BasBQ
Beef en Steak

Peko houtskool van de Hanos

Vandaag naar de Hanos in Breda geweest, jeetje wat een aanbod aan Food, voornamelijk het vlees, gevogelte, rund, wild en vis is veel uitgebreider dan bij de Zegro (en dat vind ik al een hele fijne tent)
En mijn geliefde Peko houtskool meegenomen 50 kg. Ben helemaal blij, al is de Peko wel een stukje duurder dan de Dammers.
Dammers 10 kg. bij de Zegro 11,50 euro ex btw. Peko 10 kg. bij de Hanos 14,95 euro ex btw.
Maar ja liever duurdere houtskool waar ik blij mee ben dan het geklooi met houtskool waar ik niet 100% op kan rekenen.
 
Ik heb nu 2 zakken verstookt van de Peko (hmmm, maar 2 zakken per maand normaal gesproken zijn dat er bijna 4)
Ben niet helemaal tevreden over de Peko, het is niet de kwaliteit die ik gewend was.
Stukken houtskool (best wel veel) waar de bast nog op zit, vind ik niet kunnen.
Ook heb ik er stukken bijzitten die die gewoonweg niet goed verkoold zijn en waar je de houtkleur nog ziet.
Gevolg veel rook in het begin en stank.
Eigenlijk hetzelfde probleem als ik met Dammers had, in het begin heel goed, maar de kwaliteit gaat met de tijd gewoon achteruit.
Lijkt wel of de houtskoolfabrikanten een luxe probleem hebben, meer vraag dan aanbod.
Dacht eerst dat Peko beukenhout gebruikte voor hun houtskool, maar het lijkt verdacht veel op de Dammers houtskool (Zuid Afrikaans Acaciahout)
 
Ewald zei:
Ik heb nu 2 zakken verstookt van de Peko (hmmm, maar 2 zakken per maand normaal gesproken zijn dat er bijna 4)
Ben niet helemaal tevreden over de Peko, het is niet de kwaliteit die ik gewend was.
Stukken houtskool (best wel veel) waar de bast nog op zit, vind ik niet kunnen.
Ook heb ik er stukken bijzitten die die gewoonweg niet goed verkoold zijn en waar je de houtkleur nog ziet.
Gevolg veel rook in het begin en stank.
Eigenlijk hetzelfde probleem als ik met Dammers had, in het begin heel goed, maar de kwaliteit gaat met de tijd gewoon achteruit.
Lijkt wel of de houtskoolfabrikanten een luxe probleem hebben, meer vraag dan aanbod.
Dacht eerst dat Peko beukenhout gebruikte voor hun houtskool, maar het lijkt verdacht veel op de Dammers houtskool (Zuid Afrikaans Acaciahout)

Fijn dat je dit even meld Ewald, ik ga namelijk maandag naar de Hanos/ISPC om vlees te halen, maar dan laat ik de Peko even fijn liggen, dan maar Dammers scoren bij Zegro.
 
Dominique zei:
Ewald zei:
Ik heb nu 2 zakken verstookt van de Peko (hmmm, maar 2 zakken per maand normaal gesproken zijn dat er bijna 4)
Ben niet helemaal tevreden over de Peko, het is niet de kwaliteit die ik gewend was.
Stukken houtskool (best wel veel) waar de bast nog op zit, vind ik niet kunnen.
Ook heb ik er stukken bijzitten die die gewoonweg niet goed verkoold zijn en waar je de houtkleur nog ziet.
Gevolg veel rook in het begin en stank.
Eigenlijk hetzelfde probleem als ik met Dammers had, in het begin heel goed, maar de kwaliteit gaat met de tijd gewoon achteruit.
Lijkt wel of de houtskoolfabrikanten een luxe probleem hebben, meer vraag dan aanbod.
Dacht eerst dat Peko beukenhout gebruikte voor hun houtskool, maar het lijkt verdacht veel op de Dammers houtskool (Zuid Afrikaans Acaciahout)

Fijn dat je dit even meld Ewald, ik ga namelijk maandag naar de Hanos/ISPC om vlees te halen, maar dan laat ik de Peko even fijn liggen, dan maar Dammers scoren bij Zegro.

Als ik nu moet kiezen weet ik het niet meer.
Mijn voorkeur gaat dan licht uit naar Dammers al heeft deze ook wel wat minpuntjes.
Ook vind ik de sortering van de Peko wat tegenvallen met wat ik in het verleden van hun gewend was.
Veel kleine stukjes en redelijk wat gruis onderin de zak.
Maar ik heb pas 2 zakken verstookt van de 5, misschien zijn de andere 3 zakken heel goed.
Wordt vervolgd..............
 
Hebben jullie ervaring met houtskool van Flamy. Bij Dammers heb ik veel last van kleine stukjes/ gruis.
Black ranch vind ik vaak een wat petroleum lucht afgeven, tja wat moet je dan op de duur :-(
 
Beetje laat..............
Flamy houtskool heb ik 1 keer mee gewerkt op het NKBBQ2012, we waren toen best tevreden over Flamy wel wat meer kleinere stukken.

Ben nu bezig met zak nummer 4 van de Peko, vanaf zak 3 en nu zak 4 van de Peko beduidend betere kwaliteit
hier en daar nog wel wat bast (schors) op het houtskool aanwezig maar veel minder als bij de eerste 2 zakken
Heb tussendoor nog een voor mij onbekende zak Argentijns houtskool getest maar die beviel me niet gaf veel wit grijze neerslag op mijn roosters, was wel ontiegelijk hard en brandde heel lang (vergelijkbaar met Black Ranch)

Het valt mij wel op dat Peko meer gruis onderin de zak heeft dan Dammers maar dat kan ook door transport/handling komen
Het wordt een echt wegstreep verhaaltje.
Peko brandt schoner dan Dammers maar is wel bijna 2,5 euro excl. btw. duurder per 10 kilo
Het roken en stinken in het begin bij beide merken verschilt sterk van zak tot zak en wordt voornamelijk veroorzaakt door de bast (schors) die op sommige stukken houtskool achter is gebleven.
Ik zal binnenkort weer eens een zak Dammers opentrekken om een goed eindoordeel te kunnen maken.
 
De laatste zak Peko is op (5 zakken) vanavond of morgen ga ik weer verder met Dammers waar ik nog 4 zakken van heb staan.
Dan kan ik een eindconclusie trekken, wordt het Dammers of Peko.
Ik moet zeggen dat de laatste 3 zakken Peko mij weer erg goed bevielen.
 
Peko en Dammers vind ik elkaar erg weinig ontlopen. Min of meer dezelfde kwaliteit. Zou me niets verbazen als het ook hetzelfde soort hout is.
 
El Fumarole zei:
Peko en Dammers vind ik elkaar erg weinig ontlopen. Min of meer dezelfde kwaliteit. Zou me niets verbazen als het ook hetzelfde soort hout is.

Afgelopen zaterdag 4 zakken Peko gehaald bij Hanos, ze kosten Euro 14,95 (exclusief btw). En iedereen keek mij vreemd aan, alsof ze dachten dat bbq-seizoen al lang afgelopen is  ;). Inmiddels al een sessie gedraaid met deze houtskool en het heeft inderdaad veel weg van Dammers. Ik weet niet of het al genoemd is de Peko is van Fire-Up.
 
Inmiddels gebruik ik ook regelmatig met grote tevredenheid Peko. Ik meng het wel met BlackRanch voor echt lange sessies (>10 uur), omdat het wat sneller opbrandt dan hardere houtskool soorten.
 
Ik vind wel degelijk een verschil bestaan tussen Peko en Dammers.
Peko is iets zachter dan Dammers het zijn beide goede houtskoolmerken waar ik zo nu en dan een mindere zak tussen vind. (rook en stank in het begin)
Ik heb nu weer een zak Dammers open en die is weer helemaal goed.
Momenteel kan ik dus niet kiezen welke beter is, ik ga dus nu voor de prijs...................Dammers dus, 13,92 euro incl. btw. Peko kost 18,09 euro incl. btw. een prijsverschil van 4,17 euro per zak.
Ik verstook ongeveer 1 zak per 1,5 weken dat is op jaarbasis 36 zakken x 4,17= 150 euro en een beetje.
Toch wel een hoop geld.
 
Is dat de prijs wanneer je Dammers in Abcoude afhaalt? Leuk als je om de hoek woont, niet als het 100+ kilometer enkele reis is...
 
coelho zei:
Is dat de prijs wanneer je Dammers in Abcoude afhaalt? Leuk als je om de hoek woont, niet als het 100+ kilometer enkele reis is...

Nee, Zegro Rotterdam (Groothandel).
Maar volgens mij zit Dammers (Abcoude) zelf ook ongeveer op die prijs.
Als ik hier in de buurt geen Leverancier had gehad dan zou ik 1 keer in de zoveel tijd gerust naar Abcoude rijden om een lading houtskool te halen. Ben toen ik nog briketten stookte een keer 300 kg. briketten bij Dammers gaan halen, voor mij 95 kilometer enkele reis
 
Mag ik dit topic weer even onder de aandacht brengen en vragen hoe het nu met de ervaringen staat?
 
Fletcher zei:
Mag ik dit topic weer even onder de aandacht brengen en vragen hoe het nu met de ervaringen staat?

Van mij mag dat wel hoor. :D
Is alweer een tijdje geleden.
Peko Grill Houtskool heet tegenwoordig Fire UP Professional Grill Houtskool en zit nog steeds in gele zakken.
Dammers is ongewijzigd voor zover ik weet, ik heb Dammers al een tijdje niet meer gekocht.
De reden is eenvoudig ik kom minder vaak bij de Zegro, die Dammers levert, en Dammers was daar ook duurder geworden dus was het voor mij Lood om oud ijzer Fire Up bij Hanos of Dammers bij Zegro.
Ondertussen is Fire Up ook alweer flink duurder geworden en ben ik na een test van Noskos de Black Ranch Marabu gaan proberen, voor 15 kilo BR Marabu ben ik naar verhouding goedkoper uit dan de Fire UP in 10 kilo zak.
Overigens kijk ik altijd naar prijs kwaliteit verhouding, de kwaliteit staat bij mij altijd voorop.
De Black Ranch Marabu is een harde houtskool die redelijk all round is en superzuinig is en geen nare luchtjes op je vlees achterlaat (tot nu toe ;) )
Maar ook hier heb ik al blokken half gepyroliseerd houtskool in gevonden.
Ik denk dat elk merk daar in meer of mindere mate last van heeft.

Conclusie: op zich 3 zeer  goede houtskoolmerken waarvan Fire UP en Dammers de wat zachtere soorten zijn en waar voor mij nu op dit moment de hardere BR Marabu wint op prijs en op kwaliteit.
Maar het kan zo zijn dat ik over een jaar weer vrolijk Dammers sta te stoken.
 
Ik stook nog op Fire Up van de Hanos. Vind het wel prettig, maar heb verder geen vergelijkingsmateriaal. De volgende zak wordt wel iets anders, gewoon om even rond te kijken.
Zag dat er ook kleinere zakken (5kg ?) tegenwoordig te koop zijn bij de Jumbo.
 
Terug
Bovenaan Onderaan