BasBQ
Beef en Steak

Mijn eerste ervaringen met The Bastard

spdr870

Tondelzoeker
Berichten
1
Eindelijk heb ik de knoop doorgehakt, er komt een kamado. Na jaren met een weber kettle gespeeld te hebben, vond ik het tijd voor iets nieuws. Het is een Bastard geworden. Binnen een week was het pakketje binnen.
photo1.jpg

Het in elkaar zetten is echt een eitje (pun intended, blijft leuk). Het meeste is al gemonteerd, alleen het onderstel moet je zelf doen.
photo2.jpg

Vervolgens moet het ei erin getilt worden. Dit was eigenlijk helemaal niet zo zwaar. Gewoon leeghalen en dan met 2 man erin tillen.
photo3.jpg

Voor de zekerheid heb ik de Q gelijk aangezet met een klein vuurtje. Inbranden zeg maar. Het hoeft misschien niet, maar het kan nooit kwaad. Nog belangrijker; het is gewoon leuk om het nieuwe apparaat aan te steken en met vuur te spelen.
photo4.jpg
photo5.jpg

De volgende dag heb ik ?s morgens de bbq weer aangezet. Het excuus was weer inbranden? en omdat het ei toch aan stond, een eitje gebakken als ontbijt. Ging prima! Ik had het advies gekregen om met iets makkelijks te beginnen, om te wennen aan het bereiden van gerechtjes op een kamado. En een ei bakken, dat lukt nog net. Daarna ?s avonds nog een hamburgertje gerookt. Lekker! Wat groente en aardappel erbij om er een maaltijd van te maken. Wat me al snel opviel, was hoe dicht te spijlen van het rooster tegen elkaar aan zitten. Heel fijn, want hierdoor valt er niet snel groente tussen!
Inmiddels was het zondag en ik vond het tijd voor pizza! Pizza op de weber was altijd best een gedoe, de juiste temperatuur krijgen was lastig. Op een kamado zou het beter moeten gaan. Dat klopte! Met gemak kreeg ik de temperatuur op 350C. Nog belangrijker, de temperatuur bleef constant. Heerlijke pizza?s gegeten met het gezin. Maar toen? een barst onderin. Wat balen. Een productiefout?
photo6.jpg

Met een enkel telefoontje was het al weer opgelost. Nog dezelfde week werd een volledig nieuwe Bastard geleverd. Goede service!
photo7.jpg

De binnenkant was weer maagdelijk wit. Dat hoort niet, dus daar moest zo snel mogelijk wat aan gebeuren. Dit keer geen ei bakken, maar een leuker gerecht. Het werd low en slow met short ribs. Hoe lang dit zou moeten garen wist ik niet, op internet stonden tegenstrijdige berichten. Ergens tussen de 6 en 12 uur, een ruim tijdslot dus. ??n ding was zeker, het gaat lang duren, dus veel kolen. Om 9:30 het vuur aangestoken om de dome op temperatuur te brengen.
photo8.jpg

Vervolgens het vlees bereiden. Een mooi stukje van 1400 gram. Drie ribbels met veel vlees. Bij de slager in het dorp moest ik hier 20 euro voor betalen, volgens mij heel redelijk.
photo9.jpg

Het zilvervlies verwijderd en verder eigenlijk niets gedaan aan het vlees. Het membraam onderop laten zitten. Ik twijfelde tussen weghalen en insnijden, maar op het vet zat een vlies wat mij niet zo beviel. Alleen dit vlies verwijderen lukte niet goed dus dan met inclusief het vetrandje.
photo10.jpg

Geen speciale rub gebruikt, gewoon peper en zout. Daarna 2 probes erin en op het rooster gelegd. Beide plate setters en ook een druipbak. Het regende een beetje, maar daar heeft The Bastard niet zoveel last van. Ikzelf wel, want ik was ondertussen kozijnen aan het schilderen? Dat is ook het mooie aan deze Q, je zet hem aan en verder heb je er geen omkijken aan. De temperatuur was 105C, uren lang. Niets aan hoeven bijstellen of doen. De wireless thermometer geeft via de telefoon een piepje als er iets aan de hand is, verder is het wachten.
photo11.jpg

Na ruim 8 uur was de kerntemperatuur 67C. Dat was echt te langzaam, de gasten kregen trek. Daarom toch maar besloten aluminiumfolie te gebruiken. Dat versnelde het opwarmen enorm! De gewenste temperatuur van 95C was daarna snel bereikt (binnen 2 uur). Ondertussen ook maar de weber aangestoken. Daarop aardappelen, koolrabi en worteltjes, allemaal uit eigen tuin. Het was een lekker gerechtje! Kan ik iedereen aanraden. Foto's heb ik hier helaas niet van, het was te snel op. Ow, en dan het kolen verbruik. Na ruim 10 uur is dit hoe de kolenmand eruit ziet. Het keramiek is minder wit, maar het verbruik is echt laag.
photo12.jpg

Voor ?s nachts toch maar wat bescherming. Helaas is de dop/schoorsteen niet perfect. The Bastard gaat niet lekker uit en regen maakt de binnenkant toch flink vochtig. Dit wordt allemaal opgelost, dus daar maak ik me geen zorgen om. Maar voor nu een regenjas?
photo13.jpg

The Bastard en ik moeten nog wat aan elkaar wennen. Maar wat een geweldige bbq! De short ribs kunnen vast beter maar voor een eerste keer ben ik niet ontevreden. Misschien dat ik de volgende keer het vet bovenop toch laat zitten.
 
Mooie start, jammer van dat scheurtje wellicht had je toch niet zo snel met 350 gr.C moeten beginnen aan de andere kant als het een materiaal fout was is die er nu wel uit.
Veel plezier met je nieuwe Bastard. ;)
 
Veel plezier met je nieuwe Q! Mooi ding zo'n Bastard.
 
De dop is inderdaad niet ideaal. Als je echt veel speling hebt kun je zo?n RVS hoedje als alternatief krijgen. Ik heb er zelf zo?n nieuwe Big Green Egg dop op gezet. Werkt heerlijk.
 
noskos zei:
De dop is inderdaad niet ideaal. Als je echt veel speling hebt kun je zo?n RVS hoedje als alternatief krijgen. Ik heb er zelf zo?n nieuwe Big Green Egg dop op gezet. Werkt heerlijk.


Heb je daar misschien een plaatje van Noskos, kan ik iemand wellicht overtuigen. ;)
 
Kijk eens op de site van the bastard.

Er is ergens een linkje ivm de 'slechte' doppen.
Invulformulier invullen en versturen en dan zouden ze dit probleem oplossen.
 
Veel plezier met je nieuwe bbq
 
Ik heb er zelfs een filmpje van

https://youtu.be/h2QNTnE-SAY

 
Dank voor het mailen van de video met opties voor een betere afsluitdop voor de Bastard  eens zien wat we er aan gaan doen.
Idee?n genoeg nu. ;)
 
Mooie reportage Hans!

Jammer van de tegenslag, maar je hebt nu wel 2 bastards
In bezit. Geintje.
Lekkere ribbels!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Mooie BBQ hoor! En netjes dat je gelijk een nieuwe krijgt als er een scheurtje in zit.
 
Mooi hoor. Gelijk vies maken die Q. Zo heurt het. Lekker mee aan de gang gaan. Zn Kamado went snel. En dan kan je niet meer terug
 
Terug
Bovenaan Onderaan