan nog een klein restje deeg over. Maar maak ik dan meestal nog wel een mini nuttella pizza van. Handdoek op de doos, deksel erop (mijn deksel sluit niet 100% meer af blijkbaar, dus vandaar de handdoek. De bollen laat ik meestal max 30 minuten nog op het aanrecht staan, en dan nog even de koelkast in, want deze gaan nog serieus groeien. En dit is een doos voor 6-8 bollen en dit zijn er slechts 4.


IMG_1780.jpg
IMG_1782.jpg


Ondertussen de nodige voorbereidingen doen en tegen 17u gaat de bbq aan. Tomatensaus maak ik er 10 liter ofzo meestal en dan potje uitnemen uit de vriezer aangezien we al 1x per week pasta met tomatensaus eten en nog een paar andere gerechten hebben waarvoor tomatensaus nodig is. Dus maak ik in bulk samen met spaghetti saus etc (namiddagje koken en kunnen we weer een paar weken verder). Het gaat em hier vandaag over tomaten, dus kerstomaatjes halveren. En nog een paar dingen snijden zoals een rode ajuin (zeer fijn), dunne strookjes rode zoete paprika en dan voor de andere pizza's wat hesp, salami, pikante pepers

IMG_1785.jpg
IMG_1786.jpg


De bbq eens een andere setup getest. Dit is trouwens ook mijn stalen plaat (Kockums jernverk of zoiets). De ring erop als de kolen erin zitten en dan wat hout opgooien. Krijg je al een mooie vlam. Temperatuur ook checken ... het was warm

IMG_1787.jpg
IMG_1788.jpg
IMG_1790.jpg
IMG_1791.jpg


Ondertussen de rest klaarzetten en de bollen uit de koelkast halen, workspace opzetten (heb zo een keter tafel, alleen was deze foto bij de 2de pizza al, de ster van de show) en dan beginnen we eraan ... stretchen maar

IMG_1792.jpg
IMG_1797.jpg
IMG_1793.jpg


De eerste met hesp voor de kleinste

IMG_1794.jpg
IMG_1795.jpg


Maar de "semi" ster van de show voor de dochter zoals zij em wil, tomaatjes met hesp

IMG_1798.jpg
IMG_1800.jpg



Mocht net iets meer zwart hebben aan de kanten, maar was lekker

Dan de echte ster van de show de "pizza tomatino" genoeg basilicum onder de kaas, dan zeer fijn gesneden rode ajuin en paar stukjes zoete rode paprika
Tomaatjes erop en daar gaat die dan

IMG_1801.jpg
IMG_1802.jpg


Tip: die tomaatjes "wiebelen". Als je dit nog nooit gedaan heb zijn er een paar opties en veel is afhankelijk van hoe jij die tomaatjes wilt

- als je maar 300 graden hebt ofzo, en je wilt je tomaatjes nog wat bite hebben, leg ze er nadien op
- als je 400 graden hebt, effe erop en tomaatjes nadien
- als je voor 450-500 graden gaat, dus 1-2 minuten bakken max, meteen erop en je kan die er ook op leggen als je pizza al op de schep ligt, maak het net iets gemakkelijker om ze nog even aan te duwen

IMG_1803.jpg


En dit is em dan de "pizza tomatino" uiteraard moet er nog wat basilicum op. En eventueel een "drizzle of olive oil"

IMG_1805.jpg


Kleine tip: je kan er eventueel nog wat rucola nadien opdien

Mocht ook weer wat harder gebakken zijn langs de kant. Maar de vrouw en de dochter hebben die liever niet. Maar het deeg was "fluffy & crunchy"

En dan de laatste nog voor mij met pepers en pikante salami en effe nog een foto van de doorsnede

IMG_1810.jpg
IMG_1814.jpg


Het was weer lekker !

Tevens ook 2de maal die turning peel gebruikt. Dit is toch wel een must have en maakt je pizza checken en draaien zoveel gemakkelijker. Was er meteen mee weg. Komende Juni bakken we hier nu 2 jaar pizza, hij is niet perfect rond, maar ozo lekker ! De volgende 2 foto's blijven staan, waarom geen idee, al meerdere malen proberen te verwijderen. In elk geval Als je de vlam ziet weet je dat het lekker gaat zijn :)

IMG_1794.jpg


IMG_1805.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mooi en uitgebreid verslag. Sowieso bedankt voor alle tips die je op het forum geeft over pizza's bakken.

Moet als ik hesp lees altijd even schakelen. Blijft een vreemd klinkend woord voor Nederlanders.
 
Wel qua temperatuur is een goeie vraag. Aan zijde van de opening steekt er in die ring een temperatuur sensor. En daar heb ik altijd rond de 325-350. Boven het vuur steekt de dome thermometer en die staat meestal al lang terug aan de andere kant op +- zo een 50 tot 100. Denk dat ik wel rond de 400-450 ergens zit (kan meer zijn), maar is ook afhankelijk van de grootte van het hout dat ik gebruik. Een pizza is meestal 2-3 minuten max klaar. De eerste is altijd de "test" en zien we hoe snel het gaat. Ik ben eigenlijk gestopt met de temperatuur te nemen omdat ik min of meer altijd dezelfde timing hanteer. 17u kettle aan, 17u45-50 bakken. Je voelt ook gewoon wel aan de warmte die eruit komt of het goed is :).

Bij mij steekt het ook allemaal niet zo nauw en eerder op het gevoel. En is nog nooit tegengevallen. Maar dus als de dome wijzer aan de andere kant staat en de thermometer aan de zijkant minstens 325 staat is dan is het goed. Nu dit komt ook omdat die pizza plaat snel opwarmt. Moest ik nog een steen gebruiken dan moet ik dit wel allemaal controleren en ook mijn inkbird gun bovenhalen voor de temperatuur te zien van de steen. Maar ik bak nu sinds vorige zomer op zo een plaat en gaat gewoon veel sneller. Er zijn wel minpunten aan ... te warm -> onderkant snel zwart, maar kan je tegengaan door gewoon op je schep nog wat omhoog te houden. Maar dat valt eigenlijk zelden voor. Het voordeel is wel heel snelle opstarttijd, die plaat kan niet breken (is een soort van Zweeds carbon staal), gemakkelijk proper te maken. En de pizzaplaat is vooraan een stuk koeler dan achteraan (zo een 50 graden of meer verschil). Dus kan je nog een beetje schuiven, al hij bovenaan wat meer nodig heeft, wat meer vooraan leggen etc. Je kan meer "spelen".
 
Dat heb je smakelijk geschreven Cricque 👌🏻😋😀
 
Bellisimo, het water loopt me in de mond.
 
Terug
Bovenaan Onderaan