Heb nu 1,5 jaar pellet grill van Green Mountain. Bevalt mij heel erg goed.
Een klein probleemje gehad met de WiFi maar dat is door de leverancier goed opgelost.
Gebruik de pellet grill voor verschillende gerechten.
In oktober 2020 heb ik een na lang twijfelen een pelletgrill aangeschaft. Nu ik er een paar maanden gebruik van heb gemaakt hier een review van de Greenmountain Pelletgrill Davy Crockett.
De twijfel zat hem in verschillende punten. Als eerste is het BBQ-en met een pelletgrill wel echt BBQ-en. Het andere twijfel punt zat in de prijs voor een pelletgrill.
Het eerste twijfel punt werd weg genomen door de relatieve lage prijs van de Greenmountain Pelletgrill model Davy Crokett. Veel goede pelletgrills zijn al snel richting de €1000,- Ik heb de Pelletgrill aangeschaft voor €600,-
Er waren niet heel veel reviews te vinden van dit model, wel veel positieve reviews van het merk Greenmountain. Daarmee merkte ik dat het een goed merk is met core business pelletgrills en de kans op een miskoop kleiner.
Waar lever je dan op in? Dat is in mijn beleving vooral het beschikbare grill oppervlak en tot op heden heb ik daar helemaal geen spijt van want het is meer dan voldoende om mooie stukken vlees te bereiden. Bijvoorbeeld Pulled Pork of heerlijke
varkenshaas met spek.
En het andere twijfel punt of BBQ-en met een automatische pelletgrill wel bbq-en is? Ook daar heb ik geen spijt van. Het is anders, maar na enkele maanden vind ik het een super aanvulling op mijn elektrische en traditionele weber BBQ. Het geeft echt een heerlijke rooksmaak en om eerlijk te zijn is het wel handig dat de BBQ goed werkt en bedienbaar is via de app op afstand. Dit zodat ik het vlees kan bereiden op de bbq en ondertussen in de (warme) keuken bijvoorbeeld de rest van de maaltijd. Zo bereid ik regelmatig
braadworst in de koudere maanden. De smaak is echt anders (lekkerder) van de grill dan uit de pan of oven. Maar ook gerechten voor low en slow zijn goed te doen, zeker als je niet in de gelegenheid bent om zelf steeds de temperatuur bij te stellen. Dit doet de pelletgrill echt goed.
Wat krijg je dan?
De technische specificaties:
Het idee is dat je dit model BBQ mee kan nemen en kan gebruiken op de accu van je auto. Voorals nog is dit voor de meeste Nederlanders denk ik te Amerikaans en ik verwacht dan ook niet dat we deze pellet BBQ massaal zullen zien op campings en picknick plaatsen.
Het ontsteken van de BBQ gaat erg makkelijk. Druk op de knop, even wachten en circa 15 minuten later is de BBQ gebruiksklaar met een temperatuur van 66 graden. Daarna met paar knoppen op de BBQ zelf of de app kun je de temperatuur verhogen en/of de doeltemperatuur instellen van het te bereiden voedsel.
En als het voedsel klaar is kun je de BBQ uitzetten waarna hij even flink blaast om af te koelen en de brandput schoon te blazen.
Het advies is om na circa 1 zak pellets (circa 12kg) de BBQ goed schoon te maken. En met 12 kg kun je lang grillen, waarbij het schoonmaken prima te doen is. Makkelijkste is alle losse onderdelen er even uit te halen en de bbq met stofzuiger even goed uit te zuigen. Daarbij maak ik zelf het grillrooster na elke sessie even schoon. Deze is er gemakkelijk uit te halen, want bestaat uit 2 delen.
Zijn er dan ook negatieve punten te schrijven over de pelletgrill Davy Crocket? Enige wat ik een minpunt vind is het niet zo goed vast zitten van de 12V stekker. Het is mij al aantal keer gebeurd dat bij een lichte aanraking van het snoer de stroom van de bbq uitviel. Dan zo weer even opstarten is lastig. Dit had van mij wat robuster gemogen.
Maar als conclusie kan ik wel zeggen dat ik zeer tevreden ben met deze pellet grill en ik het een zeer waardevolle aanvulling vind.
Wilt u dus verder gaan dan een enkele zomerse bbq met veel vlees met directe bereiding dan is het echt een aanrader!