BasBQ
Beef en Steak

Marabu houtskool

 
 

Fokkie

Vuurmaker
Berichten
52
Ik heb pas twee zakken Marabu houtskool gekocht. Maar vind het lastig om aan te steken gebruik 3 wolletjes die branden helemaal op en dan is ie nog niet aan. Dan probeer ik met de loof lighter om hem op gang te brengen maar dan vliegen de vonken rond je oren. Heeft iemand tips dit beter te doen om het fatsoenlijk aan te krijgen.

image.jpg
 
Hi,
Ik gebruik zelf de Black Ranch Kuba Marabu in mijn kamado.
Zelf ondervind ik helemaal geen problemen met marabu houtskool, ook met 1 aanmaakwokkel in het midden krijg ik de boel goed op gang.
Gr.
Richard

20230601_164401.jpg
 
Die harde houtskool soorten kunnen lastig zijn... maar als het eenmaal brandt... je zou wat kooltjes Dammers of andere zachte soort er bovenop kunnen leggen (of mengen) zodat het vlotter brandt?

Ik ben zelf erg gek op mijn onkruidbrander van Kinzo. Daar gaat alles heel vlot mee aan zonder rook en nagenoeg geen vonken.

Succes!
 
Ik gebruik vaak marabu, één van mijn favoriete soorten. Ik leg voor het aansteken enkele kleine kooltjes van een zachtere houtskoolsoort bovenop en steek die dan aan met de looftlighter. Deze zorgen ervoor dat de marabu uiteindelijk gaat branden. je moet het wel even de tijd gunnen, maar als marabu eenmaal brandt dan heb je ook flink warmte.
 
Ik gebruik ook Marabu maar dan van BBQ Flavour. Deze krijg ik aan met 1 wokkel.
deksel laat ik open en de schuif beneden helemaal open. Dan wacht ik tot de wokkel op is gebrand.
Deksel dicht en de schuif boven helemaal open. binnen een paar minuten zie je de temp op de dome stijgen en dan de schuiven sluiten naar de gewenste stand.
 
Marabu met de wokkel gaat prima.
Ik merk wel dat ik met mijn "El Cheapo" looftlighter er veel langer over doet als bij bijvoorbeeld black wattle.

Het enige nadeel van Marabu vindt ik tot nu toe het geknetter en de vonken bij snelle verbranding / high and fast.
 
Laatst bewerkt:
Gebruik je het op een kamado? Dat was niet helemaal duidelijk. Nu heb ik geen kamado, maar: voor m'n Weber-kettle gebruik ik een starter met, afhankelijk van de situatie, 1 of 2 wokkels en dat gaat goed, behalve als er veel kleine stukjes zijn, dan moet ik echt wel 2 wokkels gebruiken.
 
Gebruik je het op een kamado? Dat was niet helemaal duidelijk. Nu heb ik geen kamado, maar: voor m'n Weber-kettle gebruik ik een starter met, afhankelijk van de situatie, 1 of 2 wokkels en dat gaat goed, behalve als er veel kleine stukjes zijn, dan moet ik echt wel 2 wokkels gebruiken.
Ik steek mijn weber summit aan op de kamado manier. Dus houtskool op het onderste rooster. Wokkel er tussen "en gaan"...
 
Terug
Bovenaan Onderaan