BasBQ
Beef en Steak

Monolith Icon

RedFox zei:
mcjas zei:
Is het niet zo met die eivormige briketten dat er allerlei chemische bende inzit wat in je keramiek trekt?? Ik heb begrepen dat alleen de ecobrasa(-achtige) briketten dit niet hebben en daardoor als enige geschikt zijn voor in een kamado.
Please correct me if I'm wrong.
Inderdaad dan even een correctie/aanvulling ;)
Uit eigen jarenlange ervaring kan ik je zeggen dat er meerdere merken prima kokosbriketten zonder additieven op de markt zijn die niet de zeskant vorm hebben en b.v. wat eivormig zijn.
Voor kamado's wordt als brandstof in vrijwel alle gevallen houtskool gebruikt en geen briketten.
De kokosbriketten die je zag op de foto hierboven werden ook niet gebruikt in een kamado maar in een WGA.


Inderdaad de kokos brikketen zijn zvoor de wga kamado gewoon lekker houtskool!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ben ik dan echt de enige die dit soort mini kamado's de grootste onzin vind?
Misschien kom ik er zo met de botte bijl in, maar een kamado is gemaakt om binnenhuidse warmte stabiel te houden voor langere tijd.
Op zo'n kleine grill + dome kan je toch niks kwijt?
En dat voor het geld van een grote Weber?

Kan iemand mij uitleggen waarom jullie enthousiast worden van een mini kamado?
 
SandyMan zei:
Ben ik dan echt de enige die dit soort mini kamado's de grootste onzin vind?
Misschien kom ik er zo met de botte bijl in, maar een kamado is gemaakt om binnenhuidse warmte stabiel te houden voor langere tijd.
Op zo'n kleine grill + dome kan je toch niks kwijt?
En dat voor het geld van een grote Weber?

Kan iemand mij uitleggen waarom jullie enthousiast worden van een mini kamado?

Goeie vraag, ik vind dit gewoon wel een tof ding om te zien en het feit dat de deksel er af kan en je verschillende tools kan hebben die er bovenop kunnen vind ik wel grappig. Ik moet em echt nog een keer in het echt zien, maar hij lijkt me handig voor op de camping e.d.
Hij zou 20 uur 100 graden moeten kunnen draaien op een lading houtskool, dat vind ik overigens best lang.
 
chckstrk zei:
Hij zou 20 uur 100 graden moeten kunnen draaien op een lading houtskool, dat vind ik overigens best lang.

das super.. maar wat ga je er op maken, 3 MOINK balls?
(ja ja ik overdrijf, maar ik probeer een punt te maken)

Je gaat je hamburger toch niet low en slow voor 20 uur zitten garen op 100gr op de camping?
 
SandyMan zei:
Ben ik dan echt de enige die dit soort mini kamado's de grootste onzin vind?
Misschien kom ik er zo met de botte bijl in, maar een kamado is gemaakt om binnenhuidse warmte stabiel te houden voor langere tijd.
Op zo'n kleine grill + dome kan je toch niks kwijt?
En dat voor het geld van een grote Weber?
Kan iemand mij uitleggen waarom jullie enthousiast worden van een mini kamado?

Persoonlijk ben ik stapelverliefd op de groene Mini Max.
Natuurlijk heb ik die niet echt nodig, maar ik vind hem heel erg schattig!
Een lekker dikke steak eerst op mijn large lekker oproken tot bijna gaar en dan op een hete mini lekker afgrillen.
Op de camping een keertje low-en-slow lijkt mij ook top, dat zou met een kleine WSM ook goed kunnen.
En ook die vind ik geweldig leuk... dus.
 
SandyMan zei:
chckstrk zei:
Hij zou 20 uur 100 graden moeten kunnen draaien op een lading houtskool, dat vind ik overigens best lang.

das super.. maar wat ga je er op maken, 3 MOINK balls?
(ja ja ik overdrijf, maar ik probeer een punt te maken)

Je gaat je hamburger toch niet low en slow voor 20 uur zitten garen op 100gr op de camping?

Geen idee, jij gaf aan dat kamados zijn gemaakt om lang en stabiel warm te houden. Nou ja dat kan ie volgens de makers.
Als ik de afbeeldingen en afmeting zo zie gaat een pulled pork je ook nog wel lukken, en zou je met etages kunnen werken. Maar goed eerst maar eens zien.
 
Weet je wanneer gooi je echt zon grote stukke erop dat je die ruimte te kort komt? Denk dat dat over het algemeen wel
Mee valt


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Sander72 zei:
Persoonlijk ben ik stapelverliefd op de groene Mini Max.
Natuurlijk heb ik die niet echt nodig, maar ik vind hem heel erg schattig!
Een lekker dikke steak eerst op mijn large lekker oproken tot bijna gaar en dan op een hete mini lekker afgrillen.
Op de camping een keertje low-en-slow lijkt mij ook top, dat zou met een kleine WSM ook goed kunnen.
En ook die vind ik geweldig leuk... dus.
Ik ben helemaal bij je Sander! Hier niet met de groene Mini Max maar dolblij met de Monolith Junior, qua effectieve roosterdiameter 33 cm vergelijkbaar met jouw Minimax en de nieuwe Icon.
De Junior is hier minstens net zo vaak in gebruik als de andere 2 Monolith kamado's die ik heb (Classic/L en LeChef/XL), veelal dan ook als "assist".
En op de Junior (of op de nieuwe Icon) past meer dan 3 MOINK balls, een procureur van 2,5 kg low and slow voor pulled pork smoken gaat uitstekend en heb ik zelf al eens op vakantieadres zo ingezet.
Gelukkig mag/kan iedereen voor zich zelf uitmaken waarmee je werkt en wat je er voor over hebt qua aanschafwaarde.
Wie weet ruil ik mijn Junior begin volgend jaar in voor een Icon, vrijheid blijheid!
 
RedFox zei:
En op de Junior (of op de nieuwe Icon) past meer dan 3 MOINK balls, een procureur van 2,5 kg low and slow voor pulled pork smoken gaat uitstekend en heb ik zelf al eens op vakantieadres zo ingezet.

Ik denk dat ik naar zo'n antwoord op zoek was. 33 cm grill past dus blijkbaar een 2,5 kilo procureur.
Ik begin hem te snappen, meer dan dat heb je eigenlijk ook niet nodig denk ik.
En voor erbij op vakantie zal dit meer dan genoeg zijn..
Spareribs worden dan al lastiger denk ik?

Ik zou dan van nature zeggen, neem dan die paar extra honderd euro van de spaarrekening op en pak een grotere..
Maar terwijl ik dit typ denk ik dat wij verschillend naar deze bbq kijken.
Jullie hebben al een 'joekel' en deze erbij.
Ik kijk naar deze als de main, en een weber 57 er naast..


RedFox zei:
Gelukkig mag/kan iedereen voor zich zelf uitmaken waarmee je werkt en wat je er voor over hebt qua aanschafwaarde.
Preach! =D>
Helemaal mee eens hoor.
 
Wij hebben een BGE mini gehad, die hebben we weer verkocht.
Voor ons was deze echt te klein voor het doel.
Wij maken voornamelijk meerdere gerechten (volledige maaltijden) van de BBQ en dan heb je oppervlakte nodig.
Als je alleen af en toe een stuk vlees erop "legt" om te bereiden is hij misschien groot genoeg, beter kom je uit de voeten met een formaat zoals de minimax die is net een maatje groter dan de mini.
 
Ik hecht veel belang aan een degelijke platesetter, mini valt dan af.
Voor direct grillen in compacte vorm heb ik natuurlijk ook al gewoon de WGA.  :blush:
 
Sander72 zei:
Ik hecht veel belang aan een degelijke platesetter, mini valt dan af.
Voor direct grillen in compacte vorm heb ik natuurlijk ook al gewoon de WGA.  :blush:

De keramische Platesetter van de BGE mini werkte prima
 
Echt? oh mijn fout, ik meende dat de mini alleen zonder platesetter verkocht werd. Excuus. Ik heb me er blijkbaar nog onvoldoende in verdiept...
 
SandyMan zei:
Ik denk dat ik naar zo'n antwoord op zoek was. 33 cm grill past dus blijkbaar een 2,5 kilo procureur.
Ik begin hem te snappen, meer dan dat heb je eigenlijk ook niet nodig denk ik.
En voor erbij op vakantie zal dit meer dan genoeg zijn..
Spareribs worden dan al lastiger denk ik?

Ik zou dan van nature zeggen, neem dan die paar extra honderd euro van de spaarrekening op en pak een grotere..
Maar terwijl ik dit typ denk ik dat wij verschillend naar deze bbq kijken.
Jullie hebben al een 'joekel' en deze erbij.
Ik kijk naar deze als de main, en een weber 57 er naast..
Ik vind het ook lastig, zit al tijden tegen een Kamado aan te hikken, maar de prijzen zijn wel hoog vind ik. Als ik deze koop zou het m?n enige zijn, naast een weber 57, een wga en een uds. Maar ik vind het ?draagbare? juist wel leuk. Tegelijkertijd realiseer ik me ook dat er dan wel goedkopere kleintjes zijn om mee te nemen, en voor thuis een grotere waarschijnlijk wel fijner is. Maar ja, zo groot is de spaarpot hier ook weer niet


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
chckstrk zei:
Ik vind het ook lastig, zit al tijden tegen een Kamado aan te hikken, maar de prijzen zijn wel hoog vind ik. Als ik deze koop zou het m?n enige zijn, naast een weber 57, een wga en een uds. Maar ik vind het ?draagbare? juist wel leuk. Tegelijkertijd realiseer ik me ook dat er dan wel goedkopere kleintjes zijn om mee te nemen, en voor thuis een grotere waarschijnlijk wel fijner is. Maar ja, zo groot is de spaarpot hier ook weer niet


Mijn advies: Je zit niet verlegen om een BBQ, je hebt er al immers een aantal waar je flink mee uit de voeten kan Low & Slow en High & Fast en ook portable.
je wil een keramiek, portable en niet te klein.

Spaar door voor een BGE Mini Max

(De Primo oval Junior is ook erg leuk maar weer wat duurder en semi portable, die moet je eigenlijk met 2 man dragen)
 
Ik zou toch doorsparen voor een grotere kamado, en de WGA blijven meenemen op vakantie.
Handbaarder dan een WGA wordt het neit, zo'n kamado neemt echt veel ruimte in, in je kofferbak, hoe groot of klein de grill ook is.
Ook lijkt mij dat keramiek niet gemaakt om 2x per jaar een paar uur achterin een auto te staan..
 
Zelf heb ik enkele grotere modellen, maar de BGE Minimax gaat altijd mee op vakantie. Qua gewicht misschien niet de meest ideale reisgenoot, maar wel de meest flexibele. Gebruik deze voor low&slow, high&fast maar ook voor pizza en brood bakken op vakantie. Dat zie ik een Weber WGA niet doen.
 
Hari-Bo zei:
Zelf heb ik enkele grotere modellen, maar de BGE Minimax gaat altijd mee op vakantie. Qua gewicht misschien niet de meest ideale reisgenoot, maar wel de meest flexibele. Gebruik deze voor low&slow, high&fast maar ook voor pizza en brood bakken op vakantie. Dat zie ik een Weber WGA niet doen.

Nee, dat klopt wel maar daar heb je dan weer van die leuke gezellige kleine lokale winkeltjes voor. :p
 
Hans zei:
Hari-Bo zei:
Zelf heb ik enkele grotere modellen, maar de BGE Minimax gaat altijd mee op vakantie. Qua gewicht misschien niet de meest ideale reisgenoot, maar wel de meest flexibele. Gebruik deze voor low&slow, high&fast maar ook voor pizza en brood bakken op vakantie. Dat zie ik een Weber WGA niet doen.

Nee, dat klopt wel maar daar heb je dan weer van die leuke gezellige kleine lokale winkeltjes voor. :p

dan let ik helemaal van de camping af ?n met Fransen praten

Geintje natuurlijk


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan