BasBQ
Beef en Steak

Pepers roken....

 
 

inca berry

Vuurmaker
Berichten
52
Voor de liefhebbers :  d.i.y. roken van pepers......het verslag:

Eeen tijdje geleden heb de rocoto's van afgelopen jaar vandaag gesmoked.
Hoe dat in zijn werk ging ? kijk zelf maar :


09.30 uur
Als eerste de voorbereidingen, houtsnippers in de week zetten (ze moeten goed doorweekt zijn voor je begint. (doe dit nu niet meer, heb nu gietijzeren bakje voor snippers ;D)
vandaag is de keuze gevallen op een mix van 3 houtsoorten; Hickory, Mesquite and Pecan.

P3220066.jpg

P3220067.jpg


Dan gaan we, we beginnen aan het wassen, ontdooien, droog wrijven (had ze ingevroren vandaar) en de zaden uit de pepers halen.

De pepers die ik ga roken zijn, Turbo pube, rocoto chocolate en rocoto peron.

12.30 uur
Pfff het is wat werk maar het loont.

P3220071.jpg


Eindelijk klaar, nu de smoker aansteken.

probeer de temperatuur zo laag mogelijk te houden, tussen de 70c en de 90c is ideaal.

P3220076.jpg


P3220075.jpg

Kiek um goan dan !!!

22.00 uur

Zo na 9 uur smoken zien ze er zo uit :

P3220066-1.jpg

P3220067-1.jpg


Ziet er al lekker uit, maar ze zijn nu nog te nat. Nu moeten ze nog een aantal uren in de Stockly, temperatuur mag hier op 70c

Pepers mooi verdelen in de ringen.

P3220068-1.jpg


P3220069-1.jpg


Zo dat was een dagje lekker in de zon pepers roken (ja het duurt wel lang) nu nog tot vannacht 01.00 uur drogen, dan waarschijnlijk morgen ook nog wel wat uurtjes tot ze goed droog zijn.
Daarna ga ik ze fijnmalen en tadaaa een heerlijk poedertje om door je eten te doen, om vlees mee in te smeren voordat je gaat BBQ'en en natuurlijk is het ook heerlijk in sauzen.

Veel werk maar zeker de moeite waard. :mrgreen:

update: De volgende dag;

Vandaag hebben de gerookte pepers lang genoeg in de droger gezeten en dan zien ze er zo uit :

P3230096.jpg

P3230095.jpg


Dan moeten ze nog even vermalen worden tot poeder, en zie het eindresultaat :

P3230097.jpg

Dit zijn de rocoto chocolate en de rocoto peron.

P3230098.jpg

en dit zijn alle turbo pubes.

Lekker hoor, dat word smullen....Ook te gebruiken als ingredi?nt voor een lekkere smokey rub
 
Vast heel lekker, maar wel aardig wat werk.
 
Mooi project!

Zie dat je voor het drogen een Stockli gebruikt, kan dat denk je ook gewoon op de WSM en dan op een lagere temp zonder hout?
Of doet deze Stockli iets bijzonders?
 
Ziet er goed uit!! Gaat niets boven verse/eigen kruiden.

De dehydrator is nog wel een dingetje die je weinig tegen komt, maar ik denk dat een hete lucht oven op 70 graden ook een heel eind zal komen.

Leuk project!
 
Mooi project!
Is er een reden dat je de pepers al allemaal maalt? Gaat er dan niet veel smaak verloren dan wanneer je maalt wat je nodig hebt? Of trek je ze ook nog vacuum? Vragen, vragen....
 
Mooi project, is er een speciale reden om de pepers eerst in te vriezen?
 
Ik heb ook meerdere malen chipotles gemaakt op die manier, alleen het bevriezen snap ik ook niet. Ik snij ze in zodat de rook naar binnen kan.
Jalape?o's zijn ook te dik om in de bbq te drogen, dus die doe ik ook in de droger, ik heb dezelfde :)
 
Mooi, dat is een keer wat anders dan zalm of kaas  ;D
 
MrMannetje zei:
Mooi project!

Zie dat je voor het drogen een Stockli gebruikt, kan dat denk je ook gewoon op de WSM en dan op een lagere temp zonder hout?
Of doet deze Stockli iets bijzonders?

Zal op zich wel kunnen op de WSm, maar omdat het vruchtvlees zo dik is zal dat erg lang duren, met de stockli gaat dat nou 1maal wat sneller, en je hoeft er niet bij te blijven.

Dominique zei:
Mooi project!
Is er een reden dat je de pepers al allemaal maalt? Gaat er dan niet veel smaak verloren dan wanneer je maalt wat je nodig hebt? Of trek je ze ook nog vacuum? Vragen, vragen....

De reden van malen is simpel, dat verdeelt nou 1maal gemakkelijk, en smaak gaat er niet verloren op deze manier. Vacuum is niet nodig, voordat het (bederft/oud is, is het al op ;))

Frits zei:
Mooi project, is er een speciale reden om de pepers eerst in te vriezen?
noskos zei:
Ik heb ook meerdere malen chipotles gemaakt op die manier, alleen het bevriezen snap ik ook niet. Ik snij ze in zodat de rook naar binnen kan.
Jalape?o's zijn ook te dik om in de bbq te drogen, dus die doe ik ook in de droger, ik heb dezelfde :)

Door de pepers in te vriezen breek je de cel- structuur en zal deze dus meer smaak opnemen en gemakkelijker vermalen.
 
Wat een werk zeg. Respect !
 
Ik vind dit wel heel gaaf om te zien. Respect. En de smaak moet heerlijk zijn volgens mij!
 
Heel mooi om te zien, ik doe weer veel idee?n op.
 
maak je het ook op bestelling? ;)
 
Dat ziet er prima uit wel een beetje werk maar het is hobby ben wel benieuwd naar de smaak?
Dit is niet vragen om wat op te sturen hoor ;D
 
Terug
Bovenaan Onderaan