BasBQ
Beef en Steak

Pizza Margherita

 
 

jokop

Pitmaster
Berichten
604
Waarom ik eigenlijk nooit meer flammkuchen maak, vroeg m'n vrouw. Tja, droogtrainen heeft nou eenmaal zn offers en dit is er eentje van. Zelfs op een trainingsdag is dit eigenlijk te veel koolhydraten voor mij.
Maar goed, met de fotowedstrijd in mijn achterhoofd leek het me wel een mooie reden om weer eens flammkuchen en pizza te gaan maken.

De ingrediƫnten voor vier bollen van ca 200g.:
500 g. Caputo bloem
320 g. water
10 g. olijfolie
8 g. zout
2,5 g. droge gist
IMG_3970.jpeg


Mengen met de speciale haak zodat het deeg niet omhoog kruipt:
IMG_3980.jpeg


Even kwartiertje laten rusten voordat ze in vier bollen worden verdeeld. Daarna 2 uur buiten de koelkast laten rijzen en nachtje in de koelkast:
IMG_3982.jpeg
IMG_3987.jpeg


Setup:
IMG_4455.jpeg


Stretchen gaat me steeds beter af:
IMG_4457.jpeg
IMG_4458.jpeg


Eerst de margherita (met magere mozzarella...):
IMG_4459.jpeg
IMG_4461.jpeg
IMG_4475.jpeg


Daarna de flammkuchen met creme fraiche, eigen koudgerookte zalm (Noskos' recept) rode ui, peper, olijfolie en rucola. De vijfjarige wilde graag een hartje:
IMG_4479.jpeg
IMG_4480.jpeg


Omdat ik zwaar ging trainen toch nog maar een extra Margherita gemaakt :)
IMG_4482.jpeg


Bedankt voor het kijken!

IMG_4482.jpeg
 
Dat hartje, zo lief en schattig!
 
Mooi werk en precies op tijd voor de fotowedstrijd.
 
Dat hartje is fantastisch šŸ˜
 
Wat Hartelijk ā£ļø, ziet er top uit
 
Lekker hoor. Jij gebruikt 64% water? Ik zit tot nu toe behoorlijk lager. Moet hier echt nog mee gaan spelen.
 
Zo die zien er lekker uit!
Leuk om te zien dat Margherita 1 en 2 totaal anders zijn. Enig idee hoe dat komt? Van de tweede is de rand veel meer omhoog gekomen.
 
Tis wel behelpen met deze setupā€¦.
2 x BBG en Ooni šŸ˜

Pizzaā€™s zien er top uit
 
Dat zijn mooie pizzaā€™s geworden jokop šŸ˜‹
 
Ja, dat hartje is inmiddels een halve verplichting, hahaha. Maar goed, doet niets af aan de smaak en het is supersimpel om te maken.
 
Lekker hoor. Jij gebruikt 64% water? Ik zit tot nu toe behoorlijk lager. Moet hier echt nog mee gaan spelen.
Ja klopt. Eerst heel veel gemaakt met 54% water en nu al een tijdje met 64%. Is iets plakkeriger, maar ze gaan nog moeiteloos van Ć©n op de schep. Zelfs het hartje blijft nog in de vorm als ie van de pizzaschep gaat.
Zo die zien er lekker uit!
Leuk om te zien dat Margherita 1 en 2 totaal anders zijn. Enig idee hoe dat komt? Van de tweede is de rand veel meer omhoog gekomen.
Bij het stretchen van de tweede pizza heb ik de rand wat dikker gelaten. Is maar net wat je wil.
 
Waarom ben je van 54 naar 64% gegaan?
 
Waarom ben je van 54 naar 64% gegaan?
Kwestie van smaak. Ik heb gewoon veel geƫxperimenteerd. Met welke hydratie is het nog gemakkelijk stretchen, gaat ie nog fatsoenlijk van de schep in Ooni, hoe is de smaak. Uiteindelijk ben ik tot dit recept gekomen. Heb ook wel met 70% gewerkt, maar dat vond ikzelf niet echt werkbaar meer.

Belangrijkste voor mij is dat de pizza gemakkelijk op de schep kan (en dat ie bij wijze van ook nog een paar minuten daar op kan blijven liggen) en dat ie daarna gemakkelijk van de schep de Ooni in kan. Ik vind het moeilijk om te beoordelen of de smaak bij 60 of 64% anders is, moet ik zeggen.

En mijn tip voor de toppings: less is more! Ik mag mezelf toch met recht een enorme carnivoor noemen, maar qua pizza eet ik het liefst de Margherita of de Marinara. Tomatensaus en heel weinig extra dus.
 
Helder m.b.t. de hydratatie.

Eens met je tip over de toppings.
Een zwaar beladen pizza kan ook lekker zijn op zijn tijd maar wordt wat smaken betreft een beetje een allegaartje.
Zo`n dik belegde wordt eigenlijk een beetje een "kapsalon" :)
 
Helder m.b.t. de hydratatie.

Eens met je tip over de toppings.
Een zwaar beladen pizza kan ook lekker zijn op zijn tijd maar wordt wat smaken betreft een beetje een allegaartje.
Zo`n dik belegde wordt eigenlijk een beetje een "kapsalon" :)
Hier vind je nog wat meer info over hydratatie van pizzadeeg

En mijn tip voor de toppings: less is more! Ik mag mezelf toch met recht een enorme carnivoor noemen, maar qua pizza eet ik het liefst de Margherita of de Marinara. Tomatensaus en heel weinig extra dus.
Ik ben ook van het less is more principe, zo'n marinara is hemels.
Als carnivoor heb ik ook nog enkele leuke : pizza met tomatensaus/barbecuesaus in een 50/50 verhouding, beetje mozarella en dan pulled pork er op. Wanneer je pizza gebakken is voeg je nog wat gepekelde rode ui toe.
Ofwel dezelfde basis en met wat pulled chicken en dan aftoppen met wat gepekelde jalapeno.
 
Helder m.b.t. de hydratatie.

Eens met je tip over de toppings.
Een zwaar beladen pizza kan ook lekker zijn op zijn tijd maar wordt wat smaken betreft een beetje een allegaartje.
Zo`n dik belegde wordt eigenlijk een beetje een "kapsalon" :)
Dit weekend met de "Cuoco" de stap gewaagd van 54% naar 58%
12 uur in de koelkast op 7 graden.
Daarna 8 uur op kamer temperatuur.
Prima pizza. Grootste uitdaging zat in de balans tussen steentemperatuur en de boven temperatuur.
 
Terug
Bovenaan Onderaan