BasBQ
Beef en Steak

Nosmo's cold smoke generator

2"pijp schat ik zo te zien.
mooi zo: gewoon doorgaan 8)

ik heb de koudrook voorbereiding al klaar.
alhoewel ik  een ander methode aan bedenken ben
 
Bijna, 60mm dunwandig RVS.
 
Ik heb bij de dierenwinkel m'n pompje omgeruild voor een zwaarder exemplaar met een twee keer grotere lucht opbrengst, en dat gaat aanmerkelijk beter. Het andere pompje kon het net niet helemaal bijbenen waardoor het vuurtje onderin steeds uit ging.

"Smokey" staat nu al ruim twee uur tevreden te roken op twee handjes beuken snippers. ;)

Boldeagle zei:
Tsja zit ik hier met mijn 2 linkerhanden

Je kunt ook linkshandig gereedschap kopen hoor! 8)
 
Even een kleine update;

De CSG is nu zo goed als af, ik heb nu een goed passende dop zodat alle lucht nu alleen van onder af aangezogen wordt en de venturi werkt na een aantal varianten eindelijk ook goed. Er komt nu beduidend meer rook uit de pijp. ;)

Cold smoke generator test 3

Ik zal kijken of ik ??n dezer dagen een tekening met alle maten kan produceren.
 
Well done Piet! Ik heb dit vanaf het begin met interesse gevolgd  ;)
 
proficiat  dat je project lijkt te slagen.

hoeveel graden is de rook? , k stel me voor omdat de brandstof aangejaagd wordt die wel is behoorlijk op kan lopen
 
Ziet er super profi uit. ben benieuwd naar je eerste run !
 
De eerste run is al geweest, ik heb er rookworst mee gerookt. Maar daarbij heb ik meteen ontdekt dat je rookworst beter warm kunt roken. ;)

De rook die er uit komt is min of meer omgevings temperatuur, bovenaan wordt de csg niet meer dan handwarm en je blaast ook nog aardig wat koude lucht door de venturi. In het filmpje staat de pomp op volle capaciteit en dat is wel wat veel van het goede, op halve kracht blijft de csg nog steeds goed werken maar is het vuurtje wel veel kleiner dus dan is de temperatuur helemaal geen probleem meer.
 
En toch snap ik niet hoe dit wordt aangesloten op je Q en wat van dit ding de meerwaarde is ten opzichte an de csg van bv proQ.
 
Ik steek de uitstroomopening gewoon in de luchtinlaat van m'n primo. Dat lekt nog behoorlijk wat rook dus daar ga ik nog een adapter voor maken. Ik denk trouwens dat ik voor zalm gewoon een kartonnendoos ga gebruiken, dan gaat m'n primo niet naar vis stinken.

Sja, wat is het voordeel? Ik vind dit veel cooler dan zo'n gaas bakkie. De warmtebron zit buiten de Q dus dat is ook koeler. Je hebt hier geen speciaal rookmot voor nodig, stukjes hout werken ook. En het hele project is gemaakt van afval materiaal en heeft slechts 15? gekost voor een pompje.
 
Nosmo zei:
Ik steek de uitstroomopening gewoon in de luchtinlaat van m'n primo. Dat lekt nog behoorlijk wat rook dus daar ga ik nog een adapter voor maken. Ik denk trouwens dat ik voor zalm gewoon een kartonnendoos ga gebruiken, dan gaat m'n primo niet naar vis stinken.

Sja, wat is het voordeel? Ik vind dit veel cooler dan zo'n gaas bakkie. De warmtebron zit buiten de Q dus dat is ook koeler. Je hebt hier geen speciaal rookmot voor nodig, stukjes hout werken ook. En het hele project is gemaakt van afval materiaal en heeft slechts 15? gekost voor een pompje.

Ik heb absoluut een hoop respect en waardering voor dit fraaie project. Zelfs met/zonder meerwaarde kan ik hier van genieten.
 
Hey Piet, Ziet er prachtig uit. mooi debiet rook!!!
Ben erg benieuwd hoe het er uitziet aan de binnenkant.
Zou graag ook zo'n csg maken, kan je soms wegwijs maken?
 
phve zei:
Hey Piet, Ziet er prachtig uit. mooi debiet rook!!!
Ben erg benieuwd hoe het er uitziet aan de binnenkant.
Zou graag ook zo'n csg maken, kan je soms wegwijs maken?

De waarheid is dat ik nu ook gewoon een ProQ GSC gebruik. Zo'n venturi rook generator produceert te veel rook en ook een hoop creosoot dat op je eten neerslaat en er een vieze smaak aan geeft, ik vraag me ook af of het wel gezond is om dit te eten. Mijn zelfbouwsel ligt inmiddels alweer een tijdje in de oud RVS bak.

Dus, het was een leuk experiment maar mijn advies is: "niet doen" !
 
Nosmo,
Wat jij nu mee maakt met dat venturie systeem heb ik ook allemaal doorstaan. Je blijft veel vocht houden tijdens de
verbranding, vooral direct na de start. De verbranding kan ook spontaan stoppen wegens dat vocht, vooral als de vochtigheid
buiten hoog is.
Met mijn systeem (geen venturie dus) komt ook vocht vrij maar dat is veel minder en wordt ook nog neergeslagen in
twee condensbakjes.
Geen kleverige toestanden in mijn rookton, maar wel een beetje in de buis naar de twee condensbakjes. Mijn verbranding is
sterk geoptimaliseerd, dus meer volledig.
Ik gebruik 2 condensvangers. Als je die niet gebruikt kan condens met te veel creosoot op je product en
rookton neerslaan. Wordt dus plakkerig en kan zelfs een bittere smaak veroorzaken.
Als je door wil gaan met je venturie systeem kan je beter een kartonnen doos gebruiken als rookkast.
Kan je die na een paar keer roken weggooien, deed ik vroeger ook.
 
Hey Nosmo,

Knap man ! Dreaming about it !
Zou ik mogen vragen om wat detail foto's te posten van je systeem.
Indien je dat wenst natuurlijk dan kan ik over de grens ook zo iets proberen te maken ...

ALvast dank !

Phil
 
Terug
Bovenaan Onderaan