BasBQ
Beef en Steak

Overkapping maken voor de Q

 

Robkrekel

Stoker
Berichten
491
We willen bij ons thuis graag een afdakje van 3x3 meter maken. Simpel houten frame met 3 staanders en daarop iets doorzichtigs. Wordt tegen een muur aan geplaatst. Ik zie alleen door de platen het dak niet ( :cool: ) meer.

Ik had eerst kanaalplaat in gedachten. Die zijn op zich niet zo duur, maar de koppelingsstukken zijn nogal aan de prijs, waardoor je al snel weer op €600-800 zit. Voor 3 plaatjes en profielen.....

Een goedkopere optie leek golfplaat te zijn. Niet het mooiste, maar wel goedkoper. Daar heb je echter weer tig soorten van, polycarbonaat, pvc, dubbelwandig weet ik wat nog meer.

We kijken er niet tegenaan ofzo, dus daar gaat het niet echt om. Als het maar licht door laat, en waterdicht is.

Mijn vragen:
Wat is verstandig?
Wat zijn voor en of nadelen van de mogelijkheden?
Zijn er nog andere mogelijkheden?
 
Ik zou gewoon eens naar een wat grotere bouwmarkt (bijv. hornbach of bauhaus) gaan en kijken wat ze daar hebben. Dan krijg je snel genoeg een beeld bij wat je wil hebben en wat je betaalbaar vindt.
 
Jan, ik vraag hier om wat advies. Als we iedereen zo naar de winkel sturen en 'kijk maar ff' schiet het niet echt op hè. Dit is een forum, waar je om advies, tips en tricks kan en mag vragen.
 
Eens met BUB maar ik denk dat P.Carbonaat wel een stuk duurder is.
Hoe lang wil je ermee doen?
En anders toch het advies van Jan: bij bijv een Hornbach heb je de alternatieven incl prijs op loop afstand bij elkaar.
 
Jan, ik vraag hier om wat advies. Als we iedereen zo naar de winkel sturen en 'kijk maar ff' schiet het niet echt op hè. Dit is een forum, waar je om advies, tips en tricks kan en mag vragen.

En mijn advies is om bij de bouwmarkt te gaan kijken, omdat je daar de meeste alternatieven naast elkaar kan zien, zo raar is dat toch niet?
 
Ik zoek ervaringen en tips... Bouwmarkt had ik ook bedacht, naar Hornbach is al 3 kwartier rijden, en gamma heeft veel minder.

Maar ben bang dat het dus gewoon ff boven begroting gaat eindigen. Dat zie je net als een q gelukkig maar 1 keer op je rekening...

Nu de wederhelft nog daarin mee krijgen
 
Waarom 3 staanders als je tegen een muur aan plaatst bij 3x3 m?

Goedkoopste: vuren hout gebruiken met dunwandig golfplaat.
Mooier: Douglas 15x15 cm palen.
Echt mooi: eiken palen 20x20.

Wat je als dak gebruikt wordt bepaald door je budget. Koelrt gezegd: des te duurzamer, dikwandiger en dat het langer mee gaat; des te duurder.

Dus ook mijn advies is ga naar een webshop of bouwmarkt, kijkt wat je het waard vind en maak een plannetje passend bij jou.

goedkoop is duurkoop, niet knap maar niet in het zicht blijft niet knap.
 
Blijf weg bij bitumen golfplaten dat is echt rommel. Kijk op mp daar valt vast wat bij elkaar te verzamelen als je geen haast hebt . Weet niet of je voldoende afschot hebt voor dakpannen, die kun je soms gratis afhalen en staat ook nog eens mooi.
 
Waarom doorzichtig?
Omdat ze voor 2 ramen van de uitbouw komen, en de woonkamer sowieso al erg donker is. Ik wil zo veel mogelijk lichtinval in huis behouden. Mijn woonkamer is 12 meter diep, met 1 groot en klein raam aan de straatkant, dan een blinde muur van 8 meter op noord, dan de 2 raampjes, en aan de achterkant nog een opslaande deur. Als ik niet voor doorzichtig kies moet zelfs zomers overdag het licht aan binnen.
 
Blijf weg bij bitumen golfplaten dat is echt rommel. Kijk op mp daar valt vast wat bij elkaar te verzamelen als je geen haast hebt . Weet niet of je voldoende afschot hebt voor dakpannen, die kun je soms gratis afhalen en staat ook nog eens mooi.
Daar blijf ik zeker van weg. Zijn ook niet licht doorlatend.
Dakpannen heb ik net 300 stuks van weggekieperd :cool:
 
Omdat ze voor 2 ramen van de uitbouw komen, en de woonkamer sowieso al erg donker is. Ik wil zo veel mogelijk lichtinval in huis behouden. Mijn woonkamer is 12 meter diep, met 1 groot en klein raam aan de straatkant, dan een blinde muur van 8 meter op noord, dan de 2 raampjes, en aan de achterkant nog een opslaande deur. Als ik niet voor doorzichtig kies moet zelfs zomers overdag het licht aan binnen.
Dan is licht doorlatenheid heel belangrijk !!!
Met die kennis zou ik niet besparen op je dakplaten en je constructie.

Om te "benchmarken"kan je hier ook eens kijken wat metaal met glas kost. Lijkt best concurrerend.
Voordeel van glas is dat het het langst helder blijft en te reinigen is.
 
Laatst bewerkt:
Sja, Dan is of een glazen dak of als ie niet altijd dicht hoeft te zijn een schuifdak een van je weinige opties. Polycarbonaat houdt al best wat licht tegen.
kijk eens bij de site van cherrywood, lijkt een goede tip.
 
Glazen overkapping komt op €1638 op die site. Das toch echt buiten begroting
 
Er zijn nog andere sites. Of voor kleiner kiezen?

Misschien een oprolbaar licht doorlatend waterdicht folie dat je op een soort pergola legt?
Dan kan je het oprollen op de momenten dat je niet wilt BBQ-en ?
 
Er zijn nog andere sites. Of voor kleiner kiezen?

Misschien een oprolbaar licht doorlatend waterdicht folie dat je op een soort pergola legt?
Dan kan je het oprollen op de momenten dat je niet wilt BBQ-en ?
Dat is precies hoe ik ben begonnen, en 2 jaar later stond er een overkapping :ROFLMAO:

@Robkrekel wat wil je er maximaal aan kwijt zijn eignlijk? Want in je 1e post zeg je dat je al snel 600-800 euro kwijt bent aan kanaalplaat. Is dat te veel? Want voor veel minder dan dat bedrag gaat het sowieso lastig worden denk ik...
 
Dat is precies hoe ik ben begonnen, en 2 jaar later stond er een overkapping :ROFLMAO:

@Robkrekel wat wil je er maximaal aan kwijt zijn eignlijk? Want in je 1e post zeg je dat je al snel 600-800 euro kwijt bent aan kanaalplaat. Is dat te veel? Want voor veel minder dan dat bedrag gaat het sowieso lastig worden denk ik...
Hier het zelfde verhaal 😉
 
Dat is precies hoe ik ben begonnen, en 2 jaar later stond er een overkapping :ROFLMAO:

@Robkrekel wat wil je er maximaal aan kwijt zijn eignlijk? Want in je 1e post zeg je dat je al snel 600-800 euro kwijt bent aan kanaalplaat. Is dat te veel? Want voor veel minder dan dat bedrag gaat het sowieso lastig worden denk ik...
Tsja, wat is te veel. Ik had een paar honderd in gedachte voor ik mezelf er in ging verdiepen. Er komt natuurlijk ook nog wat hout enzo bij. Maar ik heb mezelf laten verblinden door de prijs van een losse plaat denk ik.

Er zijn nog andere sites. Of voor kleiner kiezen?

Misschien een oprolbaar licht doorlatend waterdicht folie dat je op een soort pergola legt?
Dan kan je het oprollen op de momenten dat je niet wilt BBQ-en ?
Het punt van de overkapping is dat mijn tafel niet in de regen kan staan. Dus er moet iets vasts komen. Ik heb nu een zeiltje over de tafel met q heen, dat is ook niet ideaal. 3x3 is wel nodig om het droog te houden.

Uiteindelijk zal het wel kanaalplaat worden. Eerst maar eens andere delen van het huis afmaken, dat is WAF technisch beter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan